پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۴۵۷۸
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۲
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: پروژه‌های راه آهن استان‌های اردبیل، کردستان، آذربایجان شرقی و چابهار پیشرفت بسیار خوبی دارند و به طور قطع تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسند.
شعار سال: خیر الله خادمی معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه برای اتمام پروژه‌های ریلی کشور موارد نیمه تمام، اولویت بندی شده که بتوانیم تا پایان ۱۴۰۰ حدود هشت پروژه ریلی را به طول یک هزار و ۵۶۰ کیلومتر به بهره برداری برسانیم، گفت: پروژه‌های راه آهن استان‌های اردبیل، کردستان و آذربایجان شرقی پیشرفت بسیار خوبی دارد و به طور قطع تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.

او با بیان اینکه امکان تحویل هفت پروژه از این تعداد تا پایان سال ۱۴۰۰ وجود دارد که در دست اجراست، تصریح کرد: اتصال شبکه ریلی سه استان اردبیل، کردستان و چهار محال بختیاری در برنامه ۱۴۰۰ وزارت راه و شهرسازی است.

معاون وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: البته تبریز پیش از این اتصال به شبکه ریلی را داشته، ولی برای رسیدن به تبریز از مسیر جدیدی کار می‌کنیم که در اولویت است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور با اشاره به اینکه پروژه‌های خط ریلی چهار مرکز استان در اولویت وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، گفت: به طور حتم سه پروژه با توجه به پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها بالای ۸۰ درصد آن‌ها انتظار می‌رود تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

معاون وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه مسیر یزد به اقلید را یکی از مسیر‌های مهم و دارای اولویت وزارت راه و شهرسازی به شمار می‌رود، تصریح کرد: این خط آهن یکی از مسیر‌های ریلی اولویت دار به طول حدود ۲۷۱ کیلومتر است که عملا می‌تواند استان فارس را به یزد متصل کرده و یک شبکه ریلی حمل و نقلی در شرق کشور داشته باشیم که در همان اوایل امسال بهره برداری خواهد شد.

خادمی با بیان اینکه دو پروژه ریلی بستان آباد به تبریز و یزد به اقلید تا تابستان به بهره برداری می‌رسد، اظهار کرد: پروژه ریلی رشت-کاسپین نیز تا همان زمان به انجام می‌رسد.

معاون وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: سایر پروژه‌ها شامل راه‌آهن یزد – اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر که استان فارس را به یزد و شمال شرق کشور متصل می‌کند، پروژه ریلی ادامه خط ریلی میانه – تبریز (بستان‌آباد – تبریز) به طول ۴۴ کیلومتر، پروژه ریلی اتصال همدان – سنندج به طول ۱۵۰ کیلومتر، اتصال استان چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی (اصفهان – شهرکرد) به طول ۹۰ کیلومتر، پروژه ریلی رشت- کاسپین به طول ۳۷ کیلومتر، راه‌آهن چابهار – زاهدان به طول ۶۱۰ کیلومتر و راه‌آهن میانه – اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر را شامل می‌شود.

خادمی افزود: سال گذشته ۵۸۵ کیلومتر ریل‌گذاری در کشور صورت گرفته و ۴۵۰ کیلومتر هم ریل‌گذاری شده، ولی به افتتاح نرسیده است.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به سرعت ریل‌گذاری در کشور گفت: سرعت ریل‌گذاری در کشور بالاست. برای ۵ ماه آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در هر ماه حدود ۱۰ هزار تن ریل در کشور تولید شود که معادل ۸۰ کیلومتر در ماه است در حالی که متوسط ریل‌سازی در کشور ۱۵۰ کیلومتر در سال بوده است، این یک تحول در روسازی راه‌آهن در کشور است.

او با اشاره به اینکه در مجموع چهار پروژه از هشت پروژه تا تابستان به بهره برداری می‌رسد؛ ضمن آنکه پروژه خواف به هرات نیز به شبکه ریلی اتصال یافته است افزود: تکمیل و بهره برداری سه پروژه دیگر هم از این خطوط شامل اتصال اردبیل، کردستان و چهار محال بختیاری تا پایان سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور یکی دیگر از مسیر‌های ریلی مهم و استراتژیک کشور را اتصال چابهار به خط ریلی کشور به طول ۶۲۰ کیلومتر دانست و افزود: با بهره برداری از این مسیر که سال ۱۴۰۰ است اتفاق بزرگی برای کشور می‌افتد.

راه آهن‌های در حال تکمیل، با ریل‌های داخل ساخته می‌شوند

خادمی توضیح داد: تمام مسیر‌های ریلی را از ریل داخلی تامین می‌کنیم و دیگر در این زمینه خرید خارجی نداریم. همیشه چالش خرید ریل برای احداث و نگهداری خطوط ریل وجود داشت. در این مسیر، ریل، ادوات ریلی (پیچ، پابند و تراورس) مستقیما از منابع داخلی تامین می‌شود و در این زمینه خودکفا شده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیر بنا‌های حمل ونقل بیان کرد: با اتصال بندر چابهار به مسیر ریلی هم بخشی از کریدور شمال- جنوب در شرق کشور تکمیل می‌شود و هم با شبکه ریلی اتصال پیدا می‌کند که علاوه بر فواید ترانزیتی این مسیر برای ما، فواید بسیاری برای کشور‌های همسایه از جمله افغانستان دارد.

او با بیان اینکه ۳۰۰ کیلومتر از این خط ریلی شامل ۲ قطعه ۱۵۰ کیلومتری، تا پایان سال ۱۴۰۰ به پایان خواهد رسید بیان کرد: قطعه زاهدان تا خاش یعنی بخش شمالی پروژه، به طول ۱۵۰ کیلومتر تا ماه‌های آینده به پایان می‌رسد، ما پیش از این و در سنوات قبل، مسیر کرمان-زاهدان را ساخته بودیم و بدین ترتیب با تکمیل این قطعه قطار در گام اول تا خاش می‌رود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشورتصریح کرد: در بخش جنوبی پروژه، قطعه چابهار تا نیک‌شهر از بندر چابهار را داریم که آن هم ۱۵۰ کیلومتر طول دارد و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ساخت آن تمام شود، بهره‌برداری از آن کمی مشکل است، چون باید مسیر‌های ریلی به هم وصل شوند، البته ریل‌گذاری در این مسیر در حال انجام است.

او در پایان گفت: همچنین یکی از هشت پروژه و بخشی از یک هزار و ۵۶۰ کیلومتر مسیر ریلی اولویت دار وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۰ پروژه خط آهن خواف به هرات بود که که با بهره برداری از آن جمهوری ایران به کشور افغانستان اتصال ریلی پیدا کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:۷ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر:۷۷۶۶۹۳۰، www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین