پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۰۱۳
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲
تعطیلات نوروز ۹۹ شکل دیگری داشت. به دلیل شیوع کرونا اکثر مردم از سفر‌هایی که برایش برنامه ریزی کرده بودند، دست کشیدند و دید و بازدید‌های عید ملقی شد. با این وجود گروه‌های جهادی بدون کمترین ترسی برای امدادرسانی به مردم سیل زده جنوب کرمان لحظه‌ای بی کار نمانده و تعلل به خود راه ندادند.


شعار سال:سوم فروردین ماه سال جاری، بارندگی شدید در استان کرمان سبب بروز سیل در جنوب این استان یعنی منطقه زهکلوت شد که باعث صدمات مالی نسبتا زیادی به مردم شد.

تعطیلات نوروز ۹۹ شکل دیگری داشت. به دلیل شیوع کرونا اکثر مردم از سفر‌هایی که برایش برنامه ریزی کرده بودند، دست کشیدند و دید و بازدید‌های عید ملقی شد. با این وجود گروه‌های جهادی بدون کمترین ترسی برای امدادرسانی به مردم سیل زده جنوب کرمان لحظه‌ای بی کار نمانده و تعلل به خود راه ندادند.

در روز سوم فروردین بارش باران در مناطق غربی و مرکزی کشور آغاز شد و پیش بینی سیل در بعضی استان‌ها شده بود. با توجه به پیش بینی های صورت گرفته توسط سازمان هواشناسی گروه های جهادی در حالت آماده باش قرار داشتند؛ حتی شیوع ویروس کرونا مانعی برای عملکرد جهادگرانه آنها نشد. اوج بارش‌ها در استان کرمان در روز ۳ فروردین بود و به دلیل حجم بالای بارش‌ها در زمان کوتاه، مناطقی در شرق و جنوب استان در شهر‌های رودبار جنوب، کهنوج، قلعه گنج و در شرق استان شهرستان ریگان گرفتار سیل شدند. شهرستان رودبار جنوب، مرکز اصلی سیل در این استان است که روستای زهکلوت این شهرستان بیشترین صدمات را متوجه شد. فرماندار شهرستان رودبار جنوب هم با بیان این نکته که زهکلوت کاملا در محاصره سیل قرار گرفته، گفته بود که مردم سیل زده این شهرستان تمام شب سوم فروردین ماه را بر روی پشت‌بام‌ها گذراندند و در خانه‌های خودشان گیر کردند چون راهی برای خروج از خانه هایشان نداشتند. ناگفته نماند که بیشترین میزان خسارات به زمین های کشاورزی و محصولات تولیدی مردم وارد شده و خوشبختانه سیل لطمه جانی به جا نگذاشته است.

سیلاب نوروزی امسال در همان ساعات نخستین، بیشتر زیرساخت‌های رودبار جنوب را تخریب ومردم و مسئولان را غافلگیر کرد، بیش از ۱۵ هزار نفر در محاصره سیلاب قرار گرفتند و مسیرهای ارتباطی و راه‌های روستایی به طور کامل تخریب شد، در این بین تلاش‌های شبانه‌روزی فرماندار و دستگاه‌های اجرایی این شهرستان در روزهای نخستین سیل موجب وصل شدن شبکه‌های برق و آب آشامیدنی و بازگشایی مسیرهای ارتباطی شدند.

قانعی، فرماندار رودبار جنوب در خصوص میزان خسارات وارد شده به روستای زهکلوت و دیگر مناطق سیل زده می گوید: بیشترین خسارات در زمینه کشاورزی بوده و ما در حال رصد روزانه هستیم و افرادی که دچار خسارت شده‌اند، شناسایی و خساراتشان را ثبت کرده ایم. تامین سم و سم‌پاشی، کود و سایر خدمات کشاورزان زهکلوت در حال پیگیری است. همچنین ستاد بازسازی شهر زهکلوت رودبارجنوبِ کرمان برای خدمات‌رسانی سریع‌تر و منسجم به مردم این منطقه تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه این ستاد وظیفه بررسی وضعیت مسکن مردم زهکلوت را برعهده دارد، افزود: با توجه به اینکه بیشترین حجم خسارات در شهرستان رودبار جنوب به منطقه زهکلوت وارد شده این ستاد تشکیل شد. در این ستاد پیگیری و برنامه‌ریزی لازم برای احداث و بازسازی منازل فرسوده و تخریب شده انجام می‌شود.

قانعی با بیان این مطلب که سیلاب به ۱۵۰ روستا در این شهرستان خسارت وارد کرده، می گوید: پیگیر رفع مشکلات مناطق سیل‌زده هستیم و این پیگیری بر اساس برنامه‌ریزی انجام می‌شود. ۵۵۰ مسکن آسیب دیده را شناسایی و تفکیک کردیم و منازلی که نیاز به ساخت و ساز مجدد داشته را در دستور کار قرار دادیم و کلنگ‌زنی منازل توسط معاون استاندار انجام شد لذا امیدواریم با شتاب بیشتری این فعالیت پیش رود.

سید سجاد مهدوی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کرمان که مسئولیت قرارگاه دانشجویی مبارزه با کرونا در این استان را نیز به عهده دارد به خبرنگار دانشجو می گوید: ۸ گروه جهادی متشکل از دانشجویان استان کرمان از همان ابتدا راهی مناطق سیل زده شدند که هدف آن‌ها در مرحله اول تخلیه آب از منازل و برآورد خسارات وارد شده به روستا‌های درگیر سیل بود و تا روز پنجم فروردین با اینکه فکر و ذهن ما تا بخش زیادی مشغول مشقات کرونا ویروس بود اما حدود ۵۰۰ بسته مواد غذایی در بین مردم توزیع شد.

مهدوی ادامه می دهد: متاسفانه دلیل اصلی جاری شدن سیل عدم توجه مسئولین به تعمیر سیل بندی بود که از مدت ها پیش جریان دانشجویی و مردمی پیگیر حل مشکل آن بودند اما بی توجهی فرماندار رودبار جنوب به این فاجعه دامن زد.

زیر و بم فعالیت دانشجویان در سیل فروردین ماه جنوب کرمان
مسئول قرارگاه مبارزه با کرونا در استان کرمان می گوید: متاسفانه کپرنشین های منطقه رودبار جنوب محل زندگی خود را از دست داده بودند و نیاز مبرم آنها به آب آشامیدنی و مواد غذایی بود. همچنین منازل مسکونی را آب برداشته بود و عملا جایی برای سکونت باقی نمانده بود. بنابراین نیروهای جهادی به تخلیه آب از منازل پرداختند. البته ناگفته نماند که نبود پتو برای خواب و فرش برای ادامه زندگی از دیگر کاستی های مردم سیل زده کرمانی است.


این فعال دانشجویی عنوان می کند: از سوی سازمان هواشناسی پیش بینی بارش‌هایی در استان کرمان شده بود، اما اینکه به شکل سیلاب باشد، خیر. با این حال اگر مشکلات سیل بند در رودبار جنوب قبل از این‌ها مرتفع شده بود، چنین اتفاقی نمی‌افتاد و بی تدبیری مسئولین باعث سرازیری سیل در زندگی مردم شد. آنچه بیش از حد باعث تعجب جهادگران شده بود عدم حضور هلال احمر در منطقه و امدادرسانی به مردم بود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کرمان در ادامه می گوید: بعد از اینکه لوازم مردم را از خانه هایشان بیرون آوردیم به پاک سازی و تخلیه گل و لای از منازل پرداختیم. بعد از تمیز کردن خانه ها گندزدایی خانه ها را برای جلوگیری از شیوع کرونا را وظیفه خود دانستیم و لوازم خانگی را به همت بسیج دانشجویی شست و شو شده بود به خانواده ها بازگرداندیم. همچنین در تمام روزهایی که در منطقه حضور داشتیم اولویت ما با توزیع ارزاق در بین مردم و رعایت نکات و توصیه های بهداشتی بود.

زیر و بم فعالیت دانشجویان در سیل فروردین ماه جنوب کرمان
مهدوی می گوید: متاسفانه منبع درآمد مردم یعنی زمین های کشاورزی از بین رفته و محصولاتشان نیز تماما نابود شده است. پولی برای بعضی از ساکنین منطقه زهکلوت برای خرید مواد غذایی باقی نمانده و انتظار کمک رسانی از سمت نهاد های مسئول برای رونق اشتغال در این منطقه در مردم وجود دارد. از ابتدا تلاش ما به توزیع بسته های غذایی در بین مردم بود. حدود هزار بسته غذایی در زهکلوت تویع شد هرچند که نیاز بیشتری وجود داشت.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کرمان در پایان می گوید: برنامه مدون شش ماه توسط بسیج دانشجویی استان طراحی شده و در نظر داریم در این بازه زمانی به امدادرسانی به جنوب استان کرمان بپردازیم. از روز ابتدایی یعنی سوم فروردین تا به حال، سه سرویس بهداشتی در زهکلوت ساخته ایم و بنا داریم به تعداد آن اضافه کنیم. همچنین ساخت و تعمیر منازل مسکونی در برنامه تنظیم شده قرار دارد.

جاری شدن سیل در استان های مختلف کشور حکایت از عدم وجود زیر ساخت های کافی و کامل در مناطق سیل خیز دارد. متاسفانه بی‌توجهی به ساخت و تعمیر سیل بند می تواند چنین فجایعی را رخ داده و زندگی مردم را برای ماه ها دچار اختلال کند. چه کسی پاسخگوی نابودی زمین های کشاورزی و محصولات مردم رودبار جنوب است؟

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو،تاریخ انتشار:21فروردین1399،کد خبر: 839011،snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین