پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۵۶۵۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
تأمین اعتبارات پرداخت‌های پایان سال شرکت‌های دولتی (پاداش و عیدی) از جیب مردم انجام نشود.
شعارسال:بررسی روند شاخص قیمت ارز در سال‌های اخیر نشان می‌دهد طبق یک قانون نانوشته، نرخ دلار و یورو از ابتدای زمستان روندی افزایشی به خود می‌گیرد و در همین ایام به بالاترین میزان در طول سال می‌رسد. برخی کارشناسان بر این باورند این روند افزایشی، ریشه‌ای غیر از مسائل اقتصادی دارد و دولت‌ها برای تامین کسری‌های پرداخت‌های پایان سال این کار را انجام می‌دهند. 
به گزارش «وطن امروز»، موضوع افزایش قیمت ارز در روزهای پایانی سال در حالی تبدیل به یک اپیدمی شده است که در روزهای اخیر قیمت ارز به دلیل اتفاقات مختلف بیشترین جهش خود را داشته و دیگر انتظار نمی‌رود بار دیگر گران شود. 
 
 روز سرد بازار ارز
هر چقدر دیروز تهران شاهد برودت هوا بود، بازار طلا و سکه هم سرد سپری شد. دیروز هر دلار آمریکا با کاهش ۱۰۰ تومانی نسبت به اولین روز هفته جاری ۱۲۹۰۰ تومان فروخته شد و هر یورو با ۲۰۰ تومان کاهش در همین بازه زمانی ۱۴۵۰۰ تومان توسط صرافی‌ها داد و ستد شد. همچنین بازار طلا هم از این روند کاهشی بی‌نصیب نماند و سکه امامی با نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان کاهش ۴ میلیون و ۸۵۰ تومان معامله شد.
 
تاب‌آوری ارزی کشور بالا رفته است
در یک ماه گذشته هر اتفاقی که ممکن است 10 سال یک بار در حوزه سیاسی هر کشور روی دهد به یکباره در کشورمان رخ داد؛ ترور یکی از فرماندهان ارشد نظامی کشورمان توسط آمریکا، پاسخ نظامی ایران با حمله به پایگاه عین‌الاسد آمریکا و در نهایت سقوط یک هواپیما به دلیل اشتباه فردی. هر کدام از این اتفاقات اگر در 2 سال گذشته روی داده بود، می‌توانست تا روزها تاثیرات گسترده‌ای روی بازارهای مختلف بویژه ارز داشته باشد اما در اتفاقی نادر تجربه‌ نه‌چندان دور سال‌های اخیر تکرار نشد. نباید فراموش کرد در روزهای ابتدایی خروج ایالات متحده آمریکا از برجام که به مراتب خیلی کوچک‌تر از مسائل کنونی بود، قیمت دلار با یک شوک روانی از کانال 6 هزار تومان در جهشی کم‌نظیر خود را به مرز 8 هزار تومان رساند. این رفتار در بازار ارز گویای آن است که تاب‌آوری اقتصادی افزایش قیمت ارز در کشور بالا رفته است و دیگر بازار در واکنش به خبرهای سیاسی شاهد نوسانات فراگیر نیست. بخشی از این رفتار بازار ناشی از دلزدگی سرمایه‌گذاران خرد فعال در بازار ارز است. با وجود اینکه نوسانات بازار ارز در 2 سال گذشته زیاد بوده و بازه قیمتی بزرگی را درگیر خود کرده است اما نتیجه این نوسانات متضرر شدن افرادی بوده که این بازار را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند. در همین‌باره عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: دیگر امکان دلالی وجود ندارد. محمدمهدی مفتح با بیان اینکه وضعیت فعلی بازار ارز بر ضرورت توجه مردم به توصیه‎های رئیس کل بانک مرکزی تاکید دارد، گفت: مردم باید از خرید و فروش‌های کاذب ارز جلوگیری کرده و بدانند بازار ارز جای مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست. وی با تاکید بر اینکه سازوکارهای در پیش گرفته شده از سوی بانک مرکزی نشان از تلاش برای کاهش قیمت ارز دارد، افزود: خوشبختانه مدیریت منسجم موجود در این حوزه نوید‌دهنده ساماندهی نهایی بازار ارز است. مفتح ادامه داد: با توجه به نظارت‌های مستمر بر بازار، دیگر امکان دلالی وجود نداشته و به طور حتم با ادامه این رویه ارز به قیمت واقعی خود نزدیک می‌شود.
 
 قیمت ارز باز هم کاهش پیدا می‌کند
عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی هم در این‌باره اظهار داشت: تلاش‌های بی‌وقفه بانک مرکزی به همراه سایر بخش‌های کشور، نظام ارزی کشور را در شرایط بسیار سخت اقتصادی به سامان رسانده است. همان‌گونه که پیش‌تر اشاره کردم، بازار ارز محل تخلیه شوک‌های خارجی به اقتصاد است و نقش بانک مرکزی نیز جلوگیری از نوسانات بازار و حذف نقش مخرب سفته‌بازان در این بازار است. همتی پیش از این هم در یادداشتی نوشته بود:‌ بانک مرکزی، در خط مقدم جبهه مقاومت اقتصادی، با کمک دولت و سایر ارکان نظام، شرایط را به گونه‌ای مدیریت کرده است که خنثی شدن تلاش‌های آمریکا در فشار حداکثری گواه آن است.
 بانک مرکزی با قدرت بیشتر و با تدبیر لازم تلاش خود را برای خنثی‌سازی هرگونه تلاش برای بی‌ثباتی بازارها خواهد کرد. همتی  افزود: اطمینان دارم مدیریت علمی و دقیق بازارها تاکنون موفق بوده، لذا با قوت ادامه پیدا خواهد کرد. بانک مرکزی سیاست‌های پولی و ارزی موردنظر خود را برای کمک به رشد اقتصادی و کنترل تورم در ادامه سال جاری و سال آینده عملیاتی می‌کند. 
رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: همان‌گونه که قبلاً اعلام کردم، بازار ارز همچنان با آرامش به تخلیه شوک‌های سیاسی خود ادامه می‌دهد و مردم عزیز نیز دریافته‌اند نباید اجازه سودجویی به فرصت‌طلبان را در این بازار بدهند و دارایی خود را در معرض ریسک آن قرار دهند.
 
***
خطر کسری بودجه پایان سال
تنها بهانه‌ای که در این بین می‌توان برای افزایش قیمت ارز در روزهای پایانی سال ۹۸ بیان کرد، جبران کسری‌های درآمدی دولت برای پرداخت‌های ویژه پایان سال است. دولت‌ها در پایان سال شمسی رقم قابل توجهی را تحت عنوان پاداش پایان سال مدیران و عیدی کارمندان خود پرداخت می‌کنند، این رقم در صورت عدم برنامه‌ریزی و بهره‌ور نبودن شرکت‌های دولتی از محل‌هایی مانند نوسانات قیمت ارز تامین می‌شود که بار اصلی آن بر دوش مردم است و می‌تواند موجب افزایش قیمت کالاها در روزهای پایانی سال شود. با توجه به وضعیت معیشتی مردم و فشارهایی که پس از گرانی بنزین بر دوش مردم تشدید شده است، این اتفاق را می‌توان یک سم مهلک برای اقتصاد دانست و باید از دولت خواست دست به چنین اقدامی در هر صورت نزند. گفتنی است بررسی‌ها نشان می‌دهد اخبار امیدوارکننده‌ای مبنی بر تامین ارز به صورت اسکناس برای روزهای پایانی سال وجود دارد که هر گونه بهانه‌ای را برای سفته‌بازی و سوداگری در بازار از بین می‌برد. با توجه به این اخبار به صورت عملی بانک مرکزی می‌تواند به عنوان اصلی‌ترین بازیگر بازار ارز، موجبات کوچک‌ترین تکانه‌های ارزی به صورت هیجانی را هم در روزهای پایانی سال از بین ببرد.
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه وظن امروز، تاریخ انتشار:30دی ماه 1398، کد خبر:www.vatanemrooz.ir،215457
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
0
0
با توجه به نظارت‌های مستمر بر بازار، دیگر امکان دلالی وجود نداشته و به طور حتم با ادامه این رویه ارز به قیمت واقعی خود نزدیک می‌شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین