پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۵۵۹۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
بررسی روند قیمت طلا در زمستان هفت سال اخیر نشان می‌دهد رفتار بازار در یک ماه اخیر کاملا منطق بر روند ثابت زمستان‌های سال گذشته بوده. این روند نشان می‌دهد باید چشم‌انتظار تغییرات قابل توجهی در یک ماه پیش رو باشیم. اتفاقی که در بهمن‌ماه هفت سال گذشته شاهد آن بوده‌ایم

شعارسال:بازار طلا این روز‌ها با رشدی که پشت سر گذاشته، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. بازدهی طلای ۱۸ عیار در یک سال گذشته حدود ۴۰ درصد بوده و حالا ادامه روند طلا بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است. بررسی روند هفت سال گذشته قیمت‌ها در زمستان می‌تواند تا حدودی ما را برای پیش‌بینی روند آینده تا آخر سال کمک کند. از ۹۲ تا حالا عموما شاهد ثبات قیمت در بازار طلا بودیم و این فلز گران‌بها حدود سه سال در محدوده ۱۰۰ هزار تومان باقی مانده بود، اما تغییرات نسبی قیمت در این هفت سال نشان از یک رفتار نسبتا ثابت در زمستان هر سال دارد. رفتاری که هر سال تکرار شده و حاکی از اتفاقات مشابه در ماه دوم زمستان است.

تغییرات قیمت طلا در زمستان سال ۹۲

طلای ۱۸ عیار بعد از تلاطم سال‌های ۹۰ و ۹۱ که تا ۱۴۰ هزار تومان به ازای هر گرم افزایش قیمت پیدا کرده بود، در سال ۹۲ حول و حوش ۱۰۰ هزار تومان آرام گرفت. بیشترین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در این سال رقمی حدود ۱۱۴ هزار تومان بود که در شهریورماه اتفاق افتاد. بازار طلا کار خود را در زمستان سال ۹۲ با نرخ ۸۷ هزار تومان آغاز کرد که کمترین قیمت طلا در این سال به حساب می‌آید. روز‌های اول دی، قیمت طلا با افزایش نسبی به حدود ۹۰ هزار تومان رسید و تا پایان ماه اول زمستان، در همین محدوده باقی ماند و نهایتا با قیمت ۸۸ هزار تومان وارد بهمن شد. در نیمه دوم بهمن شاهد افزایش نسبی در قیمت طلا بودیم که باعث شد هر گرم طلا تا آخر ماه دوم زمستان به ۹۶ هزار تومان برسد. این روند در اسفند‌ها ادامه پیدا کرد و نهایتا تا هفته آخر اسفند طلا در مرز ۱۰۰ هزار تومان آرام گرفت. هفته پایانی سال شاهد کاهش نسبی قیمت طلا بودیم که باعث شد نهایتا طلا سال ۹۲ را با نرخ ۹۷ هزار تومان به ازای هر گرم به پایان برساند.
قیمت طلا تا آخر زمستان چه سرنوشتی خواهد داشت؟
نمودار تغییرات قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در سال ۹۲ و فصل زمستان

تغییرات قیمت طلا در زمستان سال ۹۳

طلا در سال ۹۳ آرامش مثال‌زدنی را تجربه کرد. بیشترین قیمت طلا در این سال ۱۰۶ هزار تومان بود که یک بار در اردیبهشت‌ماه و بار دیگر در نیمه اول زمستان به آن رسید. در طرف مقابل کمترین قیمت طلا در سال ۹۳ مربوط به نیمه آبان‌ماه است که طلا برای مدت کوتاهی به ۹۲ هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرد. می‌توان گفت: طلا در سال ۹۳ عموما در محدوده ۹۵ تا ۱۰۵ هزار تومان در نوسان بوده و تغییرات چندانی نداشت. زمستان ۹۳ هم از این قاعده مستثنی نبود. بازار طلا کار خود را در فصل زمستان با قیمت ۱۰۱ هزار تومان آغاز کرد و این نرخ تا هفته آخر دی‌ماه در بازار ثابت ماند. هفته پایانی دی شاهد یک پله افزایش قیمت نسبی در بازار طلا بودیم که باعث شد هر گرم آن در اولین روز بهمن ۱۰۶ هزار تومان قیمت‌گذاری شود. طلا در ماه دوم زمستان روند آرام و نزولی به خود گرفت و نهایتا تا ابتدای اسفند به ۹۹ هزار تومان برگشت. تا نیمه اسفندماه طلا در محدوده ۹۹ تا ۱۰۱ هزار تومان باقی ماند، اما درست در هفته سوم شاهد کاهش دوباره قیمت طلا به ۹۲ هزار تومان بودیم. هفته آخر سال روند معکوس شد و طلا با نرخ ۹۶ هزار تومان کارنامه خود در سال ۹۳ را بست.
قیمت طلا تا آخر زمستان چه سرنوشتی خواهد داشت؟
نمودار تغییرات قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در سال ۹۳ و فصل زمستان
 
تغییرات قیمت طلا در زمستان سال ۹۴
ثبات قیمت طلا در سال ۹۴ ادامه پیدا کرد. پایین‌ترین نرخ در این سال، اوایل مردادماه رقم خورد که طلا تا ۸۸ هزار تومان عقب‌نشینی کرده بود. بازار با نوسانات کمی که تا شروع زمستان تجربه کرد، نهایتا با نرخ ۹۴ هزار تومان به ازای هر گرم کار خود را در دی‌ماه آغاز کرد. آغاز زمستان طلا در مدار افزایش قرار گرفت و تا ۲۰ دی به ۹۸ هزار تومان رسید. اما این قیمت چندان در بازار پایدار نبود و یک هفته مانده به آخر دی، نرخ طلا به کمترین مقدار خود در زمستان یعنی ۹۳ هزار تومان بازگشت. از روز‌های اول بهمن‌ماه بود که طلا مجددا سیر صعودی را آغاز کرد. این روند تا آخر سال ادامه پیدا کرد و نهایتا طلا در هفته آخر اسفند به ۱۰۳ هزار تومان رسید. این بالاترین قیمت طلا در سال ۹۴ بود.
قیمت طلا تا آخر زمستان چه سرنوشتی خواهد داشت؟
نمودار تغییرات قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در سال ۹۴ و فصل زمستان

تغییرات قیمت طلا در زمستان سال ۹۵

قیمت طلا در بهار سال ۹۵ عموما در محدوده ۱۰۵ هزار تومان قرار داشت. کمترین قیمت طلا در این سال ۱۰۱ هزار تومان بود که در نیمه اول خردادماه به ثبت رسید. طلا در اوایل زمستان بک پله افزایش قیمت پیدا کرد و محدوده نوسان خود را به ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان تغییر داد. نهایتا زمستان سال ۹۵ با قیمت ۱۱۳ هزار تومان برای هر گرم طلا شروع شد. همان روز‌های اول دی، طلا با افزایش قیمت نسبی به ۱۱۶ هزار تومان رسید و دوباره به جایگاه اول خود یعنی ۱۱۲ هزار تومان برگشت. بازار در هفته آخر دی‌ماه آرام آرام نرخ طلا را بالا برد و به ۱۱۶ هزار تومان برگرداند. بهمن‌ماه سال ۹۵ حکم استثنا را در بازار طلا داشت. چراکه عموما در این ماه شاهد افزایش قیمت نسبی طلا هستیم، اما در سال ۹۵ بازار جواهرفروش‌ها با ثبات قیمت بهمن‌ماه را پشت سر گذاشت و تا ابتدای اسفند طلا در محدوده ۱۱۵ هزار تومان باقی ماند. در نیمه دوم اسفند شاهد کاهش موقتی قیمت طلا به ۱۱۳ هزار تومان بودیم، اما نهایتا در روز‌های آخر سال قیمت این فلز گران‌بها به ۱۱۶ هزار تومان برگشت و کارنامه سال ۹۵ با همین نرخ بسته شد.
قیمت طلا تا آخر زمستان چه سرنوشتی خواهد داشت؟
تغییرات قیمت طلا در زمستان سال ۹۶
 
کمترین قیمت طلا در سال ۹۶ مربوط به بازه نیمه اردیبهشت تا اوایل مرداد است که هر گرم طلا در بازار ۱۱۴ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شد. از ابتدای مهر طلا در روند صعودی قرار گرفت و تا ابتدای زمستان به ۱۳۰ هزار تومان به ازای هر گرم رسید. همان روز‌های اول دی، روند صعودی قیمت طلا شدید‌تر شد و تا نیمه دی‌ماه طلا ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت را در کارنامه خود ثبت کرد. بعد از یک استراحت کوتاه مدت، روند صعودی از هفته آخر دی‌ماه از سر گرفته شد و تا هفته پایان بهمن ادامه داشت. بر این اساس بهمن‌ماه در سال ۹۶ هم با سوغات افزایش قیمت به استقبال بازار طلا آمد و باعث شد قیمت طلا در ۲۳ بهمن تا ۱۵۳ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کند. در هفته آخر بهمن شاهد روند معکوس بازار طلا بودیم. طوری که تا اول اسفند هر گرم طلا به ۱۴۳ هزار تومان برگشت، اما این نرخ در بازار پایدار نماند تا اسفندماه سال ۹۶ همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم. این اتفاق باعث شد نهایتا کارنامه طلا در سال ۹۶ با قیمت ۱۵۳ هزار تومان بسته شود که بالاترین نرخ در این سال به حساب می‌آید.
 
نمودار تغییرات قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در سال ۹۶ و فصل زمستان

تغییرات قیمت طلا در زمستان سال ۹۷

بازار طلا در سال ۹۷ کار خود را با قیمت ۱۵۴ هزار تومان به ازای هر گرم آغاز کرد. این کمترین قیمت طلا در سال گذشته به حساب می‌آید، چراکه روند صعودی از همان روز‌های اول آغاز شد و طلا هیچ‌موقع به جایگاه اول خود برنگشت. این روند که در اثر تلاطم بازار ارز به وجود آمده بود، باعث سه و نیم برابر شدن قیمت طلا تا هفته اول مهرماه شد. درست در روزی که دلار تا مرز ۲۰ هزار تومان جهش کرد، قیمت هر گرم طلا به ۵۵۰ هزار تومان رسید که بالاترین قیمت در بازار به حساب می‌آید. نرخی که همچنان به عنوان رکورد باقی مانده و تا اینجای کار تکرار نشده است. بعد از ثبت قیمت ۵۵۰ هزار تومانی در هفته اول مهرماه، طلا به مدار نزولی افتاد و در روز‌های اول دی به کمترین مقدار خود در نیمه دوم سال رسید. طوری که بازار طلا کار خود را در زمستان با نرخ ۳۰۰ هزار تومانی آغاز کرد.
قیمت طلا تا آخر زمستان چه سرنوشتی خواهد داشت؟
نمودار تغییرات قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در سال ۹۷ و فصل زمستان

تغییرات احتمالی قیمت طلا در زمستان سال ۹۸

بازار طلا بیشترین قیمتی که در نیمه اول سال تجربه کرد، ۴۷۲ هزار تومان بود که در اردیبهشت‌ماه رقم خورد. کمترین قیمت هم مربوط به هفته پایانی تیرماه است که طلا به ۳۹۳ هزار تومان برگشته بود. این بازار تا آخر تابستان در محدوده ۴۰۰ تا ۴۲۰ هزار تومان باقی ماند و با آغاز پاییز روند صعودی از سر گرفته شد. اتفاقی که باعث شد طلا در آغاز زمستان حدود ۴۶۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شود. از روز‌های اول دی طلا در مدار افزایشی قرار داشت. تا اینکه از روز یازدهم، همزمان با تلاطم در بازار‌های مالی، شاهد جهش قیمت طلا بودیم که قیمت این فلز گران‌بها را در هفته سوم دی‌ماه به قله ۵۰۶ هزار تومانی رساند. این بالاترین نرخ ثبت شده از مهرماه ۹۷ تا اینجای کار است. طلا در آغاز هفته با کمی عقب‌نشینی به ۴۸۰ هزار تومان رسید و در این روز‌ها حدود ۴۹۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.
قیمت طلا تا آخر زمستان چه سرنوشتی خواهد داشت؟
نمودار تغییرات قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در سال ۹۸ و فصل زمستان
 
بررسی روند قیمت طلا در فصل زمستان هفت سال گذشته نشان می‌دهد، عموما طلا در دی‌ماه با روند آرام صعودی حرکت می‌کند و در پایان دی‌ماه با کمی استراحت، برای افزایش قیمت در بهمن‌ماه آماده می‌شود. افزایش قیمتی که عموما در هفت سال گذشته تا آغاز اسفند ادامه‌دار بوده است. نهایتا در نیمه دوم اسفند طلا روند نامعلومی دارد و در بعضی سال‌ها با افزایش و در بعضی دیگر با کاهش قیمت به استقبال سال نو رفته است. مقایسه روند کلی زمستا‌ن‌ها در هفت سال گذشته نشان می‌دهد تا اینجای کار یعنی ۲۵ دی‌ماه، روند قیمت طلا در زمستان ۹۸ کاملا منطبق بر سال‌های قبل بوده و احتمال رشد نسبی قیمت در بهمن‌ماه وجود دارد. باید توجه داشته باشید که این موضوع صرفا یک احتمال مبنی بر بررسی روند سال‌های قبل بوده و ممکن است امسال طلا به کلی روند جداگانه‌ای به خود بگیرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری فرارو ، تاریخ انتشار:27دی ماه 1398، کدخبر: www.fararu.com،425627

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
0
0
طلا تا آخر 2020 سود وحشتناکی میده که باور کردنی نخواهد بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین