پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۵۴۸۸۲
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
برخی از عروس‌های ایرانی این روز‌ها بدلیجات می‌خرند. طلافروشان بازار زرگر‌های تهران که در خیابان پانزده خرداد و بازار بزرگ فعالیت می‌کنند، می‌گویند که فروش زیورآلات‌شان به یک‌سوم سال‌های گذشته رسیده است.

شعار سال:زرگر‌های تهرانی می‌گویند، ارزان‌ترین سرویس‌های طلا درحال حاضر حدود ٢٠ تا ٣٠‌میلیون تومان قیمت دارد و این موضوع سبب شده است که تعداد زیادی از عروس‌های تهرانی برای خرید سرویس زیورآلات به بدلیجات‌فروشی‌ها مراجعه کنند.

 برخی فعالان بازار زرگر‌های شیراز هم می‌گویند که تقاضای زیادی از سمت زوج‌های جوان برای اجاره طلا داریم، اما چون اجاره طلا غیرقانونی است و پیگیری‌های حقوقی آن دردسر‌های زیادی دارد، طلافروش‌ها طلا اجاره نمی‌دهند و مردم طلا را از همدیگر اجاره می‌کنند.

بدلیجات‌فروشی‌ها هم می‌گویند که گران‌ترین سرویس‌های بدلی در بازار تهران حدود ١,٥‌میلیون تومان قیمت دارد و خرید آن برای زوج‌ها خیلی به‌صرفه‌تر از طلاست.

عروس‌ها هم قید طلا را زده‌اند


جهش قیمت مسکن و لوازم خانگی باعث شده است که عروس و داماد‌های تهرانی از هزینه خرید طلا منصرف شوند. بسیاری از فعالان بازار طلا این موضوع را می‌گویند.

«مردم دیگر توانایی خرید طلا ندارند. عروس و داماد‌های زیادی به ما مراجعه می‌کنند و، چون دیگر قدرت خرید طلا ندارند، به خرید سرویس‌های بدل روی می‌آورند.» این حرف را صاحب یکی از گالری‌های معروف فروش بدلیجات در تهران می‌گوید. افزایش قیمت طلا طی یک‌سال‌ونیم گذشته به اندازه‌ای بوده که اغلب خانواده‌های ایرانی دیگر حتی برای شب عروسی هم توانایی خرید طلا ندارند. همین موضوع باعث شده فروش طلا کاهش چشمگیری پیدا کند.

بدلیجات طلا معمولا از تایلند، ترکیه و چین وارد می‌شود و حالا در سایه گرانی طلا بازار داغ و پررونقی ایجاد کرده است.

صاحب یک طلافروشی در بازار تهران راجع به اوضاع فروش طلا و جواهر به «شهروند» می‌گوید: «قدرت خرید مردم در همه زمینه‌ها کاهش پیدا کرده و طلا هم از این قاعده مستثنی نیست. از آنجایی که طلا همواره جزو کالا‌های لوکس بوده، قطعا در سبد مردم، خرید دیگر جایی ندارد و خانواده‌ها حتی برای مراسمی مثل عروسی هم نمی‌توانند طلا بخرند، به همین دلیل کار و بار طلافروشان به‌شدت کساد است و آن‌ها نمی‌توانند دخل و خرج‌شان را با هم یکی کنند.»

کاهش فروش زیورآلات به یک‌سوم

این طلافروش با اشاره به کاهش شدید فروش طلا طی یک‌سال‌ونیم اخیر می‌گوید: «به جرأت می‌توانم بگویم فروش طلا در یک‌سال‌ونیم اخیر کاهش چشمگیری داشته و به یک‌سوم رسیده است. معدود افرادی هم که برای خرید طلا مراجعه می‌کنند، سرویس‌های سبک می‌خرند و حتی برخی از آن‌ها تقاضای اجاره طلا دارند، اما چون نمی‌توان تضمین رسمی برای اجاره‌دادن طلا از افراد گرفت، ما کلا این کار را انجام نمی‌دهیم.»

او ادامه می‌دهد: «قیمت طلا به اندازه‌ای گران شده که سرویسی که قبلا می‌شد با ٥‌میلیون تومان خرید، الان با ٣٠‌میلیون تومان هم نمی‌شود خرید؛ یعنی قیمت طلا با توجه به اجرت و دستمزد طلا ٦ برابر شده است.»

یکی دیگر از طلافروشان بازار تهران هم با اشاره به اینکه اغلب افرادی که طلا می‌خریدند، حالا به سمت خرید بدلیجات رفته‌اند، به «شهروند» می‌گوید: «قبلا افراد زیادی بودند که حتی بدون مناسبت‌های خاصی مثل ازدواج هم طلا می‌خریدند، اما الان توانایی خرید طلا ندارند و به سمت خرید سرویس‌های نقره و استیل رفته‌اند؛ البته قیمت نقره هم طی یک‌سال اخیر افزایش زیادی داشته و سرویسی که تا پارسال قیمتش ٢٠٠‌هزار تومان بود، الان دست‌کم ٢‌میلیون تومان قیمت دارد، چون اغلب کار‌های نقره از خارج کشور وارد می‌شوند و گرانی دلار روی قیمت نقره هم تأثیر گذاشت. با این شرایطی هم که وجود دارد، بعید است طلا ارزان‌تر شود.»

٣٥‌درصد کارگاه‌های طلاسازی تعطیل شد

طلا شیب تند قیمت را از سال ٩٧ آغاز کرد و درحالی که هر گرم طلای ١٨عیار در انتهای سال ٩٦ به‌طور متوسط حدود ١٥٠‌هزار تومان قیمت خورده بود، در سال ٩٧ از اردیبهشت گام‌های بلندی برداشت و از ١٩٠‌هزار تومان به ٤٠٦‌هزار تومان در مهرماه رسید. در ٦ماهه دوم سال ٩٧ قیمت طلا ثباتی نسبی داشت و سال ٩٧ را با گرمی ٤١٥‌هزار تومان به پایان رساند. در ٦ماه نخست سال‌جاری نوسان قیمت طلا با ٤٥٠ تا ٣٩٠‌هزار تومان در حرکت بود، اما از آبان‌ماه به بعد دوباره شاهد رشد قیمت طلا بودیم؛ به‌طوری که در روز‌های اخیر قیمت هرگرم طلا ١٨عیار مرز نیم‌میلیون تومان را رد کرد و به عبارتی از یک‌ونیم‌سال گذشته تاکنون، قیمت طلا تقریبا سه‌برابر شده است.

احمد وفادار، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر از رکود شدید بر بازار طلافروشان به فارس گفته و توضیح داده است که چیزی حدود ٣٥‌درصد کارگاه‌های طلاسازی تعطیل شده‌اند. به گفته او، از بین ٧‌هزار کارگاه طلاسازی حدود ٢٥٠٠ کارگاه یا تغییر کاربری داده یا تعطیل کرده‌اند که بیشتر این کارگاه‌های تعطیل‌شده، در اصفهان بوده است.

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر با تأیید ریزش شدید فروش زیورآلات به «شهروند» می‌گوید که چیزی حدود ٦٠ تا ٨٠‌درصد فروش بازار طلا مربوط به طلا‌های آب‌شده است و نشان می‌دهد که مردم دیگر به طلا به‌عنوان کالای لوکس نگاه نمی‌کنند و نگاه آن‌ها به طلا سرمایه‌ای و برای حفط ارزش دارایی شده است.

٢٢‌درصد طلای قاچاق در بازار

با تعطیلی شمار زیادی از کارگاه‌های داخلی تولید طلا، این روز‌ها قاچاق زیورآلات طلا جولان می‌دهد. فعالان بازار طلا می‌گویند افزایش قیمت دلار باعث شده واردکنندگان طلا قید واردات طلای خام را بزنند، خصوصا در این روز‌هایی که بازار طلا هم به‌شدت راکد است. با وجود این، قاچاقچیان فعالیت زیادی در بازار طلا دارند. آن‌ها می‌گویند هزینه تولید زیورآلات طلا در ایران بالا رفته و همین موضوع میدان را به دست قاچاقچیان داده است تا مصنوعات طلا را از کشور‌هایی مثل ترکیه، عراق، تایلند، هند، هنگ‌کنگ و امارات وارد کشور کنند و بدون پرداخت مالیات و حق گمرک، زیورآلات‌شان را با سود زیادی در بازار داخلی بفروشند.

یکی از طلافروشان بازار تهران با بیان اینکه دست فعالان طلا برای صادرات هم بسته است، می‌گوید: «به ما مجوز صادرات مصنوعات طلا داده شده، اما شرایط به‌گونه‌ای است که اگر صادرات کنیم، نه‌تن‌ها سود نمی‌بریم بلکه متضرر هم می‌شویم. آقایان به ما می‌گویند وقتی کالا را در خارج از کشور فروختیم، باید دلاری را که با قیمت ١٤‌هزار تومان با ما محاسبه شده، به آن‌ها بدهیم و آن‌ها به ما براساس دلار نیمایی و ارزان‌تر بفروشیم. با این شرایط صادرات نه‌تن‌ها برای ما سود ندارد بلکه ضرر هم دارد و به همین دلیل ترجیح می‌دهیم قید صادرات را هم بزنیم.»

چندی پیش رئیس اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرد: «٢٢‌درصد طلای موجود در بازار قاچاق است که البته آمار‌های غیررسمی از میزان بیشتر طلای قاچاق خبر می‌دهند.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  سایت خبری فرارو، تاریخ انتشار: 21دی 1398، کد خبر:www.fararu.com،424864

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین