پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۳۵۶
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۱
در حالی تا فرصت اعلام نتایج نهایی تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی کمتر از ۲۴ ساعت زمان باقی است، گروههای سیاسی فعال در استان مازندران به خصوص اصولگرا و اصلاح طلب سرگرم بستن فهرست نهایی نامزدهای خود برای این دوره از انتخابات هستند.

شعار سالاگرچه بیشترین رقابت انتخاباتی در مازندران طبق سنت چندین ساله انتخابات در ایران در بین دو گروه سیاسی فعال اصلاح طلب و اصولگرا در قالب شورای سیاستگذاری  اصلاح طلبان و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب جریان دارد، ولی به دلیل رویکرد جدیدی که حداقل این روزها در فضای مجازی از سوی رای دهندگان تبلیغ می شود؛ نباید نامزدهای مستقل را تا حد زیادی دستکم گرفت.
اصولگراها گرما گرم بستن فهرست نهایی 
 گروههای سیاسی اصولگرا که در قالب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در این دوره وارد گود رقابت های انتخاباتی شدند تا حدودی فهرستشان را از بین گزینه های تایید صلاحیت ها براساس معیارهایی که خودشان شامل انقلابی بودن، سلامت مالی و اقتصادی، کارنامه درخشان فعالیتی در مسوولیت های مختلف در کنار مقبولیت عمومی از آنها یاد می کنند، انتخاب کردند.
اصولگراهای مازندران نیز همانند سایر نیروهای هم گروه های خود در سطح کشور به دلیل تعدد نامزدهای انتخاباتی به جمع بندی نهایی در هر ۹ حوزه انتخابیه نرسیدند و  تاکنون فهرستشان برای چهار حوزه انتخابیه تا ۹۰ درصد مشخص شده و برای نهایی کردن فهرستشان طبق اظهارنظر یکی از مسوولان این گروه سیاسی امشب ( دوشنبه شب) ۲۱ بهمن ماه در مرکز استان نشستی را نهایی شدن فهرست برگزار می کنند و حداکثر تا روز ۲۲ بهمن فهرست این گروه سیاسی نهایی می شود.
اگرچه به نظر می رسد براساس مرامنامه سیاسی سایر نامزدهای اصولگرا در ۹ حوزه انتخابیه استان مازندران در صورتی که اسامی آنها در فهرست نهایی قرار نگیرد، باید از ادامه رقابت انصراف بدهند، ولی بررسی نشان می دهد که تعداد زیادی از نامزدها برخلاف مرامنامه سیاسی همچنان تا پایان رقابت های انتخاباتی در میدان می مانند و چشم به رای مردم می دوزند و در بین این افراد، گروه های نزدیک به جبهه پایداری و دولت گذشته به نظر می رسد تمایل بیشتری به ماندن تا پایان رقابت های انتخاباتی دارند.
تردید در اردوی اصلاح طلبان 
برخلاف گروههای سیاسی اصولگراها که با تعدد نامزد انتخاباتی برای بستن فهرست نهایی در مازندران مواجه اند، رقبای آنها اما مدعی هستند که از ۹ حوزه انتخابیه تا الان فقط  برای دو حوزه انتخابیه می توانند فهرست نامزدهای خود را نهایی کنند و برای هفت حوزه انتخابیه هیچ نامزدی برای ارایه فهرست ندارند.
این گروه سیاسی از حالا  نیم نگاهی به دست شورای نگهبان و ارایه فهرست نهایی اسامی تایید صلاحیت شدگان انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی این شورا دارد، تا براساس تجربیات گذشته خبرهای خوبی از این شورا برسد و آنها هم بتوانند برای سایر حوزه های انتخابیه در مازندران فهرست خودشان را برای ارایه در اختیار مردم بگذارند.
براساس آنچه که رییس شورای سیاستگذاری  اصلاح طلبان مازندران اعلام کرده فهرست آنها برای حوزه انتخابیه ساری و میاندرود تا حد زیادی نهایی شد و اسامی دو نامزد این حوزه انتخابیه مشخص شد و برای دیگر حوزه انتخابیه ( نوشهر و چالوس ) با تایید صلاحیت یکی از نامزدهای سرشناس اصلاح طلبان در روزهای اخیر با چالش جدی مواجه شدند و برای بستن فهرستشان با تردید مواجه شدند.
ظاهرا قضیه از این قرار است اصلاح طلبان که دیگر از تایید نامزد اصلیشان در این حوزه انتخابیه ناامید شده بودند،به سراغ یکی از نامزد دیگر انتخاباتی که با وجود داشتن دو دوره سابقه نمایندگی از نوشهر و چالوس این بار از تهران ردای نامزد شدن در انتخابات بر تن کرده بود رفتند و با هزار خواهش و التماس ایشان را برای برگشت قانع کردند.
پس از راضی شدن این نامزد انتخاباتی برای تغییر حوزه انتخابیه با شرط قرارگیری در فهرست اصلاح طلبان، نامرد اصلی این گروه سیاسی نیز صلاحیتش تایید شد و حالا اصلاح طلبان برای یک کرسی در این حوزه با دو نامزد مواجه اند که برای بستن فهرست نهایی با تردید شدیدی مواجه اند.
 دلخوری اصلاح طلبان و گله اصولگرایان از شورای نگهبان 
اما دلخوری و گله گذاری شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان مازندران از شورای نگهبان بر این است که به دلیل رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی، این طیف سیاسی قادر به ارایه فهرست برای ۹ حوزه انتخابیه نیستند و تاکنون تنها برای دو حوزه انتخابیه فهرستشان  نهایی شد و در این دو حوزه هم به خصوص برای حوزه انتخابیه شهرستان نوشهر و چالوس با تایید صلاحیت نامزداصلی آنها در روزهای اخیر از سوی شورای نگهبان با چالش جدی روبرو شدند. 
در حالی که انتظار می رود صرفا گروههای سیاسی اصلاح طلب به دلیل آنچه که رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی وابسته به این گروه سیاسی اعلام شده از شورای نگهبان گله مند باشند، در استان مازندران اما ظاهرا گله اصولگراها از این شورا نیز مطرح است و تفاوت گله این ها  از شورای نگهبان با اصلاح طلبان در تایید صلاحیت هاست نه رد صلاحیت.
گله گذاری شورای هماهنگی ائتلاف نیروهای انقلاب مازندران ( اصولگراها) از شورای نگهبان تایید صلاحیت قطره چکانی برخی نامزدها و آن هم در دقایق آخر بررسی صلاحیت ها که به باورشان این اقدام شورا باعث محبوبیت  بیشتر این نامزدها و در پایان پیروزی در انتخابات و راهیابی به مجلس شورای اسلامی می شود و به نوعی تمام برنامه های اصولگراها با این تایید صلاحیت های دقیقه ۹۰ نقش بر آب می شود.
نهایی شدن فهرست اصولگراهای مازندران 
دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی اسلامی مازندران وابسته به گروه سیاسی اصولگرایان می گوید : فهرست این گروه سیاسی برای تمام حوزه های انتخابیه تا حدود ۹۰ درصد نهایی شد و در نشست آخری که دوشنبه شب همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مرکز استان با حضور اعضای این شورا تشکیل می شود، فهرست نهایی بسته می شود.
شکرالله رضازاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ملاک قرارگیری اسامی نامزدهای اصولگرا در فهرست نهایی شورا را داشتن تخصص، انقلابی بودن، سلامت مالی و اقتصادی و داشتن وضعیت بهتر در نظرسنجی ها در رای آوری ( مقبولیت عمومی) اعلام کرد.
وی اضافه کرد : امشب ( دوشنبه شب) ۲۱ بهمن ماه در نشست اعضای شورا ائتلاف فهرست نامزدهای اصولگرایان در ۹ حوزه انتخابیه نهایی و اعلام می شود.
وی خاطرنشان کرد : تا زمان نهایی شدن فهرست نامزدهای انتخاباتی در ۹ حوزه انتخابیه ما اسامی هیچ حوزه انتخابیه را در مازندران اعلام نخواهیم کرد، چرا که احتمال می رود به دلیل تایید صلاحیت برخی نامزدها به خصوص نامزد رقبای ما در انتخابات از سوی شورای نگهبان، تغییرات احتمالی در فهرست ما نیز ایجاد شود.
رضازاده که بنا به گفته خودش برای بستن فهرست نهایی با کمبود نامزد مواجه نیستند، ولی بازهم از شورای نگهبان به گونه ای گله گذاری می کند که چرا تایید صلاحیت ها را تا لحظه های آخر ادامه می دهد و با این کارش به امتیاز مثبت به این فراد تایید صلاحیت شده دقیقه نودی می دهد که با همین اهرم اکثریت آراء را به خود جلب کنند.
وی خاطرنشان کرد : در شرایط فعلی مشکل ما اصولگرایان در مازندران همین تایید صلاحیت شدگان دقیقه نودی هستند که آخر از همه تایید می شوند و تمام رشته های ما را پنیه می کنند و به نظر می رسد شورای نگهبان باید در این مدل تایید صلاحیت ها تجدید نظر کند.
رضازاده پس از این گله گذاری نرم از شورای نگهیان اما اعلام می کند که همچنان تابع نظرات این شورا هستند.
دلخوری اصلاح طلبانه از شورای نگهبان 
رییس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان مازندران می گوید : ما در شرایط فعلی برای دو حوزه انتخابیه نوشهر و چالوس و ساری مشکلی از لحاظ تعداد نامزد برای بستن فهرست نهایی نداریم ، ولی برای هفت حوزه انتخابیه دیگر یا نامزد انتخاباتی نداریم و یا این که نامزدهای تایید صلاحیت شده، افراد مطرحی که بتوانند با رقبای ما رقابت دوشادوش داشته باشند، نیستند.
مهدی احمدی فولادی به خبرنگار ایرنا گفت: اگرچه ما در نوشهر و چالوس با تایید صلاحیت یک نامزد سرشناس اصلاح طلبان برای بستن فهرست به دلیل آوردن یک نامزد از تهران با مشکلاتی مواجه شدیم، ولی از لحاظ اخلاقی به نظر می رسد ما باید نام فردی که از تهران حوزه انتخابیه اش را به این حوزه انتخابیه تغییر داده را در فهرست نهایی قرار بدهیم و از نام نامزد سرشناس اصلاح طلب بگذریم و در این زمینه تردید داریم که تا ۲۴ ساعت آینده تصمیم نهایی خود را برای این حوزه اعلام خواهیم کرد.
وی خاطرنشان کرد : برای سایر حوزه های انتخابیه شامل تنکابن رامسر، نور و محمودآباد، بابل، بابلسر و فریدونکنار، آمل، قائمشهر و شرق مازندران ( بهشهر، نکاء و گلوگاه ) در شرایط فعلی نامزدی برای معرفی نداریم و منتظریم شاید در ۲۴ ساعت آینده با تایید صلاحیت برخی از نامزدهای اصلاح طلبان در این حوزه های انتخابیه بتوانیم فهرستمان را نهایی کنیم و برای هر ۹ حوزه انتخابیه نامزد برای معرفی داشته باشیم.
براساس آخرین آمار فهرست اسامی نامزدهای تاییدصلاحیت شده در مازندران به ۱۵۳ نفر رسید.
مازندران ۹ حوزه انتخابیه و ۱۲ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد و در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی حدود ۷۰ درصد از واجدین شرایط رای در انتخابات شرکت کردند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 21 بهمن 1398، کدخبر: 83669024، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین