پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۵۸۵۰۵
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
پس از آن که روند انتشار بیماری ویروسی مسری جدید به سه قاره جهان کشیده شده، ارزش دلار در بازارهای جهانی روندی صعودی داشته است.

شعارسال: تاکنون گزارش‌هایی از ابتلا به ویروس کرونا در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی مخابره شده است. دولت چین برای کنترل بیماری اعلام کرده است که تعطیلات سال نو را سه روز دیگر تمدید خواهد کرد و مدارس دیرتر از موعد معمول بازگشایی خواهند شد.

 

در دومین هفته بهمن بازار ارز و طلا برای افزایش قیمت دست به کار شده، به‌طوری‌که سکه به پنج میلیون رسید و یورو به نرخ ۱۵ هزار تومان نزدیک شد.

 

با وجود آن‌که دومین هفته بهمن ۹۸ را به اتمام می‌رسانیم، اما گویا بازار‌های مالی از خواب زمستانی بیدار شده و درپی رقابت با یکدیگر هستند به گونه‌ای که در بازار ارز برخلاف هفته قبل‌تر که وضعیت باثباتی داشت، در هفته گذشته شاهد افزایش روزافزون نرخ آن بودیم.

 

 همچین بازار طلا نیز از این قافله عقب نماد و بازار ارز هم پیشی گرفته است، اما در این میان بازار سرمایه از سرعت شتابان خود برای افزایش شاخص بورس کمی کاست تا با تأثیر ویروس کرونا که در کشور چین شیوع پیدا کرده مقابله کند؛ چراکه این ویروس در تجارت‌های جهانی تأثیر گذاشته و روند رو به رشد بازار سرمایه را کند کرده است.

 

در دومین هفته بهمن سکه ۵ میلیون تومانی شد

 

بازار طلا و سکه در هفته گذشته افزایش چشمگیری در قیمت را تجربه کرد، به‌گونه‌ای که سکه تمام بهار آزادی از نرخ پنج میلیون تومان عبور کرد. این روند در چند وقت اخیر تقریباً کم‌تر رخ داده بود، سکه در هفته گذشته با قیمت چهارمیلیون و ۹۱۰ هزار تومان شروع و با نرخ پنج‌میلیون و ۲۵ هزار تومان به کار خود پایان داد؛ همچنین اونس جهانی روند رو به رشد با شیب ملایم را در پیش گرفت.

 

 

قیمت سکه در روزهای آینده با شیب ملایم رو به افزایش است

 

محمد مهدی سماواتی، کارشناس بازار مالی، گفت: قیمت سکه تابع سه متغیر است که شامل قیمت جهانی طلاست و در چند وقت اخیر رو به افزایش بوده است؛ از دیگر عوامل تأثیرگذار، قیمت و نرخ برابری دلار در مقابل نرخ ارز‌های دیگر است؛ به‌طوری‌که در روز‌های اخیر شاهد تقویت قیمت دلار در بازار بوده‌ایم؛ چراکه نرخ برابری آن در مقابل ریال افزایش یافته و سبب گران شدن دلار شده است.

 

او افزود: از عوامل تأثیرگذار افزایش قیمت طلا و سکه، تابع عرضه و تقاضاست؛ درحال‌حاضر تقاضا برای خرید سکه وجود دارد، اما معمولاً سکه نسبت به طلا، حبابی قیمتی تحت عنوان استاندارد بودن خود دارد؛ برای مثال اگر نرخ سکه به‌عنوان ارزش طلای آن به رقم چهارمیلیون و ۸۰۰ هزار تومان محاسبه شود، ۱۵۰ هزار تومان گران‌تر است؛ چراکه محصولی استاندارد است و امکان تخلف و کلاهبرداری در آن نیست.

 

این کارشناس بازار مالی تصریح کرد: معمولاً تا زمانی که قیمت و تقاضا برای خرید سکه و طلا رو به افزایش است، حباب سکه نسبت به ارزش ذاتی طلا افزایش پیدا می‌کند که در چند وقت اخیر شاهد آن بودیم.

 

سماواتی در پایان اظهار کرد: معتقدم در روز‌های آینده قیمت طلا و سکه با شیب ملایمی رو به افزایش باشد، ولی با توجه به این‌که نرخ دلار در کشور در محدوده‌ای بین ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان نوسان دارد، انتظار می‌رود قیمت سکه نیز با روند ارز همسو باشد و بین رقم چهارمیلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا پنج‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در دو ماه آینده نوسان یابد.

 

دلار در دومین هفته بهمن گزینه افزایش قیمت را انتخاب کرد

 

در شروع دومین هفته بهمن قیمت دلار ۱۳ هزار و ۵۰ و یورو ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان استارت خورد و تا روز چهارم هفته ثابت ماند که البته نوسان نیز ادامه داشت. در پایان روز کاری هفته گذشته بازار همچنان گزینه افزایش قیمت را انتخاب کرد و دلار به نرخ ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان و یورو به یک قدمی کانال قیمت ۱۵ هزار تومان رسید که مبلغ آن ۱۴ هزار و ۹۵۰ تومان است:

 

یکی از صرافان بازار ارز دراین‌باره گفت: دلار و یورو در این هفته افزایش قیمت داشت و شاهد افزایش اندک خرید ارز نسبت به هفته قبل‌تر بودیم.

 

او افزود: با توجه به این‌که به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، براساس تجربه این امر طبیعی بوده؛ چراکه تقاضا برای آن افزایش می‌یابد.

 

این صراف بازار ارز تصریح کرد: افزایش نرخ ارز به بروز رفتارهای هیجانی در بازار منجر نشد و وضعیت آرام بازار تداوم پیدا کرد.

 

 

عوامل سیاسی و سال نو کشور چین به افزایش اندک نرخ ارز منجر شد

 

محمد شاکری، کارشناس مسائل اقتصادی، نیز گفت: بازار ارز در ۴۵ روز گذشته شاهد اتفاقات متعددی ازجمله مسائل سیاسی تأثیرگذار در اقتصاد کشور بوده است که از مهم‌ترین عوامل در قیمت ارز می‌توان نام برد. در 10 روز گذشته شاهد نا‌آرامی‌هایی در کشور عراق بودیم که با تبدیل دینار به درهم توأم شد؛ تاثیر این موضوع را نمی‌توان نادیده گرفت و از طرفی دیگر در ماه دی و بهمن که متقارن با سال نو میلادی و چینی است هم قرار گرفتیم که در تهاتری برای تسویه حساب‌های یورویی، دلاری و یوانی چین و افزایش میزان تقاضا بی‌تأثیر نبود.

 

شاکری افزود: با توجه به عوامل موثر در ارز، درحال‌حاضر در چند روز اخیر با اتفاقات سیاسی و مناسبتی تا حدودی فاصله گرفته‌ایم که نوسان ارز  تا مدتی کاهش می‌یابد.

 

او تصریح کرد: بانک مرکزی با کنترل در بازار ارز توانست تقاضا را نیز در حد مطلوبی متعادل کند که ازجمله مهم‌ترین راهکار آن برای کنترل این بازار ابلاغیه‌ای است که در سایه نیاز اسناد معتبر برای تراکنش‌های بالای ۱۰۰ میلیارد ریالی است  و  این امر سبب شد در روز‌های آینده ارز روند باثبات‌تری در پیش بگیرد.

 

این کارشناس اقتصادی در پایان افزود: اگر اتفاق خاصی  که در اقتصاد تأثیرگذار باشد نیفتد و تقاضا نیز افزایش نیابد، بازار ارز روند قیمتی اخیر را دنبال خواهد کرد و نوسان شدید دور از انتظار خواهد بود.

 

قیمت سهام شرکت‌ها افزایش یافت

 

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه، نیز گفت: کشور چین که مصرف‌کننده مواد خام ازجمله نفت، مس، روی و آلومینیوم است، این روزها با شیوع ویروس کرونا شاهد سقوط بازارها ازجمله شاخص جهانی بورس است؛ البته این روند در معاملات کوتاه‌مدت و نقدی تأثیر بیش‌تری خواهد گذاشت و در معاملات بلندمدت تأثیر به‌سزایی ندارد.

 

او افزود: بازار سرمایه در چند روز اخیر شرایطی آرمانی و مطلوبی را تجربه می‌کند و در سایه نبود بازار‌های رقیب شاهد ورود نقدینگی به بورس است و این نقدینگی در بورس شرایطی را ایجاد کرده که قیمت سهام شرکت‌ها افزایش پیدا کند و در ادامه بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند خود را به لحاظ مالی تأمین کنند.

 

دارابی تصریح کرد: این روند افزایش قیمت سهام شرکت‌ها به‌گونه‌ای بوده است که ذوب‌آهن اصفهان در عرضه اولیه به بازار سرمایه با استقبال بسیار خوبی تنها با مشارکت یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مواجه شد که این یک رکورد تاریخی برای بازار بورس بوده است.

 

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: طی معاملات بازار سرمایه تهران سابقه نداشته است که بازار به این صورت فعال و تأثیرگذار باشد که البته این مهم به بنگاه‌ها و اقتصاد کشور کمک به‌سزایی می‌کند و زمینه را برای پیشرفت اقتصاد کشور از طریق بازار سرمایه مهیا می‌کند.

 

او اظهار کرد:  با توجه به این‌که به روز‌های پایانی سال نزدیک هستیم، بدانیم که  نیاز به نقدینگی افزایش می‌یابد. به‌طور معمول آخرین ماه سال وضعیت آرامی را در بورس دارد و معتقدم در روز‌های آینده بازار بورس با شیب ملایم با افزایش شاخص روبه‌رو خواهد شد.

 

ارزش معاملات بورس تهران به 164 هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال رسید

 

در پایان معاملات هفته منتهی به ۸ بهمن‌ماه ۹۸، شاخص کل با 15 هزار و ۹۲۸ واحد افزایش نسبت به هفته قبل‌تر، به رقم 427 هزار و ۱۳۹ واحد رسید.

 

شاخص کل هم وزن با هشت‌هزار و ۱۱۱ واحد افزایش معادل  15/6 درصد به رقم 130 هزار و ۹۶۲ واحد را به نمایش گذاشت.

 

شاخص بازار اول با 11 ‌هزار و ۸۰۱ واحد افزایش به رقم 306 هزار و ۴۴۱ واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با 31 هزار و ۳۸۷ واحد افزایش عدد 886 هزار و ۶۵۷ واحد را تجربه کرد و به این ترتیب شاخص بازار اول 01/4 درصد افزایش و شاخص بازار دوم با 67/3 درصد افزایش نسبت به هفته قبل‌تر همراه شدند.

 

در چهار روز کاری هفته گذشته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 164 هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل‌تر 16/16 درصد کاهش یافت.

 

در ضمن تعداد 26 هزار و ۶۱۵ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از دومیلیون و ۹۳۶ هزار دفعه معامله شد و به‌ترتیب 14/21 درصد و 01/16 درصد کاهش را نسبت به هفته قبل‌تر تجربه کردند.

 

این درحالی است که تعداد ۱۵۸۹ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 16 هزار و ۲۴۶ میلیارد ریال معامله شد و به‌ترتیب با 44/14 و 90/14 درصد افزایش نسبت به هفته قبل‌تر همراه شدند.

 

در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، تعداد دومیلیون و ۲۰۰ هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از دوهزار و ۱۴۳ میلیارد ریال معامله شد.

 

گفتنی است بازار های مالی هفته گذشته جریان‌های رو به رشد خود را  فعال کرده بودند که نقطه مثبت آن بورس و نقطه منفی آن تشکیل حباب در نرخ سکه و ارز بود، اما کارشناسان زیادی این روند را برای هفته جاری با تخلیه حباب سکه و ارز پیش‌بینی می‌کنند. حال باید دید از هفته‌های آینده بازارهای مالی به کدام سمت می‌رود.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 11بهمن1398، کدخبر: 80888: sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین