پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۱۷۳۴
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
این روز‌ها فال و فالگیری دیگر در زیرزمین یک خانه محقر در حاشیه شهر و انجام حرکت خاص از سوی یک پیرزن یا پیرمرد ژنده‌پوش خلاصه نمی‌شود، بلکه انگار فال و فالگیری هم خود را با تغییرات جهان هماهنگ کرده و در فضای مجازی راه یافته است. با بررسی صفحات در شبکه اجتماعی اینستاگرام باید گفت کم نیستند افرادی که خود را راهگشای تمامی مشکلات مردم می‌دانند.
شعارسال:در صفحات فضای مجازی شاهد فعالیت‌های برخی افراد در قالب فال و فالگیری هستیم، غافل از اینکه این اقدام ترفندی دیگر برای تصاحب پول و انرژی شماست.
 
این روزها فال و فالگیری دیگر در زیرزمین یک خانه محقر در حاشیه شهر و انجام حرکت خاص از سوی یک پیرزن یا پیرمرد ژنده‌پوش خلاصه نمی‌شود، بلکه انگار فال و فالگیری هم خود را با تغییرات جهان هماهنگ کرده و در فضای مجازی راه یافته است. با بررسی صفحات در شبکه اجتماعی اینستاگرام باید گفت کم نیستند افرادی که خود را راهگشای تمامی مشکلات مردم می‌دانند.
 
فرصت سوزی در پس مراجعه به فالگیرها/ گاهی وقت فالگیرها شلوغ‌تر از پزشکان و روانشناسان است
 
میترا، دختر دم بختی که از دوران دانشجویی شروع به فال و فالگیری کرده است.
 
به گفته او کسب اطلاعات از اینکه چه تاریخی ازدواج می‌کنند، آینده شغلی‌شان چگونه می‌شود؟ و ... جذابیت دارد.
 
این دختر جوان با بیان اینکه فالگیرها در برهه زمانی مختلف با حرف‌هایشان سرگرمم کردند، گفت: هر یک با اخذ هزینه‌های هنگفت من را به دوستان خود برای حل مشکلات معرفی می‌کردند.
 
او گفت: اغلب فالگیرها با حرف‌هایشان فرد را تحت تاثیر قرار داده و فرد علاقمند است که گفته‌های فالگیر محقق شود. در حالی که این حرف‌ها بر اساس شناخت فالگیر از شرایط زندگی فرد بیان شده و هیچ پایه و اساسی ندارد. برای مثال یکی از فالگیرها آینده موفق را نوید می‌داد. هرچند همین حرف‌های سرگرم کننده خسارت‌های جبران ناپذیر فراوانی را برایم رقم زد.
 
این دختر جوان تاکید کرد: اغلب فالگیرها سر و وضع شیک و به روزی دارند.
 
او درباره واکنش فالگیرها به اینکه برخی از حرف‌هایشان سندیت ندارد، گفت: آنها بر این باور بودند که باید صبر کرد.
 
این دختر جوان با بیان اینکه این روزهای پای فال و فالگیری به فضای مجازی هم باز شده است، افزود: آنها در ابتدا سوالاتی را مطرح کرده و براساس شرایط زندگی فرد داستان‌هایی برای زندگی افراد سرهم می‌کنند. برای مثال وقتی بدانند فرد مجرد یا متاهل است، براساس وضعیت زندگی برایش حرف می‌زنند.
 
او در خصوص دیگر تجربیاتش گفت: برخی از فال‌گیرها مدعی هستند که موکل دارند و او مشکلات مردم را حل می‌کند. هرچند از آینده چیزی نمی‌دانستند.
 
میترا در ادامه گفت: به عنوان مثال برای نتیجه بخش بودن و نبودن یک وصلت با فالگیر مشورت کردم. او خیلی از فرصت‌های من را سوزاند و یا به افرادی که مناسب من نبودند اصرار داشت. گاهی برای اینکه وصلتی سر بگیرد مرا به دعانویس معرفی می‌کرد. هزینه های میلیونی برای این پروسه خرج کردم که در اغلب زمان‌ها به جایی نمی‌رسید.
 
این دختر جوان در پاسخ به این سوال که چرا همچنان به فالگیرها مراجعه دارد؟ بیان کرد: مراجعه به فالگیرها  اعتیادآور است. به علاوه وقتی ناراحت هستم می‌توانم با کسی صحبت کنم و راه حلی برای آن پیدا کنم، به گونه‌ای مسکن وار است.
 
او با اشاره به برخی فال‌های مجازی اظهار کرد: در فضای اینستاگرام پر از افرادی هستند که با گرفتن وجه و داشتن یکسری مشخصات این کار را انجام می‌دهند که اکثر گفته‌هایشان ناشی از داده‌هایی است که از مشتری دریافت می‌کنند.
 
به گفته میترا گاهی وقت فالگیران از پزشکان و روانشناسان شلوغ‌تر است و اغلب آنان دختران جوان و زنانی هستند که در زندگی زناشویی با مشکل مواجه شده‌اند.
 

 بنای فال و فالگیری نادانی بشر است/ افزایش فالگیری به دلیل نابسامانی زندگی
 
در ادامه امان‌الله قرایی‌مقدم، متخصص حوزه جامعه شناسی، گفت: فال و فالگیری به دلیل جو نابسامان زندگی افزایش یافته که ریشه در تاریخ جوامع بشری دارد. هم‌اکنون در آفریقا هم شاهد فعالیت جادوگران هستیم.
 
او با اشاره به برخی افراد که خودشان را دارای یک نیروی مافوق طبیعی می‌دانند، افزود: در جوامع تاریخ بشر افراد متعدد مدعی توانایی ماورایی بودند. برای مثال در جوامع اولیه توتم پرستی رواج داشت.
 
این جامعه‌شناس تاکید کرد: هرگاه فردی در جامعه دچار درماندگی شده و نسبت به حل مشکلاتش ناتوان باشد، به دنبال راهکار می‌افتد.
 
قرایی‌مقدم افزود: فالگیرها به اشکال مختلف به فعالیت می‌پردازند. برای مثال افراد با مشاهده هرگونه مشکل مبادرت به رفتن نزد فالگیر می‌کنند.
 
او با بیان اینکه اصول و بنای جادوگری از نادانی‌های بشر سرچشمه می‌گیرد، تصریح کرد: امروزه فال و فالگیری در ابعاد مختلف مشاهده می‌شود و آنان از نادانی بشر سوءاستفاده می‌کنند. در واقع هرگاه جامعه با مشکلات متعدد مواجه شود، فال و فالگیری افزایش می‌یابد.
 
این جامعه‌شناس تاکید کرد: در بسیاری از کشورها فال و فالگیری وجود دارد. برای مثال سرخپوستان آفریقایی در زمینه فال و فالگیری پیشرو هستند. در واقع  جامعه عقب افتاده‌تر بیشتر  به جادو باور دارند.
 
قرایی‌مقدم با بیان اینکه این روزها فال و فالگیری به فضای مجازی راه یافته، گفت: در جامعه افراد فرصت‌طلب از گرفتاری‌های مردم سوءاستفاده کرده و همین قضیه باعث بروز اقدامات متعدد می‌شود. از دیگر نتایج این امر ترویج خرافه‌گرایی در جامعه است.
 
افزایش اضطراب‌های اجتماعی باعث رواج فالگیری می‌شود
 
بهروز بیرشک، روانشناس، درباره رواج فال و فالگیری در فضای مجازی گفت: مقوله فضای مجازی برای بسیاری از افراد جنبه سرگرم کننده دارد، اما بر اساس گزارشات، عده‌ای جذب سایت‌ها یا افرادی می‌شوند که به بهانه فال و فالگیری به سوءاستفاده از آنها می‌پردازند. حال این سوال مطرح است که چرا باید افراد چنین باوری را داشته باشند، در حالی که از لحاظ علمی این مقوله رد شده است.
 
او تاکید کرد: هم‌اکنون فال و فالگیری به غیر از افزایش نگرانی و اضطراب در جامعه ماحصل دیگری ندارد. باید جلوی وسوسه‌هایی در این باره گرفته شود.
 
این روانشناس گفت: میزان استرس و اضطراب در جامعه ما افزایش یافته است و هیچ یک از این مسائل دلیل نمی‌شود تا افراد از طریق فال، فالگیری و رمالی بتوانند به مسائل خود رسیدگی کنند.
 
بیرشک ادامه داد: فرد باید در شرایط بحرانی به خودش کمک کند و از حواشی و دچار شدن به دام فال در امان بماند.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری برنا ،تاریخ انتشار: 1 اردیبهشت    1399،کدخبر: 989915،www.borna.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین