پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۶۶۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱
سیاهه انتشار آلاینده های زیست محیطی مشهد که قرار است سهم هریک از عوامل آلایندگی هوای مشهد را به صورت دقیق مشخص کند تا برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها بر اساس آن انجام شود، سال هاست که در کش وقوس آماده سازی است.

شعارسال: طی این سال ها مبنای برنامه ریزی و اقدام برای آلاینده های زیست محیطی مشهد و آلودگی هوای شهر، سیاهه ای است که در سال 81 تهیه شده است؛ یعنی سیاهه ای که سهم آلاینده ها در میزان آلودگی هوای شهر مشهد را مشخص می کند، مربوط به گزارش تهیه شده در 17 سال قبل است و حالا این سیاهه مبنای برنامه ریزی ها برای کاهش آلودگی هوای مشهد است! ضرورت تهیه سیاهه جدید آلاینده های زیست محیطی مشهد بارها در روزنامه «خراسان رضوی» و گزارش های پیگیرانه متعدد مورد تاکید قرار گرفت که همین موضوع موجب شد مدیریت شهری مشهد و اداره کل محیط زیست استان پیگیری برای انتشار سیاهه جدید هوای مشهد را در دستور کار قرار دهند و حال آن طور که رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد اعلام کرده است، «سیاهه انتشار آلاینده های زیست محیطی مشهد نیمه بهمن آماده می شود.»

راهی به سوی برنامه ریزی دقیق برای کاهش آلودگی هوا

محمد پذیرا با بیان این که برنامه ریزی دقیق برای کاهش آلودگی هوا نیازمند مشخص شدن سهم منابع انتشارآلاینده هاست، افزود: بر این اساس سیاهه انتشار آلاینده های شهر مشهد در حال تدوین است و تا نیمه بهمن ماه آماده خواهد شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، وی افزود: شاخص های زیست محیطی در خدمت عدالت اجتماعی است که در گذشته به دلیل دسترس نبودن اطلاعات قادر به برنامه ریزی مناسبی برای کاهش میزان آلاینده ها نبودیم. پذیرا تصریح کرد: اما طی چند سال اخیر، با راه اندازی مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی، نصب و استفاده از 103 دستگاه و ایستگاه سنجش آلاینده ها، میزان آلودگی هوا، صوت، الکترومغناطیس، اشعه  uv(ماورای بنفش ) و نور سنجش و اطلاعات آن علاوه بر دستگاه های ذی ربط در اختیار شهروندان قرار می گیرد. وی با بیان این که در کنار جمع آوری اطلاعات و اندازه گیری میزان آلاینده های زیست محیطی، مطالعات مرتبط با کیفیت هوا و آلاینده ها انجام می شود، اظهارکرد: در همین زمینه مطالعات مرتبط با تدوین سیاهه منابع انتشار آلاینده ها با همکاری مراکز دانشگاهی از آبان سال گذشته آغاز شده و سیاهه منابع انتشارآلاینده ها به عنوان دومین شهر بعد از تهران تا نیمه بهمن ماه آماده خواهد شد که تاثیر زیادی در برنامه ریزی مناسب برای تدوین نقشه راه کاهش آلودگی هوای مشهد خواهد داشت.

پیش بینی یک روز زودتر و دقیق میزان آلودگی هوا تا پایان 99                                          

پذیرا اظهار کرد: اکنون به دلیل نداشتن الگوسازی کیفیت هوا میزان آلودگی هوا به صورت روزانه اعلام می شود و کیفیت هوای مشهد برای روز بعد براساس الگوهای هواشناسی انجام می شود که با خرید سخت افزارها و نرم افزارهای مورد نیاز تا پایان سال 99 قادر به پیش بینی کیفیت هوای مشهد در روز بعد و تصمیم گیری مناسب خواهیم بود.وی یادآور شد: یکی دیگر از آلاینده هایی که توسط این مرکز اندازه گیری می شود، میزان اشعه uv(ماورای بنفش) است که میزان بالای آن باعث ابتلا به سرطان پوست خواهد شد، بنابراین برای سنجش میزان اشعه uv به عنوان اولین شهر در کشور و خاورمیانه 10 دستگاه اندازه گیری و ثبت اشعه uv خریداری و در نقاط مختلف شهر نصب شده و اطلاعات مربوط به آن در تابلوهای الکترونیک آلودگی هوا نشان داده می شود. وی افزود: همچنین گشت های کنترل آلاینده های زیست محیطی مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی شهرداری مشهد با کمک پلیس راهور از ابتدای سال تا کنون 39 هزار و 500 خودرو را اعمال قانون کرده اند که 70درصد آن مربوط به آلودگی هوا، 10 درصد آلودگی های صوتی، 5 درصد آلودگی نوری و بقیه مرتبط با سایر آلاینده های زیست محیطی بوده است.رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد گفت: یکی از اصلی ترین دلایل آلودگی مشهد ذرات معلق در هواست که میزان این ذرات نیز توسط این مرکز سنجش می شود. درمجموع 23 ایستگاه سنجش آلودگی هوا به همراه پنج نمایشگر الکترونیک در مشهد وجود دارد که 10 ایستگاه از این تعداد متعلق به شهرداری، 12ایستگاه متعلق به محیط زیست و یک دستگاه متعلق به سازمان هواشناسی است اما اطلاعات تمام این ایستگاه ها توسط مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی جمع آوری و اعلام می شود.

شنبه، سه شنبه و پنج شنبه آلوده ترین روزهای مشهد

همچنین مسئول مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی شهرداری نیز با بیان این که کیفیت هوای مشهد، امسال بدتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است، افزود: بر اساس آمار و اطلاعات ایستگاه های سنجش آلاینده های زیست محیطی، مشهد به ترتیب روزهای شنبه، سه شنبه و پنج شنبه بیشترین آلودگی و یک شنبه کمترین آلودگی را داشته است. اسماعیلی گفت: در حوزه آلودگی صوتی نیز خیابان های مفتح، مصلی و میدان شهدا بیشترین آلودگی صوتی را دارند. درحوزه اشعه UV (ماورای بنفش) نیز میزان اشعه از ساعت 11 تا 15 در همه ایستگاه ها بالا و در سطح خطرناک است.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: 29دی1398، کدخبر: 20298 : khorasannews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
0
یکی از اصلی ترین دلایل آلودگی مشهد ذرات معلق در هواست که میزان این ذرات نیز توسط این مرکز سنجش می شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین