پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۴۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶
حسین رویوران، کارشناس مسایل خاورمیانه در خصوص سرانجام طرح معامله قرن می گوید: چون در این طرح، قدس و مسجد الاقصی به اسرائیل واگذار می شود اعتراض وظیفه هر مسلمان است. تمام کشورهای اسلامی چنین تکلیفی دارند و باید معترض باشند. در چنین شرایطی هر کسی که این طرح را تایید کند به نوعی در کنار اسرائیل و در مقابل جهان اسلام قرار می گیرد.

شعار سال:حسین رویوران، کارشناس مسایل خاورمیانه در خصوص سرانجام طرح معامله قرن می گوید: چون در این طرح، قدس و مسجد الاقصی به اسرائیل واگذار می شود اعتراض وظیفه هر مسلمان است. تمام کشورهای اسلامی چنین تکلیفی دارند و باید معترض باشند. در چنین شرایطی هر کسی که این طرح را تایید کند به نوعی در کنار اسرائیل و در مقابل جهان اسلام قرار می گیرد. لذا تکلیف مشخص است و وضعیت کشورهایی که خیانت می کنند روشن است.

طرح معامله قرن هیچگونه راه حلی برای بحران نیست و به تاریخ می پیوندد

رویوران آینده در خصوص اینکه طرح معامله قرن رونمایی شده و واکنش های زیادی در بین فعالان جهان اسلام و روشنفکران به همراه داشت. به نظر شما نتیجه چه خواهد شد؟ اظهار داشت: طرح به اسم معامله قرن و یا توافق قرن رونمایی شد ولی توافق یعنی توافق بین دو نفر و دو گروه. وقتی یک طرف قبول ندارد توافقی اتفاق نمی افتد. الان هیچ فلسطینی حاضر به گفتگو بر اساس این طرح نیست. این طرح در حقیقت طرح ترامپ نیست و طرح نتانیاهو است که در سال ۲۰۱۱ به فلسطینیان ارائه داد و امروز این طرح به ترامپ داده شده تا او آن را اعلام کند. آن زمان هم طرح توسط فلسطینیان رد شد و امروز هم طرح رد می شود. حتی خائنترین فرد در میان فلسطینیان نیز حاضر به امضای چنین چیزی نیست. بحث دوم این است که این راهکاری برای حل بحران است؟ این چه نوع راهکاری است که چیزی را به یک نفر می دهد و همه چیز را از دیگری می گیرد؟! حل بحران یعنی هر دو طرف را راضی کند نه اینکه طرف فلسطینی ناراضی باشد. این طرح هیچگونه راه حلی برای بحران نیست و به تاریخ می پیوندد. اولا در کرانه باختری منطقه فلسطینی به بیست جزیره مبدل می شود که بهم پیوسته نیستند و با تونل به هم می پیوندند و به دولتی بهم پیوسته تبدیل می شود. قطعا چنین طرحی در نهایت به نتیجه نمی رسد.

کسانی که از این طرح حمایت کردند در آینده مشکلات زیادی خواهند داشت

وی در پاسخ به این سوال که رویکرد کشورهای عربی چگونه خواهد بود؟ آیا کشورهایی عرب منطقه و یا دیگر کشورهای اسلامی نیز مواضع منفی خواهند داشت؟ گفت: چون در این طرح، قدس و مسجد الاقصی به اسرائیل واگذار می شود اعتراض وظیفه هر مسلمان است. تمام کشورهای اسلامی چنین تکلیفی دارند و باید معترض باشند. در چنین شرایطی هر کسی که این طرح را تایید کند به نوعی در کنار اسرائیل و در مقابل جهان اسلام قرار می گیرد. لذا تکلیف مشخص است و وضعیت کشورهایی که خیانت می کنند روشن است. من تصور می کنم کسانی که از این طرح حمایت کردند در آینده مشکلات زیادی داشته باشند. چون مردم در جوامع اسلامی نمی توانند بپذیرند که قبله نخست مسلمانان و بسیاری از مقدسات جامعه اسلامی به اسرائیل واگذار شود.

رویوران تصریح کرد: کسانی که به آرمان فلسطین خیانت می کنند و در کنار اسرائیل قرار می گیرند معادله را تغییر نمی دهند. این کشورها هیچگاه در کنار فلسطین نبودند که خرج آنها تغییری در معادله ایجاد کند. اما این خیانت ثبت می شود و هزینه ای دارد که این کشورها قطعا آن را پرداخت می کنند. هیچ جامعه ای نمی تواند توجیه چشم پوشی از قدس را بپذیرد به همین دلیل این مساله در آینده مشکلات دیگری را بوجود می آورد.

درگیری ها بین فلسطین و اسرائیل در آینده می تواند به درگیری های نظامی منجر شود

این کارشناس مسایل منطقه در خصوص اینکه آیا امکان بالا رفتن تنش ها و درگیری نظامی وجود دارد؟گفت: بله این احتمال وجود دارد. فلسطین سرتاسر تظاهرات است و چون فلسطین مخالف این طرح است، درگیری وجود دارد. این مساله می تواند ابتدا سیاسی باشد. روز گذشته نیز تعداد زیادی از فلسطینیان از طرف اسرائیل بازداشت شدند. این درگیری ها در آینده می تواند به درگیری های نظامی منجر شود که قطعا به سود آمریکا و اسرائیل نخواهد بود. آمریکا به دنبال تثبیت اسرائیل است و این طرح نمی تواند اسرائیل را تثبیت کند چون معترضین زیادی دارد و اعتراضات مانع از تثبیت است. با هرگونه تنش، اسرائیل آسیب پذیر خواهد بود چون فلسطینیان چیزی برای از دست دادن ندارند و اسرائیل است که آسیب خواهد دید.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی شفقنا،تاریخ انتشار:11بهمن1398،کدخبر:881629،fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Latvia
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
0
0
مسلمانان عمرا همچین اجازه ای به رژیم غاصب بدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین