پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۷۱۸۸۱
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
یک اقتصاددان گفت: «پیداست که اقتصاد ایران از این بحران بیرون می‌آید. اما تصمیم گیران اقتصادی باید فکری به حال تورم 40 درصدی کشور کنند که ممکن است پس از این بحران تشدید شود. متأسفانه نرخ تورم همیشه در اقتصاد ایران بالاست. بنابراین اگر چنین نرخ بالایی در اقتصاد ایران ادامه پیدا کند شاهد روز به روز فقیرتر شدن مردم خواهیم بود».

شعار سال:در پی شیوع ویروس کرونا که شاید بزرگترین بحران برای اقتصاد جهان پس از جنگ جهانی به حساب می آید، نگرانی نسبت به آینده اقتصادی ایران بیش از پیش دیده می شود. به ویژه این که آثار تحریم های ظالمانه آمریکا نیز پیشتر در اقتصاد ایران نمایان شده بود. 

در همین رابطه، یک اقتصاددان گفت: «پیداست که اقتصاد ایران از این بحران بیرون می‌آید. اما تصمیم گیران اقتصادی باید فکری به حال تورم 40 درصدی کشور کنند که ممکن است پس از این بحران تشدید شود. متأسفانه نرخ تورم همیشه در اقتصاد ایران بالاست. بنابراین اگر چنین نرخ بالایی در اقتصاد ایران ادامه پیدا کند شاهد روز به روز فقیرتر شدن مردم خواهیم بود».

 

او همچنین بیان کرد که «دولت باید هرچه سریعتر کمیته ویژه اقتصادی تشکیل دهد تا بتواند بر مشکلات فائق آید. آقای روحانی یا دکتر نهاوندیان بهتر است جلسه ای برگزار کرده و مجموعه ای از اقتصاددانان برجسته را برای گرفتن بهترین تصمیمات گردهم آورند. این کمیته باید دست بازی برای فعالیت و تحقیق داشته باشد و پس از اینکه اطلاعات درست را به رئیس جمهور منتقل کرد، تصمیم نهایی را بر عهده آقای روحانی بسپارد».

 

بحران کرونا شوکی ناگوار برای اقتصاد ایران بود

مهدی تقوی گفت: درباره آثار اقتصادی کرونا بر اقتصاد کشور گفت: تعداد زیادی از مردم در پی شیوع ویروس کرونا، خانه نشینی را به رفتن بر سر کار ترجیح دادند. ویروسی که هم ابتلای به آن بسیار سخت است و هم آمارها نشان می‌دهد که تعداد زیادی جان خود را بر اثر آن از دست داده اند. بنابراین آنچه در دو ماه اخیر اتفاق افتاد، تقریبا تهران را به عنوان یک کلانشهر به شهر ارواح تبدیل کرد. به نحوی که خیابان ها بسیار خلوت شدند. لذا پیامد اولیه چنین مساله ای بیکارشدن تعداد زیادی از افرادی بود که در کسب و کارهای مختلف مشغول کار بودند.

وی افزود: بحران کرونا شوکی ناگوار برای اقتصاد ایران بود. به نوعی که در مرحله اول شیوع این بیماری، تعدادی فوت کردند و جمعیت زیادی نیز در خانه های خود محبوس شدند. اگر کرونا ادامه دار شود، همچنان برخی اصناف و دانشگاه ها بسته خواهند ماند. ممکن است شروع به کار برخی اصناف و محیط های آکادمیک تا شهریور به تعویق بیفتد. کسب و کارهای حوزه خدمات نیز با اینکه به تدریج در حال بازگشایی هستند، اما دست کم در خصوص روزنامه ها گفته شده که ممکن است انتشار کاغذی آنها تا پایان اردیبهشت میسر نباشد.

این اقتصاددان افزود: با توجه به دستورالعمل های فعلی برای مقابله با کرونا، به نظر می رسد که کسب و کارهای مربوط به بخش خدمات حداقل در فصل بهار وضع چندان مطلوبی نداشته باشند. پیداست که اقتصاد ایران از این بحران عبور می کند. اما تصمیم گیران اقتصادی باید فکری به حال تورم 40 درصدی کشور کنند که ممکن است پس از این بحران تشدید شود. متاسفانه نرخ تورم همیشه در اقتصاد ایران بالاست. بنابراین اگر چنین نرخ بالایی در اقتصاد ایران ادامه پیدا کند شاهد روزبه روز فقیرتر شدن مردم خواهیم بود.

 

نرخ نگران کننده تورم در کشور حتی از کرونا نیز خطرناک تر است

وی بیان کرد: افزایش حقوق و دستمزدها نیز باید متناسب با نرخ تورم باشد. نمی توان حقوق ها را 10 درصد افزایش داد، در حالی که نرخ تورم در کشور 40 درصد است. به نظر می رسد که نرخ نگران کننده تورم در کشور حتی از کرونا نیز خطرناک تر باشد. متأسفانه یکی از مصائب امروز دولت برای حل مشکلات اقتصادی به مناسبات بین المللی به ویژه روابط ایران و آمریکا بازمی گردد. پس از روی کار آمدن ترامپ و خروج او از برجام، فروش نفت ایران با محدودیت های زیادی مواجه شد. به نحوی که فروش نفت ما تا پیش از این مقطع 2میلیون و صدهزار بشکه در روز بود اما بعد از اقدامات ترامپ به یک چهارم این میزان کاهش پیدا کرد.

تقوی بیان کرد: وقتی که ما نفت کمتری می فروشیم، ارز کمتری دریافت می کنیم و پوشیده نیست که درصد بالایی از مشکلات فعلی اقتصاد ایران به دلیل همین مسأله است. وضع به جایی رسیده که حتی خرید این مقدار نفت از ایران به نوعی لطف برخی کشورها به ما تلقی می شود. در چنین موقعیتی تصمیم گیران کشور باید از اقتصاددانان باتجربه و کاربلد برای مشورت بهره برند.

این اقتصاددان با اشاره به اظهارات برخی کارشناسان که معتقدند چرا اصلا باید خود را متکی بر فروش نفت ببینیم، گفت: فراموش نکنیم برخلاف برخی اظهارنظرها اگر ما نفت نداشتیم، شرایط بسیار بدتری پیدا می کردیم. به نظر نمی رسد کسانی که چنین حرف هایی می زنند اقتصاد خوانده باشند. زیرا کسانی که اقتصاد خوانده اند به ارزش ارز حاصل از فروش نفت بسیار خوب واقفند. اگر ارز کمتری باشد خریدهای ما از خارج هم کمتر می شود و معلوم نیست داروهایی که در داخل ساخته نمی شوند چگونه تامین خواهند شد.

 

دولت باید هرچه سریعتر کمیته ویژه اقتصادی تشکیل دهد

تقوی در پاسخ به این پرسش که پس کشورهای غیرنفتی چگونه اقتصاد خود را اداره می کنند، گفت: آن کشورها با ما متفاوتند. مقایسه اقتصاد و موقعیت آن کشورها با ایران به هیچ وجه کار درستی نیست. اگر بخواهیم بدانیم که آن کشورها چگونه خود را بدون نفت اداره می کنند باید به یک بخش مراجعه کنیم و آن صنعت است. برای نمونه، کشورهای اروپا و امریکا صنعتی بوده و دارای اقتصادی پرقدرت هستند. بنابراین هرچه بخواهند تولید می کنند. در آنجا تکنولوژی و علم بسیار ارزشمند است و زمانی که هم تکنولوژی و علم وجود داشته باشد و هم نیروی کار، وضع اقتصادی بسیار مطلوب می شود.

این اقتصاددان ادامه داد: از دیگر مواردی که در اقتصاد غیرنفتی روی آن تاکید می شد، بخش گردشگری است. هرچند این بخش پس از شیوع کرونا با مشکلاتی جدی مواجه شده، اما نمی توان در اثرگذار بودنش بر اقتصاد غیرنفتی آنهم در شرایط عادی تاکید نکرد. متأسفانه ما تاکنون نتوانسته ایم مانند کشورهای صنعتی دنیا و کشورهای آسیای شرقی سرانه تولید بالایی داشته باشیم.

وی در پایان گفت: به نظرم دولت باید هرچه سریعتر کمیته ویژه اقتصادی تشکیل دهد تا بتواند بر مشکلات فائق آید. در همین رابطه، آقای روحانی یا دکتر نهاوندیان بهتر است جلسه ای برگزار کرده و مجموعه ای از اقتصاددانان برجسته را برای گرفتن بهترین تصمیمات گردهم آورند. این کمیته باید دست بازی برای فعالیت و تحقیق داشته باشد و پس از اینکه اطلاعات درست را به رئیس جمهور منتقل کرد، تصمیم نهایی را بر عهده آقای روحانی بسپارد. اگر رئیس جمهور بتواند از مشاوران اقتصادی خوبی بهره گیرد، بی تردید از مشکلات ایجاد شده فعلی و آتی کشور عبور خواهیم کرد.

شعار سال، با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، تاریخ 2 اردیبهشت 1399، کدخیر: 1411957،www.jamaran.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین