پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۹۳۰۱
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
جدی نگرفتن موضوع پایش سلامت افراد ورودی به شهر آن هم در شرایطی که مشهد و استان خراسان رضوی در زمینه کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد، موضوعی است که باید درباره آن تجدید نظر شود.

شعار سال: صبح روز گذشته بود که یکی از شهروندان با ارسال فیلمی از وضعیت کنترل و تب سنجی در ورودی مشهد - باغچه به گلایه از انجام نشدن پایش سلامت تعداد زیادی از خودروهای ورودی به مشهد پرداخت و مدعی شد در ورودی عوارضی مشهد تب سنجی به درستی انجام نمی شود. برای پیگیری این موضوع و بررسی ادعا به  عنوان نمونه به عوارضی مشهد - باغچه می رویم. به محض ورود بنرهای اطلاع رسانی درباره انجام تب سنجی ، مبارزه با کرونا و محل ضد عفونی خودروهای سبک و سنگین توجهمان را جلب می کند، خودروهای پلیس راهور، نیروی انتظامی و هلال احمر کنار بزرگراه پارک شده اند و ظاهر ماجرا این گونه نشان می دهد که نظارت دقیقی بر رفت وآمدها وجود دارد. دریک لاین از سه لاین ورودی عوارضی مشهد - باغچه دو سرباز با روپوش سفید در حالی  که دو دستگاه تب سنج دستی را به همراه دارند هر از چند گاهی یک خودرو را متوقف می کنند  ودمای بدن راننده را با دستگاه تب سنج اندازه می گیرند وسرباز دیگری که کمی آن طرف تر ایستاده است  سرنشینان را برای تب سنجی الکترونیکی و انجام عملیات مربوط به ضد عفونی فردی به سمت جایگاه تب سنجی در کنار بزرگراه هدایت می کند. در این میان تعداد زیادی خودرو بدون انجام تب سنجی از عوارضی عبور می کنند و وارد مشهد می شوند. کمی جلوتر دو جایگاه برای ضد عفونی خودرو های سبک و سنگین تعبیه شده است اما در مدت زمانی که ما در محل حضور داریم (تقریبا سه ساعت)کاملا غیر فعال است و هیچ خودرویی از آن عبور نمی کند و اغلب خودروها از لاین های دیگر تردد می کنند. داخل فضای تعبیه شده برای ضدعفونی خودروها تنها بوی مواد ضد عفونی کننده پیچیده و هیچ خودرویی در این مدت ضدعفونی نمی شود. در همان لحظه که کنار جاده ایستاده ایم به صورت تصادفی به شمارش تعداد دفعات تب سنجی رانندگان خودروهای عبوری می پردازیم. بار اول شمارش هر 35  خودرو یک راننده تب سنجی می شود بار دوم هر 18 خودرو و بار سوم هر 12 خودرو یک بار تب راننده اندازه گیری می شود و سربازها بدون این که به درجه تب نگاهی بیندازند دستور عبور خودروها را صادر می کنند اما در مورد سنجش تب سرنشینان جدی تر عمل می شود وتعداد زیادی از سرنشینان برای تب سنجی به سمت محل در نظر گرفته شده می روند. مرد میان سالی که برای رساندن دو دخترش به مشهد از شهر دیگری آمده است و پلاک غیربومی محسوب می شود می گوید: بدون هیچ مزاحمتی از عوارضی وارد مشهد شدیم. طی مدت حضورمان تعداد زیادی از افرادی که اعلام می کردند برای دیدن خانواده به شهرهای دیگر رفته بودند در بین افرادی که پایش سلامت روی آن ها انجام نمی شد وارد شهر مشهد می شدند. هر از چند گاهی سربازهایی که وسط جاده ایستاده اند برای سبک کردن بار ترافیک به صورت کلی به خودروها بدون هیچ گونه تستی اجازه عبور می دهند و گاهی نیز برای دقایقی پست هایشان را ترک می کنند و به کنار جاده می روند و سیل خودروهای ورودی وارد مشهد می شوند.دوباره برای سنجش دقیق تر انجام پایش سلامت از مسیر خروجی مشهد خارج می شویم  و از عوارضی به سمت مشهد حرکت می کنیم. سربازی که وسط خیابان ایستاده بی تفاوت به خودروهای عبوری ،مشغول صحبت با یکی از هم خدمتی هایش است. نه تب راننده اندازه گیری می شود و نه ما که به عنوان سرنشین در خودرو حضور داریم.
پاسخ هلال احمر به چرایی پایش نیم بند سلامت
در ادامه موضوع را از مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان به عنوان متولی انجام پایش سلامت در ورودی های شهر پیگیری می کنیم . سید مجتبی احمدی در پاسخ به دلایل کم کاری در تب سنجی و پایش سلامت در ورودی مشهد - باغچه به «خراسان رضوی» می گوید: طبق دستوری که وزیر بهداشت داده اند هلال احمر ، دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی باید مسئولیت پایش سلامت در بخش های مختلف را بر عهده بگیرند و ما نیز در همین راستا اقداماتمان را در مبادی ورودی مشهد از مدتی قبل شروع کردیم و طبق دستور وزارتخانه از 14 فروردین عملیات تب سنجی در مبادی ورودی شهرها باید تعطیل می شد اما به دلیل حساسیت برخی از ورودی های مشهد تا بیستم فروردین این پایش ها انجام و بعد از بیستم فروردین پایش سلامت در این نقاط نیز قطع می شود. وی در پاسخ به این سوال که به چه دلیل تب سنجی به صورت جدی تر هم اکنون در این ورودی ها انجام نمی شود، اظهار می کند: در بازه 22 اسفند تا 14 فروردین که حجم بالای ورودی به مشهد وجود داشت تب سنجی ها با دقت بالایی انجام می شد و این روزها که تعداد ورودی مسافران به مشهد کمتر شده به تبع آن تب سنجی کمتر شده و عملا در سراسر کشور دستور به برچیده شدن آن در ورودی شهرها داده شده است علاوه بر این  در این مدت از  تب سنجی برای  ایجاد سد  فرهنگی و مراقبتی باید استفاده می کردیم زیرا تب سنجی عامل اصلی شناسایی کرونا نیست و ما در بازه زمانی یک ماهه 718 نفر تب بالا داشتیم که برای تشخیص دقیق تر بیماری به دانشگاه علوم پزشکی ارجاع شدند.وی می  افزاید: اگر بخواهیم غربالگری کامل را انجام دهیم باید مثل کره و ژاپن  از ته حلق هر فرد که وارد شهر می شود نمونه برداری هایی انجام شود که عملا این نوع غربالگری در کشور ما به دلیل بالا بودن هزینه و امکانات امکان پذیر نیست و از طرفی برای تب سنجی فرد به فرد همه خودروها در ورودی ها به دلیل حجم بالای ترافیک میسر نیست، ما به دنبال انجام عملیات پیشگیری و مراقبتی بودیم و در این میان اگر حتی چند بیمار کرونایی وجود داشته و شناسایی شده باشند به دلیل بالا بودن سرعت انتشار و حجم بالای جمعیت ورودی به مشهد اقدام قابل تاملی است.
وضعیت قرمز است ، جدی بگیرید
جدی نگرفتن موضوع پایش سلامت افراد ورودی به شهر آن هم در شرایطی که مشهد و استان خراسان رضوی در زمینه کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد، موضوعی است که باید درباره آن تجدید نظر شود. متولیان به صورت جدی تربه موضوع پایش سلامت مسافران بپردازند تا شاهد قطع زنجیره انتقال این ویروس باشیم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان،تاریخ انتشار:17فروردین1399،کد خبر:692849،www.khorasannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین