پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۵۷۳
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱
مردم روستای «برخوردار» در بخش خاوه شهرستان دلفان در چند روز گذشته با تجمعات خود به فعالیت یک معدن اعتراض کردند.
شعارسال:اهالی روستای برخوردار در شهرستان دلفان برای اعتراض به آنچه آسیب‌های زیست محیطی یک کارخانه عنوان می‌شود دست به اعتراض زدند، بر اساس این گزارش مردم روستای برخوردار در اعتراض به فعالیت کارخانه ماسه کوه گرین با در دست گرفتن تصاویری از مقام معظم رهبری، شهید سردار سلیمانی و آیت الله رئیسی و همچنین نوشتن طوماری برای رسیدگی به مطالباتشان جلوی بخشداری تجمع کرده و با حرکت به سمت کارخانه  خواستار توقف  فعالیت این کارخانه شدند.
 
یکی از اهالی روستای برخوردار شهرستان دلفان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: توسعه برای هر شهرستان و منطقه‌ای خوب است ولی در روستای برخوردار بیش از 10 سال است که دو کارخانه تولید شن و ماسه در نزدیکی این روستا فعالیت دارند و بیشتر از مجوز برداشتی که دارند به کوه گرین آسیب زده‌اند.
 
وی افزود: شرکت شن و ماسه جهت انجام عملیات‌های برداشت مدام اقدام به انفجارهای مهیب می‌زند که علاوه بر ایجاد مزاحمت‌های صوتی سبب ترک دیوارخانه‌های منازل مردم شده است.
 
اعتراض مردم روستای برخوردار دلفان از انفجارهای کارخانه شن و ماسه
 
ساکن روستای برخوردار عنوان کرد: بر اثر تردد زیاد کامیون‌های کارخانه تولید شن و ماسه از مسیر روستا، تصادفات زیادی رخ داده و خانواده‌های زیادی داغدار شده‌اند و همچنین تردد این کامیون‌ها سبب خسارت‌های زیادی به زیر ساخت‌های جاده شده و این در حالی است که دو درصد هر کارخانه  در منطقه برای کارهای عام المنفعه است ولی کارخانه شن و ماسه روستای برخوردار حتی تاکنون یک کمپرسی شن یا آسفالت رایگان در اختیار مردم قرار نداده  است.
 
وی بیان کرد: حدود 10 سال است که مردم روستای برخوردار از طریق رسانه‌های مختلف اعتراض خود را به گوش مسئولان رسانده‌اند ولی نمی‌دانیم چرا مسئولان این اعتراضات را تاکنون ندیده‌اند، هفته گذشته نیز مردم روستا اعتراض مسالمت آمیزی داشتند که متاسفانه نیروی انتظامی شبانه اقدام به دستگیری معترضان کرد چند روز گذشته نیز پس از اعتراض اهالی روستا که  با در دست  داشتن عکس مقام معظم رهبری، سردار سلیمانی و آیت الله رئیسی به سمت کارخانه شن و ماسه حرکت کردند نیروی انتظامی شبانه برای دستگیری معترضان اقدام کرد.
 
وضعیت مجوزهای کارخانه بررسی شود
 
ساکن روستای برخوردار گفت: مطالبه اصلی مردم روستای برخوردار این است منابع طبیعی باید بررسی کند مجوز اولیه برداشت شن و ماسه توسط این کارخانه چقدر بوده؟ چرا با توجه به آسیب این کارخانه به محیط زیست و کوه مجوزهای بعدی صادر شده است؟ منابع طبیعی کجاست چرا خودش را به خواب زده است؟
 
وی تصریح کرد: مسئولان باید پس از اعتراضات مردم روستا  با بزرگان و ریش سفیدان روستا و مسئول کارخانه شن و ماسه جلسه‌ای برای شنیدن حرف‌های آنها برگزار می‌کردند نه اینکه اقدام به دستگیری پیر و جوان روستا کنند و در این شرایط کرونایی اهالی روستا در کوه متواری هستند.
 
ساکن روستای برخوردار خاطر نشان کرد: مردم روستای برخوردار هیچ گاه برای نظام جمهوری اسلامی هزینه‌ای نداشته بلکه با تقدیم چندین شهید و جانباز در 8 سال دفاع مقدس و برگزاری مراسمات دینی و راهپیمایی 22 بهمن همواره پشتیبان نظام جمهوری اسلامی بوده و هستند و امروز از دستگاه قضا انتظار دارند به این موضوع ورود کنند و مدیر کل دادگستری لرستان شخصا از منطقه بازدید کنند و پای حرف اهالی روستا بنشیند  تا ان‌شاالله این موضوع ختم به خیر شود.
 
دستگاه قضا مشکلات و اعتراضات  مردم روستای برخوردار را برطرف کند
 
وی اظهار داشت:این درست نیست که مسئولان کارخانه  شن و ماسه به اهالی روستا بگویند صد نفر از شما هم کشته شود ما پول خونش را می‌دهیم  اینگونه حرف‌ها سبب رنجش اهالی روستا شده است، مردم منطقه برخوردار مردم ولایت مدار و مظلومی هستند که همواره پیرو ولایت و رهبری هستند  از سردار کشولی  فرمانده سپاه استان که همواره پشتیبان مردم محروم است انتظار داریم با کمک دستگاه قضا مشکلات و اعتراضات  مردم روستای برخوردار را بررسی و حل کنند.
 
محمود ثمینی معاون سیاسی، امنیتی  استاندار لرستان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم  گفت: موضوع اعتراض مردم روستای برخورد به صورت دقیق در حال بررسی است و به فرمانداری شهرستان دلفان  تاکید کرده‌ایم که جلساتی با نمایندگان معترضان داشته باشند که در همین راستا ظاهرا فرماندار با جمعی ازاهالی و بزرگان  روستا مذاکراتی داشته است.
 
وی افزود:  چنانچه مردم روستا حرف قانونی  و منطقی دارند فرمانداری مکلف است به اعتراضات مردم روستا رسیدگی کند و شرکت شن و ماسه حاضر در محل نیز  چنانچه تعهداتی دارد باید به تعهدات  خود عمل کند.
 
شرکت شن و ماسه بر اساس مجوزهای قانونی درحال فعالیت است
 
معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان عنوان کرد: شرکت شن و ماسه که در منطقه  بر اساس مجوزهای قانونی درحال فعالیت است اما در عین حال مسئولیت‌های اجتماعی نیز برای این شرکت وجود دارد که باید آنها را رعایت کند.
 
وی بیان کرد: مردم روستای برخوردار نیز چنانچه اعتراضی دارند باید از مسیر قانونی فرمانداری پیگیر مطالبات خود شوند و یا اگر شکایتی دارند باید از طریق دستگاه قضایی کار خود را دنبال کنند که به طور یقین مسئولان قضایی به شکایت آنها رسیدگی خواهند کرد.
 
ثمینی گفت: هرگونه اقدام خود سرانه و بستن راه که در پی اعتراض مردم روستای برخوردار اتفاق افتاده اقدامات غیر قانونی است که نباید اتفاق می‌افتاد، قاعدتا روستای برخوردار دهیار و ریش سفید دارند که باید اعتراضات  و هرگونه مطالبه مردم روستا را از طریق قانون پیگیر کنند.
 
وی تصریح کرد: اینکه مردم اگر به موضوعی معترض باشند خودسرانه مانع فعالیت واحدهای تولیدی شوند این اقدام قابل قبول نیست چراکه ما نیازمند حضور سرمایه گذار در استان هستیم ولی اگر برخوردهای اینچنینی صورت بگیرد به طور یقین سرمایه گذاران احساس امنیت نمی‌کنند و تمایلی برای سرمایه گذاری در استان لرستان ندارند.
 
معاون سیاسی، امنیتی استاندار لرستان خاطر نشان کرد: مسیر قانونی کاملا برای شنیدن حرف‌های مردم روستای برخوردار باز است و چنانچه ادعایی مبنی بر خسارت از طرف شرکت شن و ماسه بر اساس اسناد و مدرک داشته باشند فرمانداری شهرستان دلفان و قوه قضائیه باید مطالبات اهالی روستا را پیگیری کند و مسئولان  شرکت  شن و ماسه حاضر در منطقه مکلف به پذیرفتن قانون است.
 
اهالی روستا از طریق قانونی هیچ گونه پیگیری نکردند
 
حشمت بهمنی  فرماندار دلفان نیز  در رابطه با اعتراض مردم روستای برخوردار اظهار داشت: کارخانه دارای 17 استعلام قانونی است و 12 سال سابقه کار دارد. اهالی روستا متاسفانه از طریق قانونی هیچ گونه پیگیری نکردند  تنها عده‌ای از اهالی از طریق غیر قانونی درب کارخانه رفته و  هنجار شکنی کرده‌اند.
 
فرماندار دلفان عنوان کرد: ما اجازه نمی‌دهیم کسی نظم مردم را بر هم بزنند و اگر مردم حقی داشته باشند از طریق قانونی پیگیری کنند ما از حق آنها دفاع می‌کنیم.
 
وی بیان کرد: این کارخانه ممکن است در مسیر دسترسی سبب آسیب به زمین‌های کشاورزی شده یا اینکه تیر برق کارخانه از زمین‌های اهالی رد  شده  باشد که این موارد قابل بررسی است  و دادستان بر پیگیری مشکلات اهالی روستای برخوردار بسیار تاکید کرده است.
 
 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از   خبرگزاری   تسنیم ،تاریخ انتشار:   19خرداد 1399،کدخبر: 2281623 ،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین