پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۵۶۰
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
امروز کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال کردند. اما مکانسیم ماشه چیست و با فعال شدن آن، چه اتفاقاتی رخ خواهد دارد؟

شعارسال: خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها مدعی شده فرانسه، انگلیس و آلمان روز سه‌شنبه ساز و کار حل اختلاف توافق هسته‌ای ایران موسوم به « مکانیسم ماشه » را فعال خواهند کرد.                     

بر اساس این مکانیسم، اختلاف حل نشده در کمیسیون مشترک برجام که شامل کشور‌های عضو این توافقنامه است، به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد.

 در صورتی که شورای امنیت نیز ایران را به نقض برجام محکوم کند، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام نیز وجود داشت، بدون طی شدن هرگونه پروسه‌ای علیه ایران اعمال خواهد شد.

در اواخر آذر ماه خبرگزاری رویترز به نقل از شش دیپلمات غربی و اروپایی گزارش داد کشور‌های اروپایی باقی‌مانده در برجام، احتمالا مکانیسم حل و فصل اختلافات در برجام (مکانیسم ماشه) را در ماه ژانویه (دی-بهمن) ۲۰۲۰ فعال می‌کنند.

اما پس از این، فارس هم گزارش داد که آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال کردند.

جزئیات بیانیه مکانسیم ماشه

در بیانیه فرانسه آمده است، «با توجه به اقدامات ایران، هیچ انتخاب دیگری نداشتیم، برای ثبت نگرانیهایمان و اینکه ایران به تعهداتش در برجام پایبند نیست به کمیسیون مشترک رجوع می‌کنیم.»

در این بیانیه آمده است، ما وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس در منافع امنیتی مشترک و بنیادین با دیگر شرکای اروپایی مشترک هستیم. یکی از انها حمایت از رژیم منع تکثیر سلاحهای اتمی است و اطمینان از این که ایران هرگز به سلاح اتمی دست نخواهد یافت. برحام یک نقش کلیدی در این مقوله ایفا میکند، همانطور که رهبران ما نیز بر آن تاکید کرده اند. برجام یک دستاورد کلیدی با دیپلماسی چند جانبه است. ما در برجام مذاکره کردیم و مطمئن شدیم که برنامه هسته ای ایران منحصرا صلح آمیز است و باعث ایجاد صلح و ثبات بین المللی خواهد شد.

همچنین ما با یکدیگر نگرانی و تاسف خود را از خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریمها علیه ایران بیان کردیم. از مه ۲۰۱۸ ما با یکدیگر کار کردیمتا توافق را حفظ کنیم. بر تعهدات برجامی خود از جمله لغو تحریمها همانطور که در برجام پیش بینی شده بود تاکید کردیم.علاوه بر آن برای برداشتن همه تحریمها، براساس تعهد ما در این توافق، ما بی وقفه کار و تلاش کردیم تا از تجارت مشورع با ایران حمایت کنیم از جمله از طریق سازو کار اینستکس.

ساعاتی پیش خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلماتهای اروپایی گزارش داده بود که آلمان، فرانسه و انگلیس احتمالا روز سه شنبه مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال می‌کنند.

این مکانیسم روندی است که در صورت طی کردن کامل مراحل، به بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل علیه ایران منتهی خواهد شد.

با این حال دیپلماتهای اروپایی مدعی هستند که هدف این تصمیم حفظ توافق هسته‌ای از طریق بحث و رایزنی با ایران برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام است، نه بازاعمال تحریمهای سازمان ملل.

واکنش‌ها به مکانسیم ماشه

پس از انتشار این خبر واکنش‌ها در فضای مجازی هم آغاز شد.

سیامک قاسمی، تحلیلگر اقتصادی در توییتی نوشته است:

«همانطور که قابل پیش‌بینی بود رویترز گزارش داده اروپا قصد دارد مکانیزم ماشه یا Snapback را علیه ایران فعال کند .

این مکانیزم مسیری است که در نهایت منجر میشود بغیر از تحریم های آمریکا، تحریم های شورای امنیت سازمان ملل هم بر علیه ایران فعال میشود.»

کاربری دیگر در توییتر نوشته است:

»خب دوستان #مکانیزم_ماشه فعال شد امروز .

اروپایی ها هم دیگه به این #برجام امیدی ندارن .

عزم جهانی برای زدن مراکز اتمی ایران داره کم کم به نتیجه میرسه .»

کاربری دیگر که خود را پژوهشگر خاورمیانه معرفی کرده، توییت کرده است:

«بریتانیا – فرانسه – آلمان با انتشار بیانیه سه جانبه رسماً مکانزیم ماشه را در توافق هسته اى با ایران فعال کردند!

#مکانیزم_ماشه فرایندى براى حل اختلاف در صورت #نقض_برجام است که به زودى در شوراى امنیت سازمان ملل برگزار میشود.»

یک کاربر دیگر در توییتر نوشته است:

«#مکانیزم_ماشه، بندی از برجام است که پس از فعال شدن آن ظرف مدتی کمتر از ۶۵ روز پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد و تمامی تحریم ها باز خواهند گشت.»

اما کاربری دیگر توضیح مختصر داده است: «عزیزان اگر چه #مکانیزم_ماشه تهش ممکنه به شورای امنیت ختم شه اما این فرآیندی زمان بر هست و قابل گفتگو.»

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تجارت نیوز، تاریخ انتشار: 24دی1398  ، کدخبر: 423560: tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین