شعار سال: طی روزهای اخیر دو خودروسازی بزرگ کشور پیشفروش محصولات خود را آغاز کردند که البته این طرح با شروطی همراه بود که از جمله آن میتوان به این موضوع که خریدار خودرو به هیچ عنوان حق فروش وکالتی خودرو را ندارد و خودروی فروخته شده قابل صلح نیست، اشاره کرد.
علاوه بر ۱۰ شرط اعلام شده از سوی این شرکتها برای ثبت نام در طرح فروش فوق العاده خودرو، شرط ارائه چک به نام فرد متقاضی نیز به شرایط اضافه شد.
طرحی که با، اما و اگرهای زیادی همراه است و خیلیها پیش فروش آن را قبل از قرعه کشی، اقدامی اشتباه اعلام و اظهار میکنند که میشد به جای آن طرح دیگری را پیاده کرد.
به اعتقاد آن ها، این دو شرکت بزرگ خودروساز قبل از قرعه کشی چند هزار میلیارد به بهانه ثبت نام اخذ میکنند و به واسطه آن سود به جیب میزنند.
در این میان خیلی از مردم به امید این که شاید قرعه خرید خودرو به نامشان بیفتد، با فروش طلا، دریافت وام و به طرق مختلف سعی میکنند در این طرح شرکت کنند، اما این که سرانجام ماجرا چه میشود ذهن خیلی از هموطنان را به خود مشغول کرده و با نارضایتی عمومی همراه است.
به همین دلیل خبرنگاران استانی خبرگزاری دانا به گفتگو با کارشناسان صنعت خودرو پرداخته اند تا انگیزه خودروسازان از این کار را جویا شوند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
یک کارشناس خودرو با اشاره به ظلم خودروسازها به مردم در قالب دریافت چندهزار میلیارد از آنها و تحویل خودرو با قرعه کشی، در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: این مسئله روشی برای کنترل قیمت خودرو نیست، زیرا بازار آزاد زمانی برای وسائل نقلیه ایجاد میشود که عرضه و تقاضا با یکدیگر برابری نداشته باشند.
بابک صدرایی افزود: در سال ۱۳۸۳ تولید با عرضه و تقاضا برابر بود و این روند تا پایان دهه ۸۰ ادامه داشت و چیزی به نام بازار سیاه خودرو وجود نداشت، اما از زمان آغاز تحریمها به ویژه در سال ۹۷، خودروسازی همانند کشور با مشکل مواجه شد، زیرا بخش قابل توجه از منابعی که خودروساز باید تامین میکرد قطعات خارجی بود.
وی اظهار داشت: خودروسازها با قطعه سازهای داخلی هم به مشکل برخوردند، زیرا نمیتوانستند حسابهای آنها را تسویه کنند و از طرفی قطعه سازها هم توان تامین منابع آنها را نداشتند در نتیجه تعداد زیادی خودروی ناقص وارد پارکینگها شد و برخی محصولات هم ماتند دنا، ساندرو و ال ۹۰ بر اثر تحریمها از بازار خداحافظی کردند.
صدرایی تصریح کرد: زمانی که برای یک محصول تقاضا هست، اما عرضه به موقع و در زمان مناسبی انجام نمیشود شاهد اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار هستیم، این یک امر طبیعی است و از اوایل انقلاب تا کنون وجود دارد، زیرا آن زمان هم مردم حوالههای پیکان خود را بالاتر از قیمت کارخانه به فروش میرساندند.
وی گفت: متاسفانه طی یکسال اخیر اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار بسیار وحشتناک شده است و خودرو در بازار دو برابر قیمت کارخانه به فروش میرفت، این روند نشان دهنده عدم قیمت گذاری درست در کارخانهها و وجود دلالهایی است که از فرصت به دست آمده استفاده میکنند.
صدرایی افزود: بعضا برای توجیه افکار عمومی قیمت گذاری به نرخ کارخانه اعلام میشود، اما سایت فروش باز نمیشود یا سامانه فروش پس از چند ثانیه بسته میشود و در ادامه اعلام میشود تولید کننده باید قیمت خودرو را ۵ درصد زیر قیمت بازار اعلام کند تا نشان دهند بازار تعیین کننده قیمتها است در حالی که این روند اشتباه است.
وی اظهار داشت: مردم به لحاظ روانی زمانی که بی ثباتی اقتصادی را مشاهده میکنند داراییهای خود را به کالا تبدیل میکنند و اینجاست که دلالیها جان میگیرد، زیرا همه به فکر کسب سود از وضعیت پیش آمده هستند یا مایل هستند اگر سودی نمیبرند، پول داخلی که بی ارزش شده جلوی افت ارزش پولشان را بگیرد.
صدرایی تصریح کرد: تصور کنید در شرایطی که قیمت خودرو در کارخانه متناسب با شرایط اقتصادی کشور باید بالا برود و دولت درصدد کنترل آن است، اما نمیتواند؛ به قرعه کشی خودرو روی آورده، اقدامی که کاملا غلط است. تجربه نشان داده است این روشها مسکن بوده و تنها در یک مقطع خاص قیمتها کنترل میشود، اما مجددا قیمتها رها خواهند شد.
وی گفت: برای کنترل قیمت خودرو باید عرضه و تقاضا با یکدیگر تناسب داشته باشند و خودروسازها بتوانند در زمان کوتاهتری محصول را به مشتری تحویل بدهند یعنی خودروها برای سال ۱۴۰۰ پیش فروش نشوند، زیرا این اقدام به بازار سیگنال نبود خودرو را خواهد داد.
صدرایی افزود: خودروسازها باید با همکاری بانکها برای مردم شرایط اقساطی فراهم کنند و وام و تسهیلات به مردم ارائه بدهند تا قیمت بازار کنترل شود، متاسفانه با توجه به اینکه قادر به انجام هیچکدام از این راهکارها نیستند به این روند روی میآورند که خودرو را قرعه کشی کنند.
وی اظهار داشت: نمیتوان پیش از قرعه کشی از مردم پول دریافت کرد و با سرمایه مردم در بازار به فعالیتهای اقتصادی پرداخت، زیرا این اقدام از نظر اخلاقی هم با ایراداتی همراه است و توجیهی ندارد.
صدرایی در خاتمه با اشاره به اینکه افزایش تولید و به حداقل رساندن خریداران خودرو با یکدیگر در تناقض است تصریح کرد: دولت میتوانست راهکارهای بهتری را در پیش بگیرد و با شناسایی تقاضای واقعی و برنامه ریزی با خودروسازها، عرضه واقعی را در دستور کار قرار داد، اما از روشهایی استفاده میکند که مقطعی بوده و در نهایت موجب میشود بسیاری از سرمایه گذاران دارایی خود را از بازار خارج کنند و خریداران منصرف شوند.
امیرحسن کاکایی، یکی از کارشناسان خودرو در گفتگو با عصرهامون در خصوص طرح پیش فروش خودرو توسط دو شرکت بزرگ خودرو ساز بیان کرد: به هم ریختگی بازار خودرو از یکسری عوامل نشات گرفته که ارتباطی به بازار ندارد، اصل ماجرا این است که در تحریم قرار گرفتیم و تولید افت کرده است.
وی ادامه داد: به جای این که به تولید کمک شود، با این فرضیه که اگر قیمت خودرو را در خودرو سازی ثبات بخشند، میتوانند قیمت را در بازار ثابت نگه دارند دو سال مسیر غلطی را جلو رفتند که نتیجه آن وارد شدن بالای ۴۰ میلیارد تومان خسارت به دو خودروساز اصلی و بازاری کاملا آشفته بود، بازاری که مخصوص سرمایه گذاری است و برای مصرف نیست.
این کارشناس تصریح کرد: به جای حل این مشکل و این که به فکر جهش تولید باشیم، اشتباه دیگری صورت گرفت و آن این که قیمت گذاری تعیین شد که زیان دهی خودروها را زیاد خواهد کرد.
کاکایی اضافه کرد: از طرفی در دو ماه اخیر مشکلات جدی ارزی برای خودروسازان و قطعه سازان به وجود آمد و، چون زیان سنگینی دیدند، با بی پولی شدیدی مواجه شدند به گونهای که برای سرمایه گذاری و توسعه تولید قطعات که قبلا از خارج میآمد، پول ندارند و روز به روز وضعیت از نظر توان تولید بدتر میشود.
وی گفت: آدمهایی که این تئوری را دو سال پیش ارائه دادند که با کنترل قیمت خودرو ساز میتوان بازار را کنترل کرد، در این چند روز اصرار دارند کار اضافه هم انجام دهند و آن چیزی به نام قرعه کشی است و این گونه استدلال میکنند که میخواهند خودرو دست مصرف کننده حقیقی برسد.
این کارشناس خودرو افزود: در حالی که قرعه کشی با این قیمتها به این معنی است که اگر بتوانیم ثبت نام کنیم و برنده شویم در حقیقت سود هنگفتی بردیم و نتیجه این که مردم سعی میکنند شانس خود را امتحان کنند و این مانند جایزه بزرگ لاتاری است.
کاکایی اذعان کرد: آنها با این قرعه کشی به مردم اعلام میکنند که میخواهیم جایزهای را بین شما تقسیم کنیم، در این قرعه کشی شرکت کنید و در نتیجه اگر قبلا ۵ میلیون نفر برای ثبت نام مراجعه میکردند در این شرایط ۵۰ میلیون نفر ثبت نام میکنند، چراکه میخواهند شانسشان را امتحان کنند.
وی با بیان این که در نهایت ۵ میلیون نفر همیشه پای بازی هستند افزود: این یکبازی است و حتی اگر لازم شود برخی فرش زیر پایشان را میفروشند چراکه اگر برنده شوند سود زیادی برایشان دارد.
این کارشناس گفت: در خصوص مسکن هم وضعیت این گونه است که البته پول همه به مسکن نمیرسد، ولی خیلیها میتوانند خودرو بخرند و در نهایت اگر هم پول نداشته باشند، قرض میگیرند با این تفکر اگر برنده شوند آن را پس میدهند.
کاکایی تصریح کرد: بنابراین کاری بسیار سود آور خواهد بود البته در نهایت یک میلیون جمعیت، این روش باعث میشود که شانس رسیدن خودرو به دست مصرف کننده واقعی کم میشود چراکه تعداد بیشتری ثبت نام میکنند، درست بر عکس آن چه اعلام میکنند که به دست مصرف کننده واقعی میرسد، اما احتمال آن خیلی پایین است.
وی گفت: این بازی شروع میشود و پایان ندارد، چراکه این خودروسازها هر دو هفته یکبار پیش فروش دارند و فرد میخواهد در طرح بعدی هم شرکت کند و لذا میشود بازی لاتاری، پرداخت پول هم قبل از قرعه کشی فاجعه است، زیرا جمعیت زیادی اقدام به پرداخت پول میکنند که سود آن به جیب بانک یا خودرو ساز میرود.
این کارشناس اذعان کرد: بازی بسیار نامناسبی را طراحان این طرح شروع کردند که فقط مردم را سرگرم میکنند، دو مشکل اصلی داریم این که قیمت خودرو در بازار نا به سامان است و دست مصرف کننده واقعی به این خودروی ارزان نمیرسد.
کاکایی با بیان این که با این کارها خودرو ساز روز به روز زیان میکند و اجرای این روش جای تعجب دارد، گفت: این طرح هیچ کدام از ادعاهای آقایان را پاسخ نمیدهد و این قرعه کشی مزیتی را ایجاد نمیکند بلکه بر عکس از نظر اجتماعی و اقتصادی تبعاتی دارد که باید به آن پاسخ داد.
طرح پیش فروش خودرو؛ مسابقه بخت آزمایی
حسن کریمی سنجری گفت: در واقع این طرح، یک اقدام غلط است، چراکه این شرکتهای خودروساز ابتدا و قبل از قرعه کشی از مردم پول دریافت میکنند.
به گفته وی، این طرح یک جور مسابقه بخت آزمایی نیز است، در هر صورت شاید به نوعی میتوان گفت که اشکال شرعی هم دارد، ولی اگر غیر این است، از نظر مباحث اجتماعی و اخلاقی کار خوب و قابل قبولی نیست.
این کارشناس تصریح کرد:، ولی از طرفی اگر قرعه کشی به صورت پیش فروش نباشد، شاید همه مردم ایران متقاضی شوند و بخواهند در این طرح ثبت نام کنند.
کریمی اضافه کرد:، اما در این طرح کسی که پول در دست دارد و اطمینان بیشتری میتوان به وی داشت که بتواند خودرو بخرد، شانس بیشتری برای شرکت دارد.
وی گفت: البته باید روشی ارائه شود که انگیزه برای ثبت نام کاهش پیدا کند، این که مجانی باشد همه میخواهند ثبت نام کنند که بخت آزمایی است چراکه اگر قرعه به نامشان درآید میتوانند خودرو با قیمت کارخانه خریداری کنند.
این کارشناس خودرو بیان کرد: در هر صورت مخالف اجرای این طرح و پروسه قرعه کشی هستم این که قبل قرعه کشی، کلی پول از مردم دریافت میشود، جای سوال دارد.
کریمی افزود: از طرفی حداقل ۲۵ روز تا یک ماه این پول دست شرکتها میماند و شرکتها هم ممکن است برای پس دادن آن تعلل کنند، پولی که مردم به زحمت آن را به دست آورند و اگر در این قرعه کشی برنده نشوند، شرایط برایشان سخت خواهد شد.
وی اذعان کرد: شاید در این قرعه کشی رانت هم باشد که البته قطعا از طریق سیستمهای نظارتی کنترل میشود، اما باید این احتمالها را در نظر گرفت.
طرح پیش فروش خودرو؛ تکنیک اقتصادی لپ لپ/قرعه کشی راه حل کاهش قیمتها نیست
در شرایطی که در کشور با مشکل نا به سامانی قیمت خودرو مواجه هستیم، دو شرکت بزرگ خودرو ساز اقدام به پیش فروش خودروهای تولیدی خود کرده اند.
آن هم با گذاشتن شرایطی همچون قرعه کشی در ثبت نام که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این عرصه هدف از این اقدام تامین مشکل نقدینگی خودروسازها از جیب مردم است.
در همین راستا با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت و گویی انجام شده است، وی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: نکته اصلی و اساسی در خصوص اجرای طرح پیش فروش خودرو، این است که نمیدانیم چرا و به چه دلیل از تاکتیک در این طرح قرعه کشی استفاده میشود.
وی با بیان این که این موضوع در کجای اقتصاد تعریف شده است؟ بیان کرد: این اقدام یکی از تکنیکهایی است که برای آرامتر کردن بازار از آن استفاده شده است، در حالی که نمیتوان بازار را با تعداد محدودی خودرو آرام کرد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اذعان کرد: نکته دیگر این که به واسطه اجرای این طرح، عدهای مردم به امید این که صاحب خودرو آن هم با قیمت مصوب میشوند، بخشی از اموال و دارایی هایشان را میفروشند و برای ثبت نام پرداخت میکنند، اما اگر در قرعه کشی برنده نشوند تکلیف آنها چه میشود؟
دادفر با بیان این که نام این طرح را باید تکنیک اقتصادی لپ لپ نام گذاشت افزود: هیچ جای دنیا چنین طرحی برای فروش خودرو نداریم و از طرفی در دوره کرونا تمام خودروسازان دنیا به خاطر عدم خرید مردم رو به ورشکستگی هستند و تولیداتشان روی دست آنها مانده است.
وی تصریح کرد: با وجود این که به دلیل شیوع کرونا قیمت خودروی جهانی ۵۰ درصد کاهش داشته، ولی در ایران برعکس این است و با افزایش قیمت خودرو مواجه شدیم.
به گفته این مقام مسئول، قرعه کشی راه حل کاهش قیمت خودروی کشور و تامین تقاضای مردم نیست، بلکه باید به فکر تولید باشیم، این هیچ وقت هیچ کس به این موضوع توجه نمیکند.
ظلم بزرگ خودروسازان به مردمی که امید خودرو دار شدن دارند
امیرحسین عسگریان در گفتگو با صبح قزوین؛ درباره فروش فوق العاده سایتهای خودرو سازی اظهار کرد: علاوه بر شرایط جدید اعلام شده برای ثبت نام خودروها در طرح فروش فوق العادهی دو خودروساز بزرگ، ارائه چک به نام فرد متقاضی نیز به شرایط افزوده شده است.
وی ادامه داد: سند خودرو تا یکسال در رهن شرکت باقی خواهد ماند، که به موجب آن یک فقره چک با موعد پرداخت سال آینده و به مبلغ سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود.
این کارشناس صنعت خودرو ابراز کرد: به عقیده برخی اگر در ابتدای امر مبلغی از مشتری دریافت نشود تعداد زیادی از افراد برای ثبت نام اقدام کرده و سایتهای خودرو سازی با مشکل مواجه میشوند و این آفت این شرکتها محسوب میشود.
وی افزود: پس از ۴۸ ساعت تا ۱۰ روز پول افراد ثبت نام کنندهای که در قرعه کشی برنده نشدهاند عودت داده میشود با وحود این باتوجه به تعداد زیاد مراجعه کننده، سود بانکی بسیار زیادی نصیب این شرکتها خواهد شد.
این کارشناس تصریح کرد: درواقع پیش از قرعه کشی به بهانه ثبت نام چند هزار میلیارد سود به جیب میزنند و پس از آن با صدها هزار نفر که به امید خودرو دار شدن مال، طلا و سهم خود را فروخته و وام دریافت کردهاند مواجه شده و نارضایتی عمومی ایجاد میشود.
وی در پایان تاکید کرد: در شرایط عادی باید افراد متقاضی ابتدا برای قرعه کشی ثبت نام کرده و پس از اعلام نتایج افراد برنده شده در قرعه مبالغ مورد نیاز را به شرکت پرداخت کنند.
رویه فعلی برای تحویل خودرو با قرعهکشی ایراد بزرگ خودروسازی است
آرش محبی نژاد در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز در مورد رویه فعلی خودروسازان برای تحویل خودرو و متضرر شدن مردم اظهار داشت: درحال حاضر بخشی از مردم که اسم آنها در قرعه کشی در نیامده متضرر میشوند این یک ایراد بزرگ در اقتصاد و صنعت خودرو است و ایراد اساسی قیمت گذاری خودرو دستوری و با اختلاف قیمت کاملا فاحش با بازار است.
این کارشناس خودرو عنوان کرد: زمانی که قیمت پراید در کارخانه ۳۸ میلیون تومان بود در بازار به نرخ ۷۰ میلیون تومان عرضه میشد بنابراین افراد خود را به آب و آتش میزدند تا خودرو پراید بخرند و به بازار بفروشند درحالی که اگر اجازه دهند قیمت خودرو در کارخانه منطقی حل شود و به واقعیت نزدیکتر شود حباب بازار خواهد ترکید و این گام نخست است.
وی بیان داشت: این گام نخست در مسیر ساماندهی بازار خودرو و گامی مثبت است، پیشبینی میشود اگر این رویه ادامه یابد و خودروساز بخش زیادی از فروش فوری را تحویل دهد، قیمت بازار فروکش میکند و تقاضای کاذب به طمع سود دو برابری از بازار خودرو رخت خواهد بست و البته شاید به بازارهای دیگر هم مهاجرت کند بنابراین سیاست گذاران باید به فکر کنترل تورم در بازارهای سکه، طلا، ارز و بورس باشند.
محبی نژاد گفت: در حال حاضر هیجان کاذب در بازار وجود دارد و عمده تقاضا نیز به صورت کاذب است پیش بینی میشود با این حرکت که بخشی از خودروها به این گونه عرضه میشود سبب کاشته شدن از التهاب بازار شود و افزایش عرضه مستقیم و تحویل فوری هم سبب خواهد شد تب قیمت در بازار فروکش کند.
این کارشناس خودرو عنوان کرد: بسیاری خودرو احتکار شده وجود دارد؛ خودروهایی که مردم به نیت افزایش قیمت و سود خریداری شده، فروخته خواهد شد.
محبی نژاد تصریح کرد: در بازار خودرو، قیمتها به صورت هیجانی و کاذب به هم ریخته و اگر جایگاه خودرو در سبد کالای مردم از سرمایهای به مصرفی تغییر یابد تغییر در عرضه و تقاضا جوابگوی بازار است و این نوسانات دیده نمیشود.
وی افزود: در این صورت مردم برای حفظ ارزش پول به بازار طلا، ارز، بورس و... حمله میکنند که به خاطر تورم انتظاری است بنابراین اگر بازار خودرو بازار مناسبی برای سرمایهگذاری به منظور کسب سود نباشد قیمتها در بازار اصلاح و تغییر میکند.
خودرو سازها میخواهند نقدینگی خود را از جیب مردم تامین کنند/لزوم راه اندازی سامانه جامع معاملات خودرو
در شرایطی که شاهد نوعی نابه سامانی و و قیمتهای حبابی در بازار خودرو هستیم، خودروهای سازهای بزرگ کشور با راه اندازی پیش فروش خودرو التهاب دیگری در این بازار ایجاد کرده اند و امروز در هر جا صحبت از پیش ثبت نام برای خرید خودرو است.
با توجه به اینکه شرایط جدیدی همچون قرعه کشی بعد از ثبت نام در این دوره اضافه شده است جهت بررسی مزایا و معایب این موضوع و ارائه راهکارهای مناسب جهت ساماندهی بازار خودرو گفتگویی با مرتضی مصطفوی، کارشناس مسائل خودرو صورت گرفت که در ادامه میخوانید
مرتضی مصطفوی در گفتگو با خبرنگار عصرهمدان؛ با اشاره به سیاستهای وزارت صنعت برای خودروسازها گفت: من احساس میکنم وزارت صنعت و مجموعه حاکمیتی که برای بازار خودرو سیاست گذاری میکنند فقط صورت مساله را پاک میکند.
وی با اشاره به تقاضای بیش از حد در بازار خودرو گفت: مشکل بحث قرعه کشی نیست، زیرا ما الان در بازار با یک تقاضای خیلی عجیب مواجه ایم و نکته جالب این است که مردم نگاه مصرفی ندارند و فقط نگاه سرمایه گذاری دارند.
این کارشناس مسائل خودرو با تاکید بر اینکه اصلا صورت مساله ما برای شرایط کنونی تولید و نحوه فروش خودرو نیست افزود: شما هر کاری هم کنید با چند صد هزار تقاضا که همه نگاهشان به خودرو سرمایهای است مواجه اید.
آیا با گذاشتن شرط قرعه کشی عطش بازار خودرو کم میشود؟
وی با بیان اینکه وزرات صنعت نمیخواهد مشکل را حل کند، گفت: آیا با گذاشتن قوانین جدید همچون قرعه کشی عطش و تشنگی بازار خودرو از بین میرود؟
مصطفوی با انتقاد از اینکه راه حلهای دستگاههای تصمیم گیر فقط در خصوص صنعت خودرو است افزود: در بازار خودرو مصرف کننده و در صنعت خودرو، خودرو ساز مهم است و این دو با هم متفاوت هستند و الان مساله اصلی بازار خودرو است.
وی با تاکید بر راه اندازی سامانههایی جهت رصد صحیح بازار خودرو گفت: به جای آنکه قرعه کشی بگذارند بیاییند سامانه جامع معاملات خودرو را که چند سالی هست غیر فعال شده، فعال کنند.
این کارشناس مسائل خودرو ادامه داد: برای تشریح این سامانه میتوان نظام بانکی را مثال زد که اگر در بانکی فرد چک برگشتی داشته باشد دیگر در هیچ بانکی به او چک نمیدهند، چون تمام اطلاعاتش در سامانه بانک مرکزی است و بازار خودرو نیاز به چنین سامانهای دارد.
وی افزود: در هنگام خرید خودرو اطلاع خریدار در چند جا همچون تعویض پلاک و دفتر خانه ثبت میشود به راحتی با اشتراک گذاشتن این اطلاعات در سامانه، میتوان مطلع شد فرد در سال چند خودرو خرید و فروش کرده و محدودیتهایی برای خریدهای بیشتر برای او بگذارند.
مصطفوی تا کید کرد: با راه اندازی این سامانه و گذاشتن محدودیت در تعداد خرید خودرو برای هر فرد، آنها انگیزهای ندارند که در بازار خودرو سرمایه گذاری کنند.
وی با بیان اینکه در دنیا هیچ وقت برای حل مسائل اقتصادی راه حلهای قضایی یا انتظامی ارائه نمیدهند افزود: مسائل اقتصادی راه حلهای اقتصادی دارد و در دنیا قدرتمندترین ابزار در حکومتها بانکهای اطلاعاتی اشان است که میدانند افراد چه کالاهایی را خرید و فروش میکنند.
این کارشناس مسائل خودرو بیان کرد: متاسفانه ساختار سیاست گذاری ما طوری است که به جای اینکه با انگیزه دلالی مقابله کنند با دلال مقابله میشود و این دو خیلی با هم فرق دارند.
وی تاکید کرد: ما میتوانیم در اقتصاد با اعمال سیاستها مسیر گردش پول را مشخص کنیم و سرمایه گذار را به سمتی که میخواهیم سوق دهیم.
دریافت هزینه قبل از قرعه کشی نوعی کاسه به کاسه کردن برای تامین نقدینگی خودرو سازها
مصطفوی در ادامه با نقدی دیگر بر شرایط گذاشتن قرعه کشی در ثبت نامهای جدید خودرو گفت: اینکه قبل از قرعه کشی هزینهای از خریدار دریافت شود به نوعی کاسه به کاسه کردن برای تامین نقدینگی خودرو سازها است.
وی ادامه داد: در هیچ جای دنیا چنین چیزی نیست و ابتدا فقط خریدار حدود ۲۵ درصد هزینه را میدهد و بقیه را قسطی پرداخت میکند، چون نگاه مصرفی دارند، ولی در ایران اینگونه نیست.
مصطفوی خاطر نشان کرد:، چون خودرو ساز مشکل نقدینگی داره میخواهد دوره به دوره نقدینگی آنلاین خود را از جیب مردم تامین کند که این ظلم بزرگی در حق مردم است.
این کارشناس مسائل خودرو تاکید کرد: اگر خودروساز به دنبال قرعه کشی است باید بعد از قرعه کشی یک روز فرصت دهد تا خریدار هزینه را واریز کند نه اینکه قبل از قرعه کشی هزینه را دریافت کند.
وی در پایان با بیان اینکه راه حل مشکلات بازار خودرو شفاف سازی است گفت: اگر در بازار خودرو شفاف سازی باشد، دلال دیگر انگیزهای ندارد که در این بازار سرمایه گذاری کند و دیگر نیازی به راه حلهایی همجون قرعه کشی نداریم، چون دیگر نگاه مصرفی است.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری صبح زاگرس، تاریخ انتشار 4 خرداد 99، کد خبر: 158447، www.sobhezagros.ir