پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۱۳۹۲
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
پرونده تخلف 60ميلياردتوماني «داريوش امان‌کي‌يکاني» گرچه در عدد قابل قياس با پرونده‌هاي تخلف مالي در نظام بانکي نيست، اما اتفاقاتي در جريان اين پرونده در جلسات دادگاه در حال رونمايي است که مرزهاي تازه‌اي در سازوکار فساد اقتصادي را نشان مي‌دهد؛ تا جايي که نماينده دادستان از اين پرونده با تعبير «پرونده مخوف» نام مي‌برد. اگر تا قبل از اين، در پرونده‌هاي فساد بانکي ديده بوديم که متهمان با بزرگ‌نمايي املاک رهن بانک، چطور بدهي خود را صفر مي‌کردند، امان‌کي به‌ همراه يارانش، شگردهايي را در پيش گرفته بودند که نه‌تنها بتوانند با بزرگ‌نمايي قيمت، وام بيشتر بگيرند، بلکه از بانک طلبکار هم شده‌اند.

شعار سال: قهرماني،  نماينده دادستان، در سومين جلسه رسيدگي به اين پرونده در دادگاه گفته است: «متهمان ۶۵ ميليارد تومان از بانک تسهيلات گرفتند، اما آن‌قدر در املاک معرفي‌شده به بانک گران‌نمايي کردند که ۱۲۰ ميليارد از بانک طلبکار شدند و جاي طلب، املاک مرغوب بانک را صاحب شدند. کارشناس متخلف زمين‌ برهوت 17ميلياردتوماني را ۱۵۳ ميليارد تومان قيمت‌گذاري کرده و متهمان جاي طلب خود چهار ميليارد تومان نقد و ۲۹ ميليارد تومان چک از بانک مي‌گيرند و همان روز از بانک سه زمين مرغوب دريافت مي‌کنند». به گفته او، دو نفر از متهمان به نام‌هاي حميدرضا حاجي‌اسفندياري و سيدرضا حسيني متواري هستند. در رديابي‌ها، پول تسهيلات به حساب این دو رفته است و همين دو نفر هستند که بعد از تهاتر‌ها، ملک‌ها به نام آنها خريداري مي‌شود.

ذوق هنري متهم امان‌کي در نوشتن نمايش‌نامه
سومين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده داريوش امان‌کي‌يکاني و چهار متهم ديگر، به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادي صبح روز گذشته در شعبه سوم دادگاه ويژه مفاسد اقتصادي به رياست قاضي مسعودي‌مقام آغاز شد. در جلسه اول دادگاه، ضمن قرائت کيفرخواست از سوي رسول قهرماني، نماينده دادستان، «داريوش امان‌کي‌يکاني»، متهم رديف اول پرونده، به ارائه دفاعياتش پرداخت. در دومين جلسه دادگاه، متهمان «داريوش امان‌کي‌يکاني» و «مرتضي فتحي» و وکيل‌مدافع آنها به ارائه دفاعيات خود پرداختند. قهرماني، نماينده دادستان، در اين جلسه اظهار کرد: در جلسه قبل وکيل متهم داريوش امان‌کي‌يکاني گفت نماينده دادستان از اجراي عدالت خوشحال نمي‌شود که بايد بگويم آقاي وکيل اگر شما از اجراي عدالت خوشحال نمي‌شويد، ما خوشحال مي‌شويم.‌وي افزود: وکيل متهم امان‌کي گفته است بنده موکلش را تحقير کرده‌ام و گفته‌ام متهم نمايش‌نامه نوشته است. من متهم را تحقير نکردم، بلکه از ذوق هنري متهم صحبت کردم و گفتم آقاي امان‌‌کي نامه‌اي نوشته‌اند که شبيه نمايش‌نامه است.‌قهرماني بيان کرد: متهمان خانم کلاهدوزان را از پاي دم‌کردن برنج به بانک برده‌اند و تسهيلات گرفته‌اند؛ درصورتي‌که خانم کلاهدوزان از هيچ چيزي خبر ندارد و من از اين ذوق هنري متهمان صحبت کردم.نماينده دادستان گفت: آقاي وکيل ابتدا معناي تحقير را بدانيد و بعد اظهارنظر کنيد. وقتي کارشناس بانک اعلام مي‌کند نبايد به شرکتي تسهيلات پرداخت شود، اما بدون هيچ تشريفاتي ۶۵ ميليارد تومان پول مفت مملکت را به يک شرکت بدون سند تسهيلات مي‌دهند، جرم است.

احداث بانک در زمين‌هاي برهوت
قهرماني گفت: متهم امان‌کي‌يکاني در نامه‌اي ادعا کرده است ملک آبشار اصفهان کاربري تجاري دارد؛ در‌صورتي‌که شهرداري اعلام کرده ملک فاقد تراکم تجاري است.‌او افزود: متهمان ملک آبشار را در سال ۹۱ به قيمت ۱۰ ميليارد تومان مي‌خرند و در سال ۹۵ آن را به بانک ۱۵۳ ميليارد تومان مي‌اندازند.
نماينده دادستان ادامه داد: آقايان ادعا دارند ۱۷۰ هزار هکتار تراکم تجاري براي بانک سرمايه گرفته‌اند، کجاي دنيا چنين چيزي وجود دارد؟ کارشناس بانک اعلام کرده ۱۷۰ هزار هکتار زمين ارائه‌شده به بانک، همه تپه‌هاي برهوت است و آنها مي‌خواستند در زمين‌هاي برهوت بانک احداث کنند. در سال ۹۷ شوراي برنامه‌ريزي استان اصفهان مصوبه‌اي براي زمين‌ها مي‌دهد که در آن يک طبقه تجاري و یک‌و‌نيم برابر پارکینگ اجازه احداث دارد؛ در‌حالي‌که متهمان گفته‌اند مجوز ۲۵ هزار هکتار تجاري و ۲۵ هزار هکتار پارکينگ دارند.

گران‌نمايي املاک برهوت براي طلبکار‌شدن از بانک
قهرماني درباره شگرد متهمان پرونده گفت: من اين پرونده را پرونده‌ای مخوف مي‌دانم و شگرد متهمان اين بود که با گران‌نمايي، از بانک طلبکار شوند. در پرونده‌هاي ديگر، متهمان با گران‌نمايي بدهي خود را صفر مي‌کردند، اما اين متهمان از بانک طلبکار شدند.قهرماني گفت: متهمان ۶۵ ميليارد تومان از بانک تسهيلات گرفتند، اما آن‌قدر در املاک معرفي‌شده به بانک گران‌نمايي کردند که ۱۲۰ ميليارد تومان از بانک طلبکار شدند و جاي طلب، املاک مرغوب بانک را صاحب شدند.او افزود: کارشناس متخلف، زمين‌هاي برهوت را ۱۵۳ ميليارد تومان قيمت‌گذاري کرده است و متهمان جاي طلب خود، چهار ميليارد نقد و ۲۹ ميليارد تومان چک از بانک مي‌گيرند و همان روز از بانک سه زمين مرغوب دريافت مي‌کنند.در ادامه، مديرعامل شرکت توسعه ساختمان در رابطه با نحوه دريافت سه ملک بانک سرمايه از سوی متهمان پرونده گفت: براي متهمان ۱۲۰ ميليارد تومان اوراق مؤسسه آرمان صادر شد.وي گفت: متهمان بعد از تهاتر ملک با بانک، چهار ميليارد تومان نقد و ۲۹ ميليارد تومان چک مي‌گيرند که اين چک ۲۹‌ميليارد‌توماني در تاريخ 2/11/95 به دو چک ۱۴ و ۱۵‌ميليارد‌توماني تبديل مي‌شود.مدير‌عامل شرکت توسعه ساختمان افزود: همان روز آقايي به نام حميد حاجي‌اسفندياري با مراجعه به شرکت درخواست خريد ملکي متعلق به بانک سرمايه در ميدان آزادي اصفهان را به صورت نقد و اقساط مي‌دهد، جالب اين است که اين فرد جاي سمن قرارداد چکي ۱۴ ميليارد توماني را ارائه مي‌دهد که همان روز بانک سرمايه به نماينده خانم کلاهدوزان جاي طلب او از بانک داده است.قهرماني با اشاره به فاکتور‌هاي ارائه‌شده از سوي متهمان گفت: همه فاکتور‌ها در ملک نرفته است، حال سؤال اين است که باقي پول‌ها کجا رفته است و اگر در ملک هزينه شده، ما از کجا بايد بدانيم که آن ملک، ملک بانک سرمايه بوده است، از سوي ديگر، چرا اين ملک به نام خانم کلاهدوزان شده است.در ادامه متهم فتحي گفت: خانم کلاهدوزان امين من بود، براي همين اين ملک‌ها را به نام ايشان زدم.در ادامه نماينده دادستان گفت: دو نفر از متهمان به نام‌هاي حميدرضا حاجي اسفندياري و سيدرضا حسيني در کشور بوده، متواري هستند؛ در رديابي‌ها پول تسهيلات به حسابشان رفته است و همين دو نفر هستند که بعد از تهاتر‌ها ملک‌ها به نام آن دو خريداري مي‌شود، حال آقاي فتحي بايد پاسخ دهد که اولا اينها کجا هستند و چرا اين ملک‌ها را به نام خودشان خريداري نکرده‌اند.


تعقيب متهمان بانک سرمايه به اتهام پول‌شويي
در ادامه قاضي خطاب به متهم ذکاوت‌خوي گفت: شما چه‌کاره هستيد؟ خانم کلاهدوزان شرکت ندارد، اما شما از ايشان استفاده کرديد.
در ادامه قاضي به نماينده دادستان گفت: بايد اينها را به اتهام پول‌شويي تعقيب کنيد که نماينده دادستان گفت: حتما پيگيري مي‌کنيم.

ردپاي اوراق جعلي يک تعاوني در پرونده بانک سرمايه
در ادامه آرمان علمايي به عنوان مطلع ديگر در جايگاه قرار گرفت و نماينده دادستان درباره او گفت: علمايي در مرحله تهاتر املاک محمدشهر و آبشار اصفهان وارد موضوع شد.
علمايي گفت: داريوش امان‌کي خصومت شخصي دارد.
او درباره اوراق تعاوني آرمان گفت: بانک سرمايه از تعاوني آرمان استعلام گرفت و وقتي متوجه شد که اوراق جعلي است و آنها از اين موضوع مطلع شدند، اوراق را از بانک پس گرفتند.
داريوش امان‌کي با انکار اين موضوع گفت: چنين چيزي نبوده است.
علمايي گفت: من کپي نامه‌هاي جعلي را نگه داشتم.
او درباره تهاتر ملک يافت‌آباد افزود: خاني را از طريق قندالي مي‌شناختم و وقتي قرار بر تهاتر شد، مصوبه بانک سرمايه اين بود که املاک سهل‌البيع بگيرند و اوراق آرمان را پس بدهند که حتي آقاي خاني اين موضوع را با خوشحالي به سرپرست دادسراي ٢٨ اعلام کرد و گفت: بانک ١٢٠ ميليارد تومان مشکوک‌الوصول داشت و با اين طريق دريافت مي‌کند.
علمايي در پاسخ به پرسش نماينده دادستان مبني‌بر اينکه خاني در قبال تهاتر چه خواست؟ گفت: خاني گفت: حق‌الزحمه ما چه مي‌شود که چهار ميليارد تومان از طريق صرافي زرين قلم به من دادند؛ ٩٣٠ هزار يورو گرفتم که ۶۴٠ هزار يورو به خاني دادم و مابقي آن فرش بود.
علي محمدي، نماينده بانک سرمايه گفت: همه اوراق آرمان جعلي است و آرمان حتي از بانک سرمايه مجوز نداشته و اکنون منحل شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 27 بهمن 98، شماره: 3648

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین