پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۳۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۶
نویسنده سریال های «مانکن»، «دل»، «هشت ونیم دقیقه» و... در خصوص طولانی تر شدن و یا کوتاه تر شدن سریال های شبکه نمایش خانگی به نکات جالبی اشاره کرد که از نظر می گذرانید.

شعار سال:نویسنده سریال های «مانکن»، «دل»، «هشت ونیم دقیقه» و... در خصوص طولانی تر شدن و یا کوتاه تر شدن سریال های شبکه نمایش خانگی به نکات جالبی اشاره کرد که از نظر می گذرانید.

بابک کایدان، فیلمنامه نویس،در پاسخ به این سوال که آیا طولانی تر شدن سریال های شبکه نمایش خانگی توسط نویسنده و روی کاغذ اتفاق می افتد و یا تیم تهیه و تولید سریال شبکه نمایش خانگی را کش‌دارتر می کنند گفت: اتفاق کم شدن تعداد قسمت‌های سریال یک بحثی است و دلایل خاص خودش را دارد به طور مثال یک سریال در 30 قسمت نگارش می‌شود اما 20 قسمت از آن توزیع می شود ممکن دلایل آن اختلاف هاییِ که میان تیم سازنده آن اثر است باشد و یا نبود بازیگر و تامین نشدن مسائل مالی که باعث می شود ترجیح دهند که آن سریال را از 30 قسمت به 20قسمت تغییر و پایان دهند همچنین این بدین معنی نیست که فیلمنامه را فشرده می کنند بلکه به این معنی را می دهد که نویسنده داستان را تا قسمت بیستم تمام کند و این مثال را برای آن دسته از سریال هایی زدم که 30 قسمتی است اما 20 یا 22 قسمت آن کار و توزیع می شود.

این نویسنده در ادامه افزود: اتفاقی دیگر هم حین روند نگارش رخ می‌دهد؛ کارگردان تشخیص می‌دهد که ریتم فیلمنامه کند شده و از نویسنده درخواست می کند که بخش هایی را از کار خارج کند و عامل دیگر هم ممکن است مسائل ممیزی و سانسورهایی باشد که بعدها در بخش پروانه نمایش، سریال به آن ها دچار می شود و باعث کوتاه شدن قسمت های سریال می شود. البته این سانسور معمولا سانسور زیادی نیست و محدود است به طور مثال تیم سازنده آن اثر حین ساخت تخلفی کرده باشند و اثری که تولید کردند فاصله زیادی با فیلمنامه ای که برای آن پروانه ساخت گرفتند داشته باشد طبیعتا پروانه نمایش حساس می شود و به آنها ایراد می گیرد این هم سومین عاملی است که باعث کم شدن تعداد قسمت های یک سریال می شود.

کایدان در مورد علت طولانی تر یا به اصطلاح کش‌دارترن شدن سریال های نمایش خانگی اظهارداشت: درمورد اضافه شدن چندین قسمت به سریالی که در یک زمان خاص و با تعداد قسمت تعیین شده نوشته می شود و بعد از اینکه نگارش آن به اتمام می‌رسد چندین قسمت به آن اضافه می کنند تا آنجایی که من اطلاع دارم هیچ نویسنده ای دلش نمیخواهد که قصه ای که نگارشش کرده کش دار روایت شود مگر این که خود نویسنده بخواهد به داستان نکتهای جدید اضافه کند و آن بحث دیگری است اما قطعا هیچ نویسندهای علاقمند نیست آن چیزی که نوشته است طولانی تر شود چرا که تمام پایان بندی ها و نقاط تعلیق داستانش برهم میریزد و تمام ساختمانی که برای هر قسمت طراحی کرده طبیعتا از بین می رود و اگر این اتفاق رخ دهد قطعا بدون هماهنگی با نویسنده و بدون اینکه نظر نویسنده در این مورد اهمیت داشته باشد تصمیم‌گیری می‌شود که معمولا این تصمیم گیری بین تهیه کننده و کارگردان و احتمالا سرمایه گذار است.

نویسنده سریال «مانکن» در پایان خاطرنشان کرد: البته منظور من از اینکه نظر نویسنده را جویا نمی‌شود این بود که درحدی که نویسنده را در جریان ماجرا بگذارند است چرا که شما زمانی که فیلمنامه خود را می فروشید عملا او را واگذار کردید و درمورد آن حق وِتو ندارید. کارگردان و تهیه کننده می توانند در زمان اجرا به فیلمنامه چیزی اضافه کنند و یا حتی ممکن است حین فیلمبرداری دیالوگی هم افروزده شود همینطور که ما در مرحله تدوین فیلم و سریال ها هم این اضافه و کم شدن را شاهد هستیم در مرحله تدوین هم صحنه هایی اضافه و یا حذف می شوند به عقیده من این بحث درآمدی و مالی برای تیم تهیه و تولید دارد و برای مخاطب به شدت حس بدی را ایجاد می کند چرا که او احساس می کند اثری را که خریداری کرده است برای آن داستانی که او دنبالش می کند کم فروشی کردند در اصل این اقدام آماتوری است چرا که در نهایت نظر و جلب رضایت مخاطبان است که اهمیت دارد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا،تاریخ انتشار:10بهمن1398،کدخبر: 950766،www.borna.news

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Denmark
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
0
کوتاه که خوبه حوصله سر بر نمیشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین