پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۵۰
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸
دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم فناوری واقتصاد دانش بنیان با اشاره به لزوم فراگیر کردن «گفتمان‌سازی» دانش‌بنیان نوشت: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نیز بر امر مهم گفتمان‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و بالا دست آن اقتصاد مقاومتی تأکید مؤکد داشته‌اند.

شعار سال: پرویز کرمی در سلسله یادداشتهای خود در راستای اقتصاد دانش‌بنیان و اهمیت آن در جامعه امروز و اینکه اگر اقتصاد ما بخواهد بهبود یابد و مشکلات عمده آن حل و فصل شود، باید به دانش‌بنیان رو آورد، در یادداشت دیگری نوشت:

«رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار پر‌خیر و برکت اخیرشان با رئیس‌جمهور محترم و کابینه ساعی و خدوم دولت، بر امر مهم گفتمان‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و بالا دست آن اقتصاد مقاومتی تأکید مؤکد کردند و دست‌اندر‌کاران کلان کشور را سفارش کردند که این مهم را به مثابه یک ضرورت پی‌بگیرند.

استفاده از نعمات الهی با توسعه علم و فناوری در کشور، تشویق قشر دانشگاهی به روی آوردن به اقتصاد دانش‌بنیان، مفهوم‌سازی دانش‌بنیان و جا انداختن آن در جامعه و گفتمان‌سازی دانش‌بنیان از جمله محورهای اصلی این یادداشت مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری است که در ادامه مشروح آن آمده است:

قبلاً هم در این‌جا و جاهای دیگر، به مناسبتهای مختلف نوشته‌ایم و به خودمان و به مسئولین این امر را یادآوری کرده‌ایم که امروز بیش از هر زمان دیگری شرایط برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان فراهم است و بیش از هر زمان دیگری موقعیت مناسب است تا همگی با هم جهدی کنیم و این مختصر موانعی را که بر سر راه علم و فناوری وجود دارد، برداریم. اگر واقع‌بینانه به وضعیت کشور نگاه کنیم، می‌بینیم که دیگر هیچ عذری پذیرفته نیست تا کار مهم امروز را یعنی همین اقتصاد دانش‌بنیان را به فردا بیندازیم و به دلایل ناموجه دست‌دست کنیم تا فرصتها خدایی نکرده بسوزند و ما نتوانیم از نعمتهای ارزشمندی که خداوند متعال سر راهمان قرار داده، بهره ببریم. «شکر نعمت» به تصریح آموزگاران دین و اخلاق، همینی است که قدر داشته‌هایمان را بدانیم و از آنها در جهت خیر و صلاح دنیا و به ویژه در جهت ارتقای سطح کیفی و کمی زندگی هموطنان بهره ببریم.

بزرگترین نعمتی که خداوند ارزانی‌مان داشته، نعمت انقلاب اسلامی و متعاقب آن حاکمیت اسلام یعنی جمهوری اسلامی ایران است. اگر خدایی نکرده در عمل ناکام بمانیم و تجربه حکومت دینی را در اداره جامعه ناکام جلوه دهیم و کاری کنیم که برای رفع حتی ابتدایی‌ترین نیازهایمان دست در برابر طاغوتهای دنیا دراز کنیم، آن وقت این نعمت از کفمان بیرون می‌رود و مهر کفران نعمت تا قیام قیامت بر پیشانی‌مان می‌خورد. شکر نعمت، نعمتت افزون کند/ کفر نعمت از کفت بیرون کند. شکر نعمت همین است که سرعت پیشرفت کشور و شتاب توسعه علم و فناوری را افزایش دهیم و از علم و تجربه و نیروی انسانی به ویژه نیروی جوانان متخصص کشور و از ظرفیتهای اعتقادی و سیاسی استفاده کنیم و هر چه زودتر ‌(ان‌شاءالله تعالی) ایران اسلامی را به قله‌های شرف و اقتدار و عزت برسانیم.

این جملات را نباید تعبیر به تعارف و شعار کرد و چنین پنداشت که برای تهییج قشر دانشگاهی و علمی باید چنین سخنانی بر زبان آورد، نه اتفاقاً اگر به دور و برمان نیک بنگریم و ظرفیتهای موجود و امکانات دم دستمان را بسنجیم، خیلی زود به این نتیجه می‌رسیم که امروز بیش از هر روز دیگری شرایط رشد و توسعه فراهم است، بلکه در بعضی از سطوح حجت بر ما تمام است که تعلل نکنیم و کلید اقتصاد دانش‌بنیان را با توجه به اقتضائات و مبانی اقتصاد مقاومتی بزنیم. شاید بر سر تحقیق اقتصاد دانش‌بنیان و بر سر اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی یک مانع بیشتر نباشد؛ مانعی سفت و سخت که با یک همت ملی و عزم علمی می‌توانیم از سر راهش برداریم. مشکل ما در این امر مهم «گفتمان‌سازی» است که آن را به تعویق انداخته‌ایم و در فراگیر کردن این موضوع هنوز به توفیق نرسیده‌ایم.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی هم اگر دیدار پر‌خیر و برکت اخیرشان را با رئیس‌جمهور محترم و کابینه ساعی و خدوم دولت دیده باشید، می‌بینید که بر امر مهم گفتمان‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و بالا دست آن اقتصاد مقاومتی تأکید مؤکد کردند و دست‌اندر‌کاران کلان کشور را سفارش کردند که این مهم را به مثابه یک ضرورت پی‌بگیرند و معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری را به عنوان متولی اصلی دانش‌بنیان همراهی کنند و تنهایش نگذارند. یکی از نعمتهای مهمی که امروز باید قدرش را بدانیم همین همدلی و همزبانی مسئولین عالی رتبه نظام اسلامی است. امروز دولت و نهادهای عالی جمهوری اسلامی هم از صدر تا ذیل بر این امر اتفاق نظر دارد که اقتصاد کشور را به سمت و سوی دانش‌بنیان ببرد و قطار رشد و توسعه را در این ریل حرکت دهد. در واقع آن چیزی که می‌تواند راه ما را در رسیدن به اهداف عالیه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی کوتاه کند و مثل یک میانبر ما را زودتر به نتیجه برساند و در عین حال مثل یک شتاب‌دهنده عمل کند، همین دانش‌بنیان است که اتفاقاً بیش از هر چیزی به کار اقتصاد مقاومتی می‌آید و موقعیت و قدرت ما را در «جهان» ممتاز می‌گرداند اما همان‌طور که بزرگان، خردمندانه بر گفتمان‌سازی تأکید فرموده‌اند، باید این مسئله مهم و مقدماتی را پی بگیریم البته بحث فرهنگسازی هم هست و ما همواره به قدر وسع کوشیده‌ایم چنین فرهنگی را در جامعه احیا و تقویت کنیم و البته در این راه پیشرفتهای قابل ملاحظه‌ای هم کرده‌ایم.

تا همین چند سال پیش دانش‌بنیان تعبیری نامفهوم بود و نه فقط در حوزه‌های اقتصادی که حتی در محیطهای علمی و دانشگاهی هم کسی آن را جدی نمی‌‌گرفت، حتی بسیاری دقیقاً معنی و مفهوم آن را در نمی‌یافتند اما امروز اولاً به برکت عنایت ویژه‌ای که رهبری روی آن داشتند و همواره و مکرر روی آن تأکید کردند، ثانیاً به همت و تلاش جامعه علم و فناور (به‌ ویژه همکاران ما در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری)، ثالثاً به دلیل ورود نیروی نخبه و جوان و دانشگاهی به این عرصه، رابعاً به دلیل عملکرد مفید رسانه‌ها، چه رسانه‌های مکتوب و چه رسانه‌های دیداری ــ شنیداری و فضای مجازی و نیز نقش موثر رسانه ملی، مفاهیم و مباحث دانش‌بنیان فراگیر شده، بلکه در ذهن و ضمیر جامعه به امری «مفهوم» بدل شده. چیزی که پیش‌تر عرض کردم «همه مقدمات و شرایط فراهم است» ناظر بر همین موارد است که حالا ابر و باد و مه و خورشید فلک درکارند تا بتوانیم کار ملی اقتصاد دانش‌بنیان را پیش ببریم و ان‌شاءالله به نتیجه برسانیم. ما آنچه در توان داریم باید به کار ببندیم تا تجربه جمهوری اسلامی در عرصه رفاه و پیشرفت به توفیق برسد که برای مسلمانان جهان و برای مستضعفین دنیا سرمشق و الگو شود. ان‌شاءالله تعالی.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري تسنيم، تاریخ انتشار: 17 شهریور 1395، کد مطلب: 1180475:www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین