پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۷۴۴۹۳
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲
یک کارشناس بازار سرمایه، گفت: بورسی‌شدن معاملات املاک و مسکن بزرگ دولت در شفاف‌سازی و گردش مطلوب معاملات حوزه املاک نقش قابل توجهی خواهد داشت.

شعار سال: با معامله مسکن در بورس کالا، کشف قیمت‌ها شفاف شده، ابهام‌ها کنار می‌رود و واسطه‌گری کاهش پیدا می‌کند از سوی دیگر دسترسی به داده‌های آماری قوی‌تر شده و قدرت پیش‌بینی‌پذیری برای مسکن ایجاد می‌شود.

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی به تازگی در ادامه حمایت‌های خود از بازار سرمایه اعلام کرده است که بورس املاک و مسکن به زودی راه‌اندازی می‌شود و املاک مازاد دولت را از طریق بورس مستقل املاک واگذار می‌کنیم. این اظهار نظر که با حمایت فعالان بازار سرمایه روبه‌رو شده، اما به کار بردن «بورس مستقل املاک» از سوی وزیر، یک ابهام ایجاد کرده است که می‌توان برای آن دو سناریو تصور کرد.

نخست اینکه با توجه به گفته‌های قبلی وزیر اقتصاد در خصوص عرضه املاک مازاد بانک‌ها و دولت در بورس کالا، منظور دژپسند عرضه املاک در تابلوی مستقلی در بورس کالا بوده است، اما سناریوی دوم این است که باید یک بورس جدید به عنوان بورس مسکن راه‌اندازی شود که کارشناسان بازار سرمایه با توجه به فراهم بودن زیر ساخت‌های این معاملات در بورس کالا و همچنین وجود قانون برای عرضه املاک در این بورس (بند ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر بر لزوم عرضه املاک مازاد بانک‌ها و دولت در بورس کالا تاکید می‌کند)، صرف هزینه و زمان زیاد برای راه‌اندازی یک بورس جدید در کشور را امری منطقی نمی‌دانند. در این زمینه علی اسلامی بیدگلی کارشناس بازار سرمایه گفت: نفس اینکه قرار است مکانیزم بورس برای معاملات املاک و مسکن راه‌اندازی شود کار شایسته‌ای است، زیرا می‌تواند موجب شفاف‌سازی و گردش معاملات در حوزه املاک شود، اما با توجه به ظرفیت‌های موجود در بازار سرمایه، این بورس می‌تواند در زیر مجموعه بورس کالا راه‌اندازی شود، زیرا در بورس کالا تجربه و سابقه معاملاتی برای محصولات مختلف وجود دارد و مسکن هم می‌تواند به عنوان کالای دیگر در این بورس معامله شود.

وی تصریح کرد: این در حالی است که بنده با تعدد بورس‌ها موافق نیستم هر چند در بسیاری از کشور‌هایی که بازار پایه هستند و اقتصاد آن‌ها بر اساس توسعه بازار سرمایه بنا گذاشته شده است تعداد زیادی بورس وجود دارد، ولی تجربه برخی کشور‌ها که بورس‌های واحدی داشته و بر یک بورس تمرکز دارند، تجربه موفق تری است بنابراین این موضوع باید آسیب شناسی شود.

اسلامی بیدگلی تصریح کرد: در مورد راه‌اندازی بورس مسکن نیز همین روند حاکم است به طوری که این بورس می‌تواند در زیر مجموعه بورس کالا و به عنوان تابلوی مستقل بورس مسکن در بورس کالا راه‌اندازی شود، زیرا این بورس تجربه و سابقه معاملاتی خوبی برای محصولات مختلف دارد و از سوی دیگر زیر ساخت‌های معاملات مسکن هم در آن فراهم شده است لذا مسکن می‌تواند به عنوان کالای دیگر در این بورس معامله شود. وی با بیان اینکه باید مطالعات تطبیقی در این خصوص صورت بگیرد، تاکید کرد: این در حالی است که تمرکز بر تقویت بورس‌ها به جای تعدد بورس‌ها، به افزایش عمق معاملات بازار سرمایه کمک می‌کند و یک بورس قدرتمند نیز می‌تواند اطمینان‌بخشی بیشتری برای سرمایه‌گذاران فراهم کند.

از سوی دیگر مدیر ارتباطات فرابورس ایران از سهامداران تازه‌وارد درخواست کرد در هنگام ثبت سفارش‌های خریدوفروش خود در بازار سرمایه دقت لازم را داشته ‏باشند و نماد برخی اوراق را به جای سهام شرکت‌ها وارد نکنند.

مبینا بنی‌اسدی در این زمینه، گفت: سهامدارانی که به تازگی به بازار سرمایه پیوسته‌اند در سفارش‌های خود نام نماد‌ها را به درستی وارد کنند چراکه ‏نماد‌های مشابه زیادی در بازار‌های بورس و فرابورس وجود دارد. ‏

وی با بیان اینکه به دلیل عدم آشنایی برخی از معامله‌گران برخط با شرکت‌ها و نماد‌ها مشکلاتی به وجود ‏آمده است، اظهار کرد: برخی از شرکت‌ها علاوه بر سهام اصلی‌شان، اوراق با درآمد ثابتشان هم در بازار معامله می‌شود که بعضا ‏معامله‌گران به اشتباه سفارش خرید برای اوراق این شرکت‌ها ارسال می‌کنند و فرابورس ایران مجبور به عدم تایید این معاملات می‌شود. ‏ به گفته بنی‌اسدی نماد‌هایی دارای اوراق با درآمد ثابت هستند که برخی از سهامداران با عدم آگاهی از تفاوت این نماد‌ها و ماهیت آن‌ها با تصور اینکه نماد‌های مشابه همان نماد شرکت اصلی است، سفارشات خود را وارد سامانه معاملاتی می‌کنند. ‏

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری گسترش ، تاریخ انتشار 17 اردیبهشت    99، کد خبر:    97825، www.gostaresh.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین