پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۶۵۳۳
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۹
موسوی, سخنگوی وزارت امور خارجه در نشت خبری به ارائه گزارش از وضعیت زندانیان ایرانی خارج از کشور و همچنین روابط بین الملل در زمینه برنامه های اقتصادی و تجاری پرداخت و افزود: تجارت آزاد بین کشور‌های مستقل امری مشروع است، آمریکای ترامپ در حال برهم زدن نظم جهانی است و به دنبال آنارشیسم جهانی است.
شعار سال: سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص تعداد زندانیان ایرانی در خارج از کشور گفت: حدود ۳ هزار نفر از ایرانیان به دلیل جرائم مختلف زندانی هستند و عمده جرائم آن‌ها عدم رعایت قوانین ورود کالا و اجناس به قولشان مواد مخدر و ورود غیر قانونی است.

او ادامه داد: سفارت‌خانه‌های ما از نزدیک با دولت کشور‌هایی که شهروندان ایرانی در آن‌ها زندانی هستند ارتباط دارند، امیدواریم روزی برسد هیچ زندانی ایرانی در خارج از کشور نباشد؛ البته اخیرا شاهدیم که تعدادی از آن‌ها عفو خوردند و یا برای ادامه حبس راهی ایران شده اند.

موسوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تمهیداتی برای بازگشت پناهجویانی که به دستور دولت یونان بازداشت شده اند، انجام شده است، اظهار کرد: افرادی برای زندگی بهتر و ایده‌آل‌های خود کشورشان را به امید مدینه فاضله ترک می‌کنند که بعد‌ها پشیمان می‌شوند؛ این افراد شرایط بدی در اردوگاه‌ها دارند و از کشور‌ها و قومیت‌های مختلف هستند و امکان دارد هر اتفاقی برای آن‌ها بیفتد. مطابق اخباری که به ما می‌رسد به طور مثال در کمپی که باید پانصد نفر در آن زندگی کنند، بعضا چهار تا پنج هزار نفر هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: مورد اخیر در یونان را از مقامات و پلیس این کشور پیگیری کردیم، اما آن‌ها چنین اتفاقی را رسما تایید نکردند، اما با این حال سفارت ایران در تماس است و اگر نکته جدیدی را متوجه شویم اطلاع رسانی می‌کنیم.

موسوی با اشاره توافق میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله اظهار کرد: اتفاقاتی در عراق و افغانستان رخ داد که بعد از مدت‌ها به ثبات سیاسی دست یافتند، عراق به عنوان همسایه برای ما اهمیت ویژه دارد و الان با دسیسه‌های آمریکا و گروه‌های تروریستی دست و پنجه نرم می‌کند.

او با بیان اینکه دولت کنونی مورد حمایت ایران است، ادامه داد: امیدواریم توافق صورت گرفته در افغانستان طلیعه‌ای برای پا گرفتن گفتگو‌های بین الافغانی شود.
آمریکای ترامپ به دنبال آنارشیسم جهانی است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره احضار سفیر سوئیس به وزارت خارجه و نامه وزیر خارجه و واکنش ایران به تهدید آمریکایی‌ها گفت: تجارت آزاد بین کشور‌های مستقل امری مشروع است، آمریکای ترامپ در حال برهم زدن نظم جهانی است و به دنبال آنارشیسم جهانی است.

موسوی تاکید کرد: آنچه آمریکایی‌ها درباره کشتی‌های نفتکش ما عنوان کردند غیرقانونی است و اگر اقدامی صورت دهند با واکنش ایران مواجه می‌شوند؛ توصیه‌های لازم را به آمریکایی‌ها از طریق سفیر سوئیس ارائه کردیم و در نامه آقای ظریف به دبیرکل سازمان ملل عواقب هرگونه اقدام را یادآور شد؛ امیدواریم آمریکایی‌ها در این زمینه دست به هیچ حماقتی نزنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره توافق میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله اظهار کرد: اتفاقاتی در عراق و افغانستان رخ داد که بعد از مدت‌ها به ثبات سیاسی دست یافتند، عراق به عنوان همسایه برای ما اهمیت ویژه دارد و الان با دسیسه‌های آمریکا و گروه‌های تروریستی دست و پنجه نرم می‌کند.

او با بیان اینکه دولت کنونی مورد حمایت ایران است، ادامه داد: امیدواریم توافق صورت گرفته در افغانستان طلیعه‌ای برای پا گرفتن گفتگو‌های بین الافغانی شود.

هیچ گزارشی در مورد اتهام غرق شدن اتباع افغان در مرز از سوی مرزبانی ایران گزارش نشده است

او تاکید کرد: هیچ گزارش رسمی را نهاد امنیتی و نظامی و مرزبانی ما تایید نکرده و معلوم نیست این افراد به چه طریقی جان باختند، چند روز پیش هیئتی از افغانستان وارد خاک ایران شدند و گفتگو‌هایی را با مرزبانی ما انجام دادند.

موسوی تصریح کرد: این حادثه نه در خاک ایران و نه توسط عوامل جمهوری اسلامی ایران رخ داده است، احتمال دارد هیئتی از ایران ظرف روز‌های آینده به افغانستان سفر کند که محور گفت‌وگوی آن‌ها اتفاقات حوالی هریرود است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تلاش‌های ایران برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان گفت: جمهوری اسلامی بر اساس سیاست همسایگی خود تمایل دارد که یک همسایه با ثبات و رفاه داشته باشد؛ برای ما مهم بود این کشور با ثبات باشد.

موسوی اضافه کرد: عده‌ای به دنبال بهم زدن روابط خوب ایران و افغانستان بودند و هستند، ایران طبق قوانین آماده است اگر برای کسی سوءتفاهم وجود دارد رفع کند.

او ادامه داد: چندین دور تلاش و تماس و رفت و آمد انجام شد و سفر‌هایی نماینده ایران به کابل داشت و الحمدالله منتج به نتیجه خوب شد و نقش ایران در این زمینه مهم بوده و برای ما باعث افتخار است؛ ایران برخلاف دیگران که می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند، افغانستان امن و با ثبات را اولویت اول خود قرار داده و این گام را طلیعه‌ای برای گفتگو‌های بین الافغانی می‌دانیم تا صلح فراگیر در افغانستان شکل بگیرد.
تماسی با آمریکا در سطح دولتی در دستور کار ایران نیست

موسوی درباره طرح صلح کرونا که توسط سناتور آمریکایی مطرح شده است، گفت: صحبت کردن برای ما مهم نیست؛ سابقه بدعهدی آمریکا را داریم و بعید می‌دانم ایران در سطح دولتی تماسی با آمریکا داشته باشد و این در دستور کار ایران نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از نشست خبری خود درباره آخرین وضعیت بررسی پروند اسدی، دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک اظهار کرد: از طریق سفارت پیگیر وضعیت او هستیم.

او ادامه داد: پرونده آقای اسدی مراحل نهایی را طی می‌کند و وکلا و سفارت ما پیگیر موضوع هستند و از همه ابزار‌ها استفاده می‌کنیم که بی‌گناهی ایشان ثابت و آزاد شود.

موسوی درباره اظهارات اخیر پامپئو درباره حضور ایران در سوریه تاکید کرد: ما به دعوت دولت سوریه به عنوان مستشار برای مبارزه با تروریسم در سوریه حضور داریم و حضور ما ارتباطی با آمریکا و رژیم صهیونیستی ندارد؛ تا زمانی که دولت و ملت سوریه از ما درخواست کمک در زمینه‌های مختلف کنند ما در آنجا حضور داریم.

سخنگوی وزارت خارجه خبر منتشر شده درباره تصمیم‌گیری ایران و روسیه درباره آینده حکومت سوریه و بشار اسد بیان کرد: روابط ما با سوریه کاملا نزدیک، دوستانه و استراتژیک است و ما و دیگران در جایگاهی نیستیم که برای ملت سوریه تصمیم بگیریم، نه ما و نه روسیه دنبال چنین هدفی نبوده‌ایم.

موسوی تصریح کرد: مباحثی مطرح شد که برخی کشور‌ها به روند آستانه اضافه شوند، ولی در نهایت تصمیم گرفته شد سه کشور ایران، روسیه و ترکیه باشند، هر اقدام خیرخواهانه را منکر نمی‌شویم، ولی معتقدیم روند آستانه کارساز است.

هرگونه اقدام غیرقانونی آمریکا در مقابل نفتکش‌های ایران را پاسخ خواهیم داد

او همچنین درباره نفتکش‌های ایرانی که به مقصد ونزوئلا در حال حرکت هستند، تصریح کرد: کشتی‌های ایران حامل محموله‌های سوخت به سمت ونزوئلا در حال حرکت هستند و این‌ها رسما و قانونا تجارت مشروع انجام می‌دهند. اگر آمریکایی‌ها خوششان نمی‌آید به خودشان مربوط است؛ امیدوارم آمریکایی‌ها دست به کار احمقانه‌ای نزنند، چون قطعا با پاسخ ایران مواجه خواهند شد.
اروپایی‌ها بجنبند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره موضع اروپا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران گفت: ما مزاحم فکر کردن آن‌ها نمی‌شویم، دو سال است دارند فکر می‌کنند، وضعیت برای همه از جمله اروپایی‌ها مشخص است. کماکان منتقد بی عملی اروپا هستیم و مثبت یا منفی روی اروپا نمی‌توانیم حساب کنیم، کار خودمان را انجام می‌دهیم و امیدواریم اروپایی‌ها بجنبند.

او افزود: اروپایی‌ها در حال حاضر زیر فشار یک قلدر قرار گرفته‌اند و جز حرف کار دیگری صورت ندادند و هر همراهی با این قلدر دودش به چشم آن‌ها خواهد رفت.

موسوی در ادامه همچنین درباره تصویب قانون مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی در مجلس تصریح کرد: همکاران ما در کمیسیون امنیت ملی حضور داشتند و نقطه نظرات وزارت خارجه به آن‌ها منتقل شد؛ قطعا وزارت خارجه اگر تبدیل به قانون شود آن را اجرا می‌کند، سرنوشت مردم فلسطین و قدس شریف همواره اولویت وزارت خارجه بوده است.

چیزی در مورد میانجی گیری عراق میان تهران و ریاض دریافت نکردیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر منتشر شده مبنی بر درخواست محمدبن سلمان از الکاظمی برای میانجی‌گری بین تهران و ریاض تاکید کرد: مشخصا چیزی دریافت نکردیم، ولی آنچه شنیدیم خبر‌های رسانه‌ای بود که ایشان خواستار شده بود که قدری فضا بهتر شود، پیش از این هم اعلام کردیم که ایران چه با میانجی و چه بی‌میانجی آماده گفتگو و رفع سوءتفاهمات با عربستان سعودی است، آغوش ایران باز است.

او در مورد اظهارات سفیر سوئیس در مورد جریان داشتن دارایی‌های بلوکه شده ایران در کانال سوئیس گفت: ما مدت‌ها است که پیگیر هستیم که کانالی که بعد از دو سال و با سر و صدا آغاز به کار کرد، فعال شود. من اطلاع دقیقی ندارم و آن گونه که مطلع هستم تاکنون منابع ما وارد آن نشده است. تلاش‌هایی برای این کار صورت می‌گیرد و این حق ما بوده که پول ملت به کشور بازگردد.

موسوی همچنین در مورد اخباری درباره آغاز به کار کانالی بشردوستانه میان ایران و کره افزود: گفتگو‌هایی در این زمینه شروع شده، ولی آمریکا مانع است؛ نمی‌دانم دولت کره جنوبی توانسته مجوز از آمریکا را بگیرد یا خیر. آنچه مهم است، این بوده که پول ما در کره مانده و بهانه‌هایی مانند تحریم مورد قبول نیست. این موضوع را باید از مسئولان بانک مرکزی پرسید.

او در مورد رایزنی وزارت خارجه برای دوران پساکرونا تصریح کرد: روابط اقتصادی ما با همسایگان در جریان است؛ دیپلماسی اقتصادی ما فعال‌تر شده است.

موسوی بیان کرد: اقتصاد جهانی دچار رکود است و تنها راه عبور از آن، افزایش تجارت جهانی، همگرایی و تجارت با همسایگان است، امیدواریم آمریکا دست از فشار بر تجارت آزاد بردارد و واشنگتن حق ندارد مانع روند تجارت آزاد شود.

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، کد خبر ۷۳۵۸۷۲۸، تاریخ انتشار:۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ wwwyjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین