پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۵۵۷۴۷
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۷
محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: غرب در دانشگاه الگوی تربیت اجتماعی داشت که ما صرفا مدل آن‌ها را وارد کردیم و در این زمینه، مفروض است که باید اپوزیسیون تربیت شود.

شعار سال:رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: غرب در دانشگاه الگوی تربیت اجتماعی داشت که ما صرفا مدل آن‌ها را وارد کردیم و در این زمینه، مفروض است که باید اپوزیسیون تربیت شود.

محمدمهدی طهرانچی پیش از ظهر امروز در افتتاحیه کنگره ملی بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمؤمنین(ع) اظهار کرد: حوادثی را مشاهده کردیم که در آن سردار بزرگی که به حق سردار دل‌ها بود، به دست اشق‌الاشقیای زمان در عراق به شهادت رسید؛ بعد از هر شهادت مثل همیشه باید تسلیت گفت، زیرا که یک مرد خدا از میان ما رفت ولی باعث رویش‌ها شد و مردم را به صحنه آورد‌.

وی افزود: بعد از شهادت سردار سیاست، بهشتی و شهادت سردار فکر، مطهری و بعد از شهادت رجایی و باهنر همه و همه خللی ایجاد نشد بلکه با آثار برکات خون آن‌ها حرکت را شتابان کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دیروز آمار ۲۵ میلیون نفری در مراسمات تشییع سردار سلیمانی اعلام شد که ترسی بر اندام دشمنان انداخت؛ پس از شهادت، شاهد سیلی انتقام سپاه اسلام از هژمونی غرب بودیم.

طهرانچی عنوان کرد: حادثه‌ای هم حادث شد و مقصر اصلی آن هم باز اشق‌الاشقیاست که این غم هم بر جنایات گذشته این دیو پلید افزود، آن جایی که در خلیج فارس ۲۹۰ مسافر را به شهادت رساندند و اکنون هم فضایی را ایجاد کرده‌اند که چنین اتفاقی رخ دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه بیان داشت: دانشگاه نیازمند معارف اهل بیت (ع) است و اگر می‌خواهیم دانشگاه اسلامی داشته باشیم، باید در نظام مدیریتی و تربیتی از معارف اهل بیت استفاده کنیم، ارتقای فرهنگ قرآن و عترت از وظایف ماست؛ وقتی از غرب سوغات آموزش را آوردیم، معنای لغوی را طوری تغییر دادیم که تربیت را در محیط دانشگاه ترجمه نکردیم و تربیت را از دانشگاه گرفتیم.

وی ادامه داد: دانشگاه را به یک نهاد آموزشی تقلیل داده‌ایم که نخواستیم در آن تربیت باشد و باید در آن الگوهای چیستی این موضوع را ببینیم؛ اگر بخواهیم تربیت را در محیط دانشگاه ببینیم، باید از منظر مختلف نگاه کنیم و این درحالی است که غرب در دانشگاه الگوی تربیت اجتماعی داشت که ما صرفا هم مدل آن‌ها را وارد کردیم و در این راستا مفروض است که باید اپوزیسیون تربیت شود.

طهرانچی تصریح کرد: تربیت در دانشگاه باید از ابعاد مختلف بررسی شود و چون رعایت نمی‌کنیم، دانشجوها از این منظر درست تربیت نمی‌شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره نامه ۳۱ نهج البلاغه گفت: توجه به زمان تربیت مهم است و نمی‌توان به بعد موکول کرد و اگر به موقع عمل نکنیم، دل جوان در اختیار دیگری می‌افتد، این که برای خواندن نماز ثانیه‌ها هم اهمیت دارد بدین منظور است که درس زمان‌شناسی یاد بگیری از همین رو با توجه به زمان، اهمیت تربیت دانشگاه مشخص می‌شود؛ اشتباه است که می‌گوییم دانشجو بعد از تعلیم و تربیت وارد آموزش عالی شده و دیگر نیازی به تربیت ندارد ولی می‌بینیم که در سه سال اول دوره کارشناسی در همین زمینه مشکلاتی داریم و به همین دلیل است که می‌آیند و جوانان ما را طوری پرورش می‌دهند که خودشان برداشت کنند.

وی در ادامه گفت: باید تجارب را منتقل کنیم، ۴۰ سال اول انقلاب گذشت که پر از تجربه بود؛ امام (ع) هم در نامه ۳۱ می‌گوید من به تو تجاربم را منتقل می‌کنم که این تجربه در کنار تعلیم تاریخی است؛ کسی که فراموشی داشته باشد فردایی ندارد و برای داشتن فردا لازم هست که تجربیات دیروز را درک کرد و این که چگونه با تاریخ همراه شویم نکته مهمی است ولی ما از آن غفلت می‌کنیم.

طهرانچی ادامه داد: آمریکا از ۲۸ مرداد تاکنون با ما دشمنی می‌کند و برای من دانشگاه عیب است که تجربیات این جنایات را نمی‌توانم منتقل کنم، عیب است که مردم فراموش کنند همین امریکا گفت هواپیمای شما را به اشتباه زدیم ولی به فرمانده‌اش مدال افتخار می‌دهد ولی فرمانده ما در مقابل مشابه همین حادثه عذرخواهی می‌کند و همین تجربه برای حقانیت جمهوری اسلامی کافی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه به تربیت تاریخی در دانشگاه باید توجه کنیم، تاکید کرد: تربیت وظیفه است، نه امر مستحب؛ اگر در دانشگاه دانشجوها را دوست نداشته باشیم، نمی‌توان آن‌ها را تربیت کرد.

وی بیان داشت: خدا برای هدایت بشر یک کتابی را به عنوان معجزه پیامبر خاتم فرستادند ولی ما چقدر در تربیت‌مان در تفسیر این کتاب تلاش می‌کنیم؟ این که آموزش ما قرآن‌محور نیست و توجه به عقاید آن نداریم در آینده در مورد آن از ما سؤال می‌شود.

طهرانچی با بیان اینکه هر علمی را نباید آموخت و علمی را باید آموخت که سودمند باشد، افزود: شبهه افکنی باید مورد توجه باشد و حضرت می‌گوید که جوان از هشدار دادن خوشش نمی‌آید مگر در جایی که هلاکت مطرح است؛ باید توجه داشت که هلاکت در شبهات است و جوان امروز ما در معرض شبهات است که باید به این نکته توجه کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بنده خدا بودن نکته مهمی است که در تربیت‌پذیری بسیار مهم است، عنوان کرد: نسبت به روزی و درآمد بچه‌ها در آینده تلاشی نمی‌کنیم و نوجوان می‌گوید می‌خواهم بروم دکتر شوم که پول بیشتری در بیاورم؛ این یعنی تربیت اقتصادی و معیشتی را در دانشگاه نداریم و این موضوع جز اصولی است که در نامه ۳۱ به آن اشاره شده است.

وی مطرح کرد: فضای مجازی باعث شده جوان ما بدون تفکر بنویسید و خودش را عرضه کند؛ پرگویی به عنوان یک الگو القا شده که جوان باید درباره همه چیز بنویسید در حالی که پرگویی مخالف دین است؛ با رفاقت‌های مبهم در فضای مجازی جوانان ما را درگیر می‌کنند، باید اصول مدیریت را در دانشگاه به جوانان یاد داد.

تداوم کار کنگره در دانشگاه آزاد

پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد واحد اصفهان نیز در سخنانی کوتاه اظهار کرد: باید جامعه علمی از نتایج این همایش بهره ببرند و این اتفاق مستمر خواهد بود؛ دبیرخانه آن تشکیل شده تا در حوزه نهج‌البلاغه ادامه دهیم و نتایج این همایش مستمر ادامه پیدا کند.

تحقق ۷۰ درصدی اهداف کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمؤمنین(ع)

حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی به عنوان دبیر علمی کنگره نیز اظهار کرد: کنگره بازخوانی شخصیت امیرالمؤمنین(ع) با هدف بازشناخت فضایل حضرت از منظر قرآن و معرفی ابعاد شخصیتی ایشان، بازشناخت نهج البلاغه، تداوم ارزش‌های انقلاب اسلامی و زمینه‌سازی ظهور خلاقیت‌های جامعه علمی برگزار شد در پایان به ۷۰ درصد از اهداف آن رسیدیم.

دبیر علمی کنگره مطرح کرد: کل آثار ۱۰۸۲ اثر شامل ۴۷۵ مقاله، ۱۳۱ کتاب ۸۸ پایان‌نامه، ۳۰۵ شعر و تعدادی آثار هنرهای تجسمی بود که در بین پایان‌نامه‌ها ۸ رساله دکتری و ۲۲ پایان‌نامه ارشد وجود داشت که از این تعداد ۳ مورد به عنوان اثر برتر انتخاب شد و ۷ مورد نیز قابل تقدیر انتخاب شد.

وی ادامه داد: ۳۶۰ مقاله ارزیابی شد که ۱۹۰ مورد قابل قبول است و ۳۲ مورد برای ترجمه انتخاب شد، ۳ مورد برتر و ۷ مورد قابل تقدیر انتخاب شد و در نهایت ۱۴ جلد کتاب در قالب مجموعه مقالات برای چاپ انتخاب شدند.

رضایی با بیان اینکه کنگره ملی بود ولی از ۹ ملیت دیگر از جمله عراق، افغانستان، هندوستان، تونس، بنگلادش و ... هم حضور داشتند، گفت: ۶ کمیسیون علمی در حاشیه کنگره برگزار خواهد شد و ۷ پیش نشست برگزار شده است؛ همچنین ۳۰ مرکز در کنگره همکار ما بودند و در پایان ۳۰ نفر نیز مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

دبیر علمی کنگره عنوان داشت: باید مرجعیت علمی امیرالمؤمنین(ع) را به جهانیان ارایه کرد که از سه منظر تاریخی، ولایی و علمی می‌توان به این موضوع پرداخت؛ این کنگره خدمت بزرگی به علوم انسانی دارد و حرکت آن به سمت نقش حضرت در علوم انسانی از محورهای کنگره بود که ۶ جلد کتاب هم در این راستا به سمت چاپ رفته است.

وی در پایان بیان داشت: پیامدهای مرجعیت علمی این است که قرآن و پیامبر و مرجعیت علمی امیرالمؤمنین(ع) عامل اتحاد در جهان است و همه مسلمین را متحد می‌کند.

جهل مردم زمان امیرالمؤمنین(ع) به جایگاه حضرت

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد نیز در این مراسم اظهار کرد: مجلس با عنوان بزرگی است و هیچ کسی نمی‌تواند حتی یک بُعد از حضرت را درک کند؛ مساله امامت دو معنا دارد که یک معنا یعنی پیشوا و جلودار که می‌تواند امام خوبی باشد و کسی هم امام بدی‌ها باشد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان افزود: یک معنای دیگر امامتی است که از طرف خداوند به کسانی داده می‌شود که از نبوت و رسالت هم بالاتر است و امامت ابراهیمی است مثل امامتی که خداوند به ابراهیم داد و در حالی‌ که پیامبر بود ولی امام نبود تا زمانی که خداوند امتحانات فراونی از او گرفت تا خدا به او امامت اعطا کرد.

وی مطرح کرد: ظالم سه گروه است کسی که نافرمانی مافوقش را به ظلم بکند و به همین دلیل است که می‌گویم امام باید معصوم باشد؛ ظالم کسی است که به مادون یا مافوق خود ظلم بکند و امامت مقامی است که سن در آن مطرح نیست؛ امامت مساله‌ای است که قابل تصور برای همه نیست همان طور که بازرگان که تفسیر قرآن نوشته در خطاب به کسانی که امام خمینی را امام اطلاق می‌کردند، خرده می‌گرفت.

طباطبا‌یی‌نژاد بیان داشت: مردم زمان پیامبر اسلام امامت را به این معنا نمی‌فهمیدند و درک نمی‌کردند از همین رو اگر امام علی(ع) یا امام حسن(ع) زیارت جامعه را مطرح می‌کردند، جامعه آن زمان درک نمی‌کرد؛ جامعه آن زمان امام علی(ع) را مثل خودشان می‌دانستند.

امام جمعه اصفهان تشریح کرد: آن‌ها فکر می‌کردند امیرالمؤمنین(ع) صرفا یک آدم شجاع و باتقوا و.. بوده که ما هم همین‌ها را در مورد ایشان می‌گویم ولی این خصوصیت‌ها را هرکسی می‌تواند داشته باشد درحالی که هیچ کسی نمی‌تواند امیرالمؤمنین(ع) شود.

وی عنوان کرد: از نظر علمی هم فقط خود حضرت علی (ع) می‌تواند بگوید که چه جایگاهی دارد که در همین راستا می‌فرمایند هیچ پرنده‌ای نمی‌تواند به قله علم من برسد.

پیش از انقلاب افسوس اکنون را می‌خوردیم

سیدحسین رضازاده رئیس موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل‌البیت نیز در این برنامه گفت: قبل از انقلاب غصه می‌خوردیم اگر امکانات بیشتری داشتیم، اهل‌بیت و امیرالمؤمنین(ع) را بیشتر به جامعه می‌شناساندیم از همین‌ رو گفت‌وگوی این کنگره در سال ۹۱ کنار کعبه شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب غفلت کردیم و دچار خسران شدیم ولی این کنگره و مقالات و پژوهش‌ها می‌تواند نتایج خوبی داشته باشد و کتاب شدن نتایج آن از برکات این کنگره است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس،تاریخ انتشار:25دی1398،کد خبر:13981025000660،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین