پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۸۸۸
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
یک روزنامه لبنانی نوشت پس از آنکه دیوان کیفری بین‌المللی تصمیم گرفت پرونده جنایت جنگی و ضد انسانی نیروهای آمریکایی و سیا در افغانستان را از سر بگیرد، تقابل میان این سازمان بین‌المللی و دولت ترامپ به اوج خود رسید.
شعار سال: روزنامه الاخبار چاپ لبنان در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ با تصمیم اشتباه خود برای فعال کردن تحریم‌های اقتصادی علیه مقامات دیوان کیفری بین‌المللی، گامی دیگر در راستای شعله‌ور کردن جنگی باز علیه این تشکیلات جهانی برداشت. تصمیمی که به‌دنبال تحقیقات مسئولان قضایی این سازمان بین‌المللی و محرز شدن تخلفات نیرو‌های اشغالگر آمریکایی در افغانستان اتخاذ شد. رئیس‌جمهور آمریکا در حالی به این اقدام دست زد که در سابقه خود جلوگیری از روند دادرسی جنایت‌های اسرائیل و بررسی پرونده جنایت جنگی آن‌ها را علیه فلسطینیان در کارنامه دارد.
طبق این گزارش، رئیس‌جمهور آمریکا جنگ آشکار خود را علیه دیوان کیفری بین‌المللی با صدور مجوز اعمال تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای که شامل لغو ویزای مسئولان دخیل در پرونده «تحقیقات از نظامیان آمریکا و تفهیم اتهام آن‌ها بدون موافقت دولت آمریکا» می‌شود، آغاز کرد.  گام بیهوده دیگری که ترامپ قصد دارد با انجام آن دو چیز را اثبات کند؛ نخست، اینکه تحریم جزای سیاسی کردن ارتش آمریکا و دوم،  تحقیقات درباره جنایت‌های آن‌ها اقدامی فراقانونی است.  

نظامیان آمریکا در افغانستان

الاخبار می‌نویسد: ترامپ از تصمیم (قلدرمآبانه خود) برای تضمین توقف تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی در پرونده جنایات جنگی ارتش اسرائیل در کرانه باختری، نوار غزه و بیت‌المقدس علیه فلسطینیان استفاده کرد که به توقف تحقیقات منجر شده بود. تشابه اقدامات نیرو‌های آمریکایی و اسرائیلی از سویی و بروز اختلاف داخلی (در دیوان) از سوی دیگر باعث شد تا تحقیقات پرونده احتمال ارتکاب جنایت جنگی نیرو‌های اشغالگر آمریکایی و دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در جنگ افغانستان به جریان بیفتد.

به‌نوشته این روزنامه لبنانی،  با توجه به چنددستگی و اختلافات شدید میان رئیس‌جمهور و دستگاه‌های نظامی بر سر نحوه برخورد با جنبش اعتراضی،  تصمیم اخیر ترامپ را نمی‌توان با بحران‌هایی که دولتش با آن مواجه است، بی‌ارتباط دانست. با وجود این، افزایش سطح تقابل با دیوان کیفری بین‌المللی در حالی انجام می‌شود که دولت آمریکا در وضعیتی قرار گرفته است که برای خلاصی از تقابل با آن‌ها، مؤسسات بین‌المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی،  آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) و ... را به کاهش یا قطع بودجه تهدید کرده است.

الاخبار نوشت: کاخ سفید در بیانیه‌ای بار دیگر تلاش‌های دیوان کیفری بین‌المللی را برای توسعه دایره تحقیقاتش از نظامیان آمریکایی محکوم کرد و این سازمان بین‌المللی را بی‌نهایت فاسد خواند. دولت آمریکا همچنین مدعی شد که بار‌ها خواهان انجام اصلاحات در دیوان کیفری بین‌المللی شده، ولی این سازمان توجهی به موضوع نداشته و بر انجام تحقیقات سیاسی علیه ما و متحدانمان ازجمله اسرائیل اقدام کرده است.

این روزنامه لبنانی در گزارش خود آورده است: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در سخنانی مدعی درایت و مدیریت رئیس‌جمهور آمریکا در اعمال تحریم علیه دیوان کیفری بین‌المللی شد و از وی تشکر کرد. همچنین دیوان کیفری بین‌المللی را سازمانی خواند که از اساس فاسد و فاجعه بوده است!

الاخبار نوشت: از ابتدای سال جاری و پس از آنکه «فاتو بنسودا»، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی گفت مبنای معقولی برای ادامه تحقیقات علیه سربازان اسرائیلی در زمینه ارتکاب جنایت جنگی احتمالی در کرانه باختری، نوار غزه و بیت‌المقدس علیه فلسطینیان وجود دارد،  اسرائیل متحدانش ازجمله آمریکا را برای فشار بر دیوان کیفری بین‌المللی ترغیب کرد. علاوه بر این، رژیم اشغالگر با توجه به اینکه تشکیلات خودگردان (در معنای حقوقی) کشور فلسطین و دارای حق حاکمیت نیست، مدعی شده بود دیوان کیفری بین‌المللی صلاحیت قضایی رسیدگی به چنین پرونده‌ای را ندارد.

به‌نوشته الاخبار، پس از آنکه در ماه مارس دیوان کیفری بین‌المللی تصمیم گرفت پرونده جنایت جنگی و ضد انسانی نیرو‌های آمریکایی و سیا در افغانستان را از سر بگیرد، تقابل میان این سازمان بین‌المللی و دولت ترامپ به اوج خود رسید.  قاضی «پیوتر هوفمنسکی»، رئیس بخش فرجام‌خواهی دیوان کیفری بین‌المللی گفت: تحقیقات درباره جرائم جنگی مربوط به شکنجه، رفتار‌های ظالمانه، توهین به کرامت انسانی، تجاوز جنسی و انواع دیگر خشونت‌های جنسی که در رویکرد سیاسی عناصر سیا انجام می‌شده است، انجام می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۴۹۵۷۲۵، www.ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین