پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۴۸۲
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
اتاق بازرگانی تهران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مستند زندگی یکی از بزرگترین تاجران ایرانی را برای جشنواره حقیقت سال ۹۹ می‌سازند. حاج محمدحسن امین‌الضرب، بزرگ‌ترین تاجر ایرانی قرن نوزدهم میلادی، سوژه مستندی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی جمشید بیات ترک شد. در مستند «امین‌الضرب» زندگی پُر ماجرای این تاجر روایت خواهد شد و در قالب بیان زندگی این فرد، تحولات اقتصادی جامعه ایران در عهد ناصری به تصویر کشیده می‌شود.
شعار سال: زندگی حاج محمدحسن کمپانی معروف به امین‌الضرب، بنیان‌گذار اتاق بازرگانی تهران و بازرگان شهیر ایرانی در دوره قاجار، در قالب یک فیلم مستند ساخته می‌شود تا در جشنواره سینماحقیقت سال ۹۹ به نمایش درآید.

حاج محمدحسن امین‌الضرب، بزرگ‌ترین تاجر ایرانی قرن نوزدهم میلادی، سوژه مستندی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی جمشید بیات ترک شد. این فیلم از تولیدات مشترک مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و اتاق بازرگانی تهران است.

در مستند «امین‌الضرب» زندگی پُر ماجرای این تاجر روایت خواهد شد و در قالب بیان زندگی این فرد، تحولات اقتصادی جامعه ایران در عهد ناصری به تصویر کشیده می‌شود. همچنین در این مستند به زندگی حاج محمدحسین امین‌الضرب، پسر حاج محمدحسن نیز پرداخته می‌شود که خود از بازرگانان بنام و نماینده مجلس شورای ملی بود و نخستین فردی بود که برق را به ایران آورد.

در این دوران سه شخصیت امیرکبیر، میرزا حسین‌خان سپهسالار و سیدجمال‌الدین افغانی هر یک به نوعی درصدد اصلاح حکومت استبدادی قاجاریه و تجددخواهی برآمدند. امین‌الضرب هم دل در گروی این اندیشه‌ها به کارآفرینی روی آورده و به نخستین سرمایه‌گذار صنعتی ایران بدل می‌شود.

«جمشید بیات ترک» درباره مراحل تولید این مستند توضیح داد: پس از چهار ماه پژوهش که توسط من و هدی موسوی انجام شد، در حال حاضر در سومین ماه نگارش فیلمنامه هستیم تا پس از تکمیل آن و بهبود شرایط بهداشتی جامعه از منظر کرونا، فیلمبرداری «امین‌الضرب» را آغاز کنیم.

وی در خصوص شیوه روایت این مستند گفت: برای ساخت «امین‌الضرب» از اسناد مکتوب، عکس‌های موجود و نقاشی‌های آن دوران استفاده خواهیم کرد و برخی از صحنه‌ها به شیوه‌ای متفاوت بازسازی خواهد شد؛ البته نه به این معنا که کاراکتری در سکانس‌ها بازی کند، بلکه تنها فضای آن دوران را بازسازی می‌کنیم.

این مستندساز در پایان تصریح کرد: تلاش ما این است که مستند «امین الضرب» به چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برسد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب ، تاریخ انتشار: 23 خرداد  1399 ، کدخبر:  ۵۵۵۰۷۶ ، www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین