پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۴۵۳
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
استاد برنامه‌ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ویروس کرونا با مناطق حاشیه و کم‌برخوردار ناآشناست، چراکه حاشیه‌نشین‌ها نه قادر به سوار شدن به هواپیما بوده و نه در مسافرت‌های بین‌المللی در چین و سایر کشورها بوده‌اند و نه در سفرهای داخلی آن‌چنان که باید فعال هستند.بنابراین حاشیه ‌شهرها به طور نسبی از گزند این ویروس قاتل مصون مانده‌اند، اما این مصونیت، ناپایدار و موقتی است.
شعارسال: استاد برنامه‌ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ویروس کرونا با مناطق حاشیه و کم‌برخوردار ناآشناست، چراکه حاشیه‌نشین‌ها نه قادر به سوار شدن به هواپیما بوده و نه در مسافرت‌های بین‌المللی در چین و سایر کشورها بوده‌اند و نه در سفرهای داخلی آن‌چنان که باید فعال هستند.
 
محمدرحیم رهنما اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا در کشور، بر اساس شواهد و مدارک از چین شروع و در شهرهای مختلف ایران از جمله قم، تهران و... انتشار یافت و به‌تدریج همه‌گیر شد.
 
وی با اشاره به اینکه توجه به چند نکته مهم برای حاکمیت و مدریت شهری خالی از لطف نیست، افزود: تاکنون کرونا، ویروسی بوده که ناقلان آن بیشتر طبقات و مناطق برخوردار و گروه‌های اجتماعی بالای جامعه بوده‌اند.
 
استاد برنامه‌ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: کرونا با مناطق حاشیه و کم‌برخوردار ناآشناست، چراکه حاشیه‌نشین‌ها نه قادر به سوار شدن به هواپیما بوده و نه در مسافرت‌های بین‌المللی در چین و سایر کشورها بوده‌اند و نه در سفرهای داخلی آن‌چنان که باید فعال هستند.
 
رهنما ادامه داد: بنابراین حاشیه ‌شهرها به طور نسبی از گزند این ویروس قاتل مصون مانده‌اند، اما این مصونیت، ناپایدار و موقتی است.
 
وی افزود: حال، چنانچه گسترش کرونا خواسته و ناخواسته به دلیل کم‌توجهی حاکمیت و حاشیه‌نشینان، مناطق حاشیه‌نشین را هدف قرار دهد؛ آنجاست که مقابله با آن بسیار سخت‌تر از مبارزه با آن در مناطق برخوردار خواهد بود.
 
استاد برنامه‌ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه مناطق حاشیه شهر به لحاظ تراکم جمعیت متراکم‌ترین مناطق شهری هستند، حتی گاهی تا سه ‌برابر، بیان کرد: ساکنان مناطق حاشیه از دانش و توانایی مالی آنچنانی برای تامین ضروریات مقابله با این اپیدمی را ندارند.
 
رهنما اظهار کرد: توجه کنید که چگونه در جامعه ما که سود را بر حیات انسانی ترجیح داده یک شیشه ۷۵ سی‌سی مواد دست‌ساز ضدعفونی‌کننده را با بی‌رحمی تمام با قیمتی سرسام‌آور می‌فروشند که قطعا حاشیه‌نشین‌ها توان پرداخت چنین مبالغی را ندارند.
 
وی افزود: همچنین، مناطق حاشیه‌نشین به لحاظ زیست‌محیطی و بهداشتی در وضعیت مناسبی در مقایسه با سایر مناطق شهری نیستند و علاوه بر این، حاشیه‌نشینان هنوز به لحاظ آگاهی‌های بهداشتی، قضا و قدر، تقدیر و باورهای فرهنگی سنتی را مهم‌تر می‌دانند.
 
در این شرایط چه باید کرد؟
 
استاد برنامه‌ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: نشتافتن به کمک حاشیه‌نشینان به معنای سرعت بخشیدن به کوتاه‌شدن عمر و تداوم و طولانی شدن عمر این قاتل ناآشنا در شهر و حاشیه‌ شهرها است.
 
رهنما با تاکید بر ضرورت آگاهی‌بخشی عمومی در مناطق حاشیه‌نشین، بیان کرد: حاشیه‌نشین‌ها نسبت به موضوع بی‌تفاوت هستند و اهمیت مساله را تاکنون، آنچنان که باید درک نکرده‌اند.
 
وی بر توزیع لوازم و تجهیزات بهداشتی و ضدعفونی‌کننده در مناطق حاشیه شهرها تاکید کرد و گفت: ضدعفونی کردن مراکز عمومی توسط نهادهای مسئول، فعال‌تر شدن مراکز بهداشتی-درمانی برای امداد به مناطق کم‌برخوردار و تجهیز کردن این مراکز به امکانات و تجهیزات کافی از دیگر اقداماتی است که باید انجام داد.
 
 استاد برنامه‌ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: تشویق و تاکید بر فعالیت گسترده تمام کانون‌های فرهنگی، دفاتر تسهیل‌گری، ائمه جماعات و مسئولان مراکز آموزشی در برداشتن قدم‌های مهم در پیشگیری از نفوذ این ویروس ناآشنا در مناطق حاشیه‌نشین از اقداماتی است که می‌توان انجام داد.
 
رهنما ادامه داد: حال چنانچه اقدامات پیشگیرانه ضربتی صورت نگیرد، حدود یک‌سوم جمعیت شهری در شهرهایی مانند مشهد مقدس در معرض مهیب‌ترین فاجعه اپیدمیک قرار خواهند گرفت که مقابله با آن، نه اینکه غیرممکن، بلکه بسیار مشکل خواهد بود.
 
وی خاطرنشان کرد: نارسایی‌های زیرساختی در زمینه‌های بهداشتی، درمانی و آموزشی مانند وجود بیمارستان، درمانگاه، پزشک، داروخانه همراه با شرایط زیستی محل سکونت خانوار(تراکم بالای جمعیت در خانوار، اتاق و...) و سطح بهداشتی پایین محیط‌زیست محله، عوامل تشدیدکننده آسیب‌رسانی ویروس کرونا خواهند بود.
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری  ایسنا   ،تاریخ انتشار:   15 اسفند 1398،کدخبر:    98121511814 ،www.isna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین