پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۳۰۰
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، راه اندازی خانه های هلال را ظرفیتی مناسب برای ارائه آموزش های عمومی در جامعه دانست.

شعار سال: مهندس اسماعیل نجار ، در دوره آموزش و توانمندسازی معاونین آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر با بیان این که ایران یک کشور حادثه خیز است و در دنیا مقام دهم و در آسیا مقام چهارم را به لحاظ بروز حوادث دارد، بنابراین اگر قانون جامعی در خصوص مدیریت بحران تصویب شود کار مهمی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۴ کار گروه تخصصی در سازمان مدیریت بحران برای مقابله با حوادث احتمالی فعالیت دارند، اظهار کرد: متولی کارگروه آموزش و کارگروه امداد و نجات، جمعیت هلال احمر است و جمعیت با حکم وزیر کشور، مسئول و مکلف به ارائه آموزش های عمومی و تخصصی امداد و نجات در سطح جامعه است.

نجار راه اندازی خانه های هلال را ظرفیتی مناسب برای ارائه آموزش های عمومی در جامعه دانست و افزود: برگزاری دوره های آموزشی مدیریت حوادث در بسیاری از استان های حادثه دیده کمک کرده است تا با خسارات کمتری مواجه شویم.

رئیس سازمان مدیریت بحران تاکید کرد: آموزش، پژوهش و تحقیقات یک کار زیربنایی و پایه ای در پیش بینی و پیشگیری در حوادث است و اگر آموزش نباشد مشکلات ما بیشتر شده و شاهد حوادث ناگوارتری در این زمینه خواهیم بود.

*باید طرحی نو در انداخت

وی با اشاره به حادثه مدرسه شین آباد و سوختگی دانش آموزان آن گفت: این حادثه جبران ناپذیر فقط به دلیل ناآگاهی و عدم آموزش های لازم اتفاق افتاد و متاسفانه تعدادی از کودکان دچار سوختگی شدید شدند. بنابراین برای آسیب کمتر باید طرحی نو در انداخت و چاره ای اندیشید.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه با تاکید بر این که بر اثر حوادث رانندگی، روزانه ۵۳ نفر و سالانه ۱۷ هزار نفر جان خود را از دست می دهند، گفت: افزایش خسارات جانی و مالی، به خاطر نبود آموزش های صحیح تحمیل می شود، اگر سطح آگاهی های مردم افزایش یابد و حوادث و پیامدهای آن را خوب بشناسند مشکلات ما کم خواهد شد. ارائه این آموزش ها در پیش بینی و پیشگیری حوادث موثر است، به همین دلیل آموزش دست اندرکاران امداد و نجات و نیروهای داوطلب حائز اهمیت بوده و این ماموریت اصلی جمعیت هلال احمر است.

به گفته نجار، اولین نجات دهنده و امدادگر در حوادث، فرد و یا اعضای نجات یافته خانواده هستند، بنابراین آموزش مردم در اینجا معنا و ضرورت پیدا می کند.

وی افزود: در هنگام حادثه نباید زمان طلایی در نجات جان افراد را از دست دهیم و در بحث آموزش و مخاطرات، باید مردم آگاه شوند. اگر مردم بدانند در حوادث با چه چیزی روبرو هستند به کیفیت ساخت و ساز بیشتر توجه خواهند کرد و چنانچه حتی ۱۰ درصد از مخاطرات و عواقب آن را بشناسند گامی در جهت کاهش خسارات جانی برداشته شده است.

نجار با بیان اینکه کشور ایران در مقابله با بحران به دو دلیل داشتن عواطف و احساسات شرقی و دیگر آموزه های دینی در دنیا سرآمد است، تاکید کرد: ما باید برای مقابله و پاسخگویی مناسب به بحران برنامه داشته باشیم و بیشترین استفاده را از زمان داشته باشیم.

*دنیایی از تجربه در جمعیت هلال احمر نهفته است

معاون وزیر کشور بر ارزیابی و شناخت دقیق از حوادث، آموزش متناسب با فرهنگ جامعه ضمن القای فرهنگ صحیح، تناسب در توانایی انجام فعالیت ها، آموزش متناسب با موقعیت اقلیمی و جغرافیایی و رفتار و اندیشه متناسب با موقعیت حادثه در کاهش آسیب ها تاکید کرد و افزود: آموزش یعنی کاهش خسارت، بویژه خسارت جانی. هزینه در بخش آموزش، یادگیری و دانش به معنای سرمایه اندوزی و یک اقدام استراتژیک در مخاطرات طبیعی است.

رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه استفاده از تجارب گذشته می تواند راهگشای ما در انجام اقدامات صحیح و به جا باشد گفت: دنیایی از تجربه در جمعیت هلال احمر نهفته است که باید مستند و مکتوب شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با از بین بردن نگاه فرابخشی، دستگاه ها بیشتر هماهنگ باشند تا کارها راحت تر و بهتر انجام شود.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري مهر، تاریخ انتشار: 9 شهریور 1395، کد مطلب: 3756822:www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین