پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۷۵۳
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: «انجمن‌های علمی باید در برگزاری همایش‌های علمی پژوهشی فعال‌تر باشند؛ چراکه این موضوع سرعت پیشرفت پژوهش در کشور را بالا می‌برد.»

شعار سال: شورانگیز شمس شمس‌آباد فراهانی عضو هیئت علمی گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام‌شهر و استادیار پایه ۱۰ برق کنترل فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی خود را در زمینه‌های مختلف انجام می‌دهد. تخصص اصلی وی در زمینه کنترل ازدحام شبکه‌های سنسوری بی‌سیم است؛ بنابراین بیشتر پژوهش‌ها و تحقیقات خود را در این حوزه انجام داده و قبل از استادیاری روی موضوعات بهینه‌سازی‌ سیستم‌های قدرتی و کلاً فیلدهای مختلفی که بیشتر مربوط به سیستم‌های پیچیده است کار کرده و اکنون نیز پژوهش‌هایی در این زمینه انجام می‌دهد.

شاخص‌ترین پژوهش شمس شمس‌آباد فراهانی روی سیستم‌های پیچیده و تئوری همگرایی بوده و بر روی تئوری لیاپانف کار کرده که می‌تواند مشکل را از نظر قضایای همگرایی حل کند. در سیستم‌های سوئیچینگ کاربرد دارد و می‌تواند به پایدارسازی سیستم‌ها کمک کرده و منجر به طراحی کنترل‌کننده‌های بهتر و مقاوم‌تری شود که در سیستم‌های پیچیده بسیار پرکاربرد است.

وی در هفته پژوهش و فناوری سال ۹۸ به‌عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر معرفی و تجلیل شد. به همین مناسبت با شورانگیز شمس شمس‌آباد فراهانی درباره دلایل انتخاب وی به‌عنوان پژوهشگر برتر، موانع پیش روی پژوهشگران، جایگاه پژوهش کشورمان در منطقه و جهان و ... گفتگو شده است که در ادامه می‌خوانیم.

دلایل انتخاب جناب عالی به‌عنوان پژوهشگر برتر چه شاخص‌ها، مؤلفه‌ها و موفقیت‌هایی بوده است؟

شمس شمس‌آباد فراهانی: در موضوع انتخاب پژوهشگر برتر، دلایل زیادی دخیل هستند که ازجمله آنها تمرکز و پشتکار داشتن در انجام پژوهش در مورد یک یا چند موضوع خاص است. شخص پژوهشگر باید با همه ژورنال‌ها در ارتباط باشد که هر موضوع جدیدی که در آن زمینه کار می‌کنند، مطالعه کرده و از آنها ایده بگیرد تا کار خود را جلو ببرد و همیشه در یک حد باقی نماند و نیز بتواند فعالیت‌هایی را که انجام می‌دهد به‌خوبی ارائه و جمع‌بندی کند.»

نخستین دلیل انتخاب بنده این بوده که سال‌ها در زمینه رشته خود با علاقه و با وجود مشکلات زیاد با توکل به خدا کار کردم. مقاله‌های زیادی در ژورنال‌های خارجی به چاپ رساندم که حتی یکی از مقالات با فکت‌فکتور بالای چهار و در یک ژورنال Q۱ به چاپ رسید؛ البته مقالات دیگری نیز در ژورنال‌های Q۱ دارم. در مجلات داخلی هم مقالات زیادی ارائه کرده‌ام که نوعاً مقالاتی مروری بوده‌اند، یعنی به‌صورت تک‌نویسنده از صفر تا ۱۰۰ کار را خودم انجام دادم. علاوه بر مقالات چند کتاب نیز تألیف کرده‌ام که موضوعات آنها هم در زمینه مدار و برای استفاده دانشجویان کارشناسی و هم در زمینه کنترل ازدحام بی‌سیم بوده است.

با توجه به اینکه بیش از ۱۰ سال است که در این زمینه کار می‌کنم، سعی کردم همه تجربیات خود را جمع‌آوری کرده و نظر و ایده‌های خود را نیز به آنها افزوده و بنویسم. حدود ۱۰ تا ۱۲ روش در این زمینه ایجاد و توانستم همه آنها را به‌صورت مقالات معتبر چاپ کرده و در کنفرانس‌های داخلی شرکت دهم.

پژوهش‌هایتان به مرحله تولید هم رسیده است؟

شمس شمس‌آباد فراهانی: پژوهش‌هایم به‌گونه‌ای نبوده که به تولید محصول منجر شده باشد. فعالیت‌های تحقیقی پژوهشی بوده که از معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، خاتمه کار گرفته و در مجموع طرح‌های داخلی دانشگاه بوده که با موفقیت انجام شده است.

موانع پیش روی پژوهشگران و فعالیتهای پژوهشی را چه می‌دانید؟

شمس شمس‌آباد فراهانی: استادان باید سعی کنند علاقه‌مند و پیگیر باشند و روی یک کار تمرکز کنند. استادی اگر بخواهد به‌دلیل درآمدزایی در چند مکان کار کند، کار زیاد مانع فعالیت‌های پژوهشی او می‌شود. دانشجویان در موضوعات مختلف کار می‌کنند و بعضاً به موضوعاتی علاقه دارند که راحت‌تر باشد در حالی که ممکن است آن موضوع ارتباط چندانی با حوزه تخصص استاد نداشته باشد. از سوی دیگر این یک واقعیت است که بعضی از دانشجویان ترجیح می‌دهند که سراغ استادی بروند که بتوانند راحت‌تر با او کنار بیایند؛ البته دانشجویانی نیز هستند که با وجود اینکه موضوعی که استاد به آنها می‌دهد، سخت است؛ اما با تمرکز و تلاش بسیار  نتیجه‌ خوبی می‌گیرند. 

مسئله دیگری که متأسفانه مدتی است پیش آمده اینکه چاپ مقاله در مجلات خارجی بسیار سخت شده و وقتی می‌دیدند مقاله‌ای از دانشگاه‌های ایران ارسال شده، سختگیری می‌کنند. بارها شده مقاله‌ای ارسال کرده‌ام، سه ماه دست ادیتور بوده و بدون اینکه هیچ نظری بدهد، آن را پس فرستاده و می‌گوید به موضوع مجله نمی‌خورد در حالی که کار قبلی‌ را که در همان موضوع بوده در همان مجله چاپ کرده بودم؛ البته اکنون تقریباً از یکی دو سال پیش مشکلات‌ در این زمینه حل شده است؛ چراکه تعداد مجلات داخلی‌ افزایش یافته و دیگر در چاپ مقالات مستقل شده‌ایم.

از سال ۹۶ تعداد مجلات علمی و پژوهشی‌ داخلی باکیفیت خیلی بیشتر شده و با چاپ مقاله در داخل کشور مشکل چاپ مقاله در مجلات خارجی حل شده است. داوری برای خیلی‌ها از مقالات انجام می‌دهم و واقعاً پیگیر و مرتب هستند و از داوران می‌خواهند که خیلی با دقت داوری کنند. نکته دیگر اینکه قبلاً استادان می‌توانستند در کنفرانس‌های خارجی شرکت کنند و از نظر هزینه مشکل چندانی نداشتند؛ اما الان واقعاً هزینه‌ها سنگین شده و نمی‌توانند در آن کنفرانس‌ها حضور یابند؛ البته  سه سالی است که با تنوع کنفرانس‌های داخل کشور این مشکل نیز حل شده تا جایی که  در این چند سال اخیر حتی یک مقاله کنفرانسی هم به خارج از کشور نفرستاده‌ام.

آیا در عرصه پژوهش توانسته‌ایم جایگاه خوبی در منطقه و بین‌الملل به‌دست آوریم؟ اگر نه، موانع چیست و برای برطرف کردن آنها چه باید کرد؟

شمس شمس‌آباد فراهانی: الان در رتبه خوبی قرار داریم و هر سال هم درجه و مرتبه علمی کشور و به‌ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ازنظر علمی و تعداد مقالاتی که چاپ کرده‌اند در منطقه بالاتر می‌رود. به نظر من اگر تعداد مجلات داخلی و تنوع‌ آنها ازنظر علمی پژوهشی و  ژورنال‌های WOS بالاتر رود می‌توانیم از این نظر مستقل شده و رشد علمی و پژوهشی کشور بالاتر می‌رود.

ازنظر کنفرانس‌ها باید بتوانیم در داخل کشور به خودکفایی برسیم. یعنی بتوانیم کنفرانس‌های خوب بیشتری برگزار کنیم. انجمن‌های علمی در برگزاری همایش‌ها فعال‌تر باشند. این موضوع سرعت پیشرفت پژوهش در کشور را بالاتر می‌برد. شاید از بیرون خیلی‌ها نخواهند ایران پیشرفت کند که به این شکل می‌توانیم به‌خوبی مشکل را داخل کشور حل کنیم.

و سخن آخر ....

شمس شمس‌آباد فراهانی: ان‌شاءالله که همه پژوهشگران‌مان فعال باشند و بتوانند روی موضوعات تحقیقاتی خوب تمرکز کنند به‌ویژه موضوعات تحقیقی که به درد جامعه و شرایط کنونی کشور بخورد و قابلیت تجاری‌سازی داشته باشد. وقت بیشتر بگذارند و با علاقه و پشتکار بیشتر کار کنند.

فقط در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام‌شهر کار می‌کنم و وقت‌های دیگر را کار پژوهشی انجام می‌دهم. درآمدم مثل خیلی از استادان دیگر نیست؛ اما تمرکز کرده‌ام روی این کار و به خاطر آن از خیلی چیزهای دیگر گذشته‌ام و خدا را شکر بسیاری از پژوهش‌هایم به نتیجه هم رسیده‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ 19 دی 98، کد مطلب: 464257: www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین