پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۵۵۶۷
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۴
به بهانه حادثه تلخ کنارک نگاهی انداخته ایم به آمار کشته‌های مانور در کشور‌های دیگر که به موارد عجیبی برخوردیم
شعار سال: تمام ذهن مان را یاد ۱۹ شهید ناوچه کنارک به خود مشغول کرده، شهدایی که غربت و دوری از خانواده را تحمل کردند تا ما و خانواده‌های مان در امنیت باشیم، اما متاسفانه در رزمایش ارتش توسط آتش خودی به شهادت رسیدند. این اشتباه قابل پذیرش نیست و باید درباره قصور اتفاق افتاده تحقیق و با مقصران برخورد شود. تکرار این حوادث تلخ قطعا تاثیر منفی بر روحیه دلاورمردان مان خواهد گذاشت و باید برای تکرار نشدن آن پروتکل‌های سختی را در نظر گرفت. البته در این میان عده‌ای سودجو و خودفروخته در شبکه‌های مجازی از به شهادت رسیدن دلاورمردان ارتشی که در حادثه‌های مختلف مثل سیل، زلزله، کرونا و ... در کنار مردم بودند قصد سوء استفاده داشتند. این نکته را هم باید در نظر گرفت که به طور معمول در مانور‌ها و تمرینات نظامی تلفات رخ می‌دهد و یکی از کارشناسان امور نظامی مدعی شده است که طبق قوانین نظامی در دوره آموزشی ۹ درصد و در مانور‌ها تا ۱۴ درصد تلفات در ارتش مجاز است. با این حال امروز سعی کرده ایم نگاهی داشته باشیم به تعداد کشته‌های دیگر کشور‌ها که تعدادی از آن‌ها را در ادامه می‌خوانید.

آمریکا - ۷۳ درصد تلفات در آموزش و مانور در ۱۳ سال
پایگاه آمریکایی واشنگتن اگزمینر، در گزارشی اعلام کرد که سال ۲۰۱۹ دست کم ۲۰ نیروی آمریکایی در تمرین‌های نظامی جان خودشان را از دست داده و حداقل ۷۰ نفر زخمی شده اند این در حالی است که این تلفات در سال ۲۰۱۸ مقداری کمتر بوده و در جریان مانور‌ها ۱۸ نظامی کشته و ۶۶ نفر زخمی شده اند.
سی ان ان هم سال ۲۰۱۹ در گزارشی با تیتر «بیشتر سربازان آمریکایی در طول آموزش جان باختند تا در عملیات جنگی» به نقل از گزارش کنگره آمریکا نوشت: بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸، حدود ۴۰ درصد از تلفات نظامیان وظیفه در نتیجه حوادث بوده است. در این گزارش آمده است: «از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۹ تعداد ۱۶۶۵۲ نیروی نظامی در حین خدمت در نیرو‌های مسلح ایالات متحده جان خود را از دست داده اند که ۷۳ درصد از این تلفات در شرایط غیر مرتبط با جنگ و مانور‌های آموزشی رخ داده است.
در سال ۲۰۱۷ کمیته خدمات مسلح مجلس هم در گزارشی اعلام کرد که در این سال تقریباً نیرو‌هایی که در تمرین‌های نظامی جان خود را از دست داده اند ۴ برابر نظامی‌هایی هستند که در جنگ کشته شده اند.
پیش از این هم در سال ۱۹۶۷ در مانور تمرینی آماده سازی ارتش آمریکا چاشنی ۲۰ کیلویی یک راکت ۵۰ کیلویی روی عرشه ناو هواپیمابر فارستل منفجر می‌شود که این حادثه منجر به کشته شدن ۱۳۰ نظامی و زخمی شدن ۱۶۰ نفر شد. در همین حادثه ۲۰ جنگنده آمریکا هم نابود می‌شود. این اتفاق دو سال بعد روی یک ناو هواپیمابر دیگر تکرار شد که این حادثه هم ۴۰ کشته و ۳۰۰ زخمی داشت. ۱۵ جنگنده هم در این حادثه از بین رفت.

انگلیس - ۱۴۸ کشته در ۱۹ سال
طبق آمار رسمی وزارت دفاع انگلیس، ۱۴۸ نفر از پرسنل ارتش این کشور بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ در مانور‌ها و تمرینات نظامی کشته شده اند. در این گزارش آمده است: «هدف نهایی همه آموزش‌ها ایجاد سربازان و فرماندهان مقاوم است که می‌توانند تجزیه و تحلیل کنند و تصمیم بگیرند و مانور برای پیروزی در فضای نبرد پیچیده قرن بیست و یکم رخ می‌دهد. اما در این آموزش عده‌ای جان شان را از دست می‌دهند تا ارتشی قوی‌تر از قبل داشته باشیم.»
بسیاری از کاربران با بازنشر این آمار نوشتند: «البته انگلیس وطن فروش و مواجب بگیر بیگانه نداره که از کشته شدن مدافعان کشورشون خوشحال بشن و دنبال ماهیگیری باشن.»

روسیه - شلیک به سمت تماشاگران مانور
در سال ۲۰۱۹ و در مانور نظامی ساپاد یک بالگرد جنگی روسیه به اشتباه به سمت عده‌ای که به تماشای عملیات ایستاده بودند، موشک شلیک کرد. ویدئو‌هایی که توسط افراد متفرقه در اینترنت منتشر شده، نشان می‌دهد که موشک به یک پارکینگ اصابت و عده‌ای را هم زخمی کرده است. دویچه وله در گزارشی نوشت: وزارت دفاع روسیه تأیید کرده که در رزمایش یک بالگرد ارتشی به هدفی نادرست شلیک کرده است، اما از قربانیان احتمالی این اتفاق هیچ وقت صحبتی نشد.

آتش به خودی‌ها
برای دیدن اشتباهاتی که منجر به آتش به خودی شده است کافی است در اینترنت جست و جو کنید تا انبوهی از این اشتباهات را ببینید، ما برای نمونه تعدادی از آن‌ها را که بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی رخ داده، نوشته ایم.
بمباران نیرو‌های خودی درافغانستان توسط ارتش آمریکا: در۵ دسامبر سال ۲۰۰۱، یعنی دو ماه پس ازحمله آمریکا به افغانستان، سه نفراز نیرو‌های ویژه ارتش آمریکا براثر انفجار یک بمب ۲۰۰۰ پوندی که توسط یک بمب افکن B-۱ نیروی هوایی آمریکا روی نیرو‌های خودی انداخته شد، در شمال قندهارکشته شدند.
حمله پهپادی ارتش عراق به نیرو‌های مردمی: اشتباه پهپاد ارتش عراق در هدف قرار دادن نیرو‌های بسیج مردمی این کشور در سال ۲۰۱۶ دست‌کم ۹ کشته به جا گذاشت. سخنگوی ارتش عراق از اشتباه محاسباتی در عملیات یکی از پهپاد‌های این کشور و هدف قرار دادن نیرو‌های بسیج مردمی، خبر داد.
حمله به بالگرد هندی: سال ۲۰۱۹ یک بالگرد Mil Mi-۱۷ هندی توسط پدافند هوایی هند منهدم شد. در این اتفاق نیرو‌های پدافندی با این تصور که این بالگرد، یک بالگرد نظامی پاکستان است، آن را منهدم کردند و شش نفر از پرسنل نیروی هوایی هند را کشتند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: 23 اردیبهشت 1399، کد خبر: 695851، www.khorasannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین