پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۳۲۲
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۷
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: بخشی از قطعه دوم آزاد راه تهران- شمال تا تابستان ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.

شعار سال:آزادراه تهران- شمال پروژه‌ای قدیمی است که در قالب چهار منطقه تعریف شده که می‌تواند گره ترافیکی سنگین جاده چالوس را باز کند، اخیرا وارد فاز‌های جدیدی شده است.

در سال‌های گذشته فاز چهار و پس از فاز اول آن افتتاح شد و سال گذشته فاز دوم آن نیز قرار شد به صورت یک طرفه و همراه با جاده چالوس مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

براساس این گزارش پیش از این همکاری بنیاد مستضعفان و شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل برای تکمیل فاز اول این پروژه نتیجه بخش بوده و قطعه اول این آزاد راه پس از گذشت چندین سال بالاخره در اسفند ماه سال ۹۸ به بهره برداری رسید.

اما در همان زمان اعلام شد که یک باند از قطعه دوم آزاد راه تهران شمال که حدود ۲۲ کیلومتر است را در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسانند که به نظر می‌رسد سرعت اجرای این پروژه با تزریق منابع مالی افزایش یابد و در تابستان امسال هم بخشی از این پروژه به بهره برداری برسد.

البته پس از این مرحله نوبت به تکمیل آزادراه و ساخت فاز سوم آن به طول ۴۷ کیلومتر می‌رسد که برای این فاز نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفتی است که از سرمایه‌گذاران داخلی چنین حجمی سرمایه‌گذاری بر نمی‌آید و تاکنون نیز کسی برای آن پا پیش نگذاشته است.

خیر الله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور در با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ یک باند رفت و برگشت قطعه دوم آزاد راه تهران- شمال در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد گفت: قطعه دوم آزاد راه تهران شمال یکی از سخت‌ترین مناطق این آزادراه از نظر اجرای فعالیت‌های عمرانی و سازه‌ای است، در این منطقه، ۹۲ درصد مسیر پل و تونل است و ۸۵ درصد مسیر از داخل تونل می‌گذرد؛ بنابراین سازه‌های بسیار سنگینی در حال احداث است.

او ادامه داد: عملیات اجرایی منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال پیش از اتمام منطقه یک، آغاز شده بود و پیمانکاران در آن منطقه مستقر شده بودند و طی هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان، پیمانکاران کار می‌کردند، اما با بهره‌برداری از منطقه یک کار در منطقه دو تسریع شد.

خادمی با بیان اینکه قطعه دوم آزاد راه تهران شمال یکی از سخت‌ترین مناطق این آزادراه از نظر اجرای فعالیت‌های عمرانی و سازه‌ای است و در این منطقه، ۹۲ درصد مسیر پل و تونل و ۸۵ درصد مسیر از داخل تونل می‌گذرد.

او اظهار کرد: بنابراین سازه‌های بسیار سنگینی در حال احداث است و عملیات اجرایی منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال، پیش از اتمام منطقه یک، آغاز شده بود و پیمانکاران در آن منطقه مستقر شده بودند و با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان، پیمانکاران کار می‌کردند، اما با بهره‌برداری از منطقه یک، کار در منطقه دو تسریع شد.

خادمی با بیان اینکه البته باند برگشت منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال هم در حال اجرا است و در بسیاری از قطعات مسیر، لاین برگشت منطقه ۲ هم در حال انجام است، به عنوان مثال در طول مسیر منطقه ۲ آزادراه، تونل‌های دوقلو داریم که باید با هم کار شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: پیشرفت باند رفت منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال را بیش از ۶۰ درصد است به طوری که باند برگشت منطقه ۲ آزادراه نیز حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در عملیات عمرانی دارد.

او بیان کرد: با توجه به بهره‌برداری از منطقه یک آزادراه تهران - شمال، در سال گذشته و با بهره‌برداری از باند رفت منطقه ۲ و تونل البرز، از تهران تا پل زنگوله در استان مازندران، مسیر به صورت چهار خطه خواهیم داشت.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور گفت: بخشی از قطعه دوم آزاد راه تهران شمال تا محدود تونل البرز در تابستان زیر بار ترافیکی خواهد رفت و مابقی این پروژه هم با توجه به آنکه در قطعه اول آزاد راه تهران شمال مهندسان و پیمانکاران داخلی توانستند خوش بدرخشند و در مدت زمان تعیین شده این پروژه را به اتمام رسانند بنابراین در قطعه دوم هم از مهندسان و پیمانکاران ایرانی استفاده خواهد شد.

معاون وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: در بحث سرمایه گذاری و تامین منابع مالی این قطعه با چند شرکت چینی در حال مذاکره هستیم و در صورتی که به نتیجه برسد سرعت اجرای پروژه افزایش خواهد یافت.

او با بیان اینکه منطقه ۳ آزادراه تهران-شمال سخت‌ترین منطقه این آزادراه از نظر وضعیت جغرافیایی و توپوگرافی است، این منطقه حد فاصل پل زنگوله - سه راهى دشت نظیر و مرزن‌آباد به طول تقریبی ۴۶ کیلومتر است، افزود: مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود؛ در این منطقه نیز هیچ‌گونه اقدامی در مورد عملیات اجرایی انجام نگرفته است، اما مطالعات اجرایی آن که به دلیل گذشت مدت‌زمان زیاد به اتمام رسیده وباید به روز شود.

خادمی با بیان اینکه در منطقه ۳ هنوز هیچ عملیات عمرانی انجام نشده است و فعلا تمرکز بر تکمیل منطقه ۲ آزادراه است، گفت: برای ساخت منطقه ۳ آزادراه تهران- شمال احتمالا از منابع خارجی استفاده خواهد شد و در این باره مذاکراتی با ۵ شرکت چینی انجام شده است و ادامه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر دولت با یکی از شرکت‌های چینی برای تأمین مالی سهم دولت به توافق برسد، طرح اجرایی منطقه ۳ آزادراه به سرعت آماده می‌شود.

شعار سال، یا اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰، کد خبر:۷۷۵۵۶۸۱، www.yjc.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین