پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۶۰۸
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۵
براساس آمار کمیسیون مستقل حقوق بشر، در سه ماه نخست سال جاری ۹۵۰ هزار تن به دلیل جنگ و افزایش خشونت‌ها از سوی گروه طالبان بی خانمان شده‌اند.

شعار سال:  مسئول بخش نظارت و بررسی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز در یک نشست خبری گفت که در پی افزایش جنگ و خشونت‌ها در کشور ۱۵۸ هزار و ۳۹۲ خانواده بی‌جا شده‌اند. به گفته او، شمار بی‌جاشده‌گان به ۹۵۰ هزار تن می‌رسد.
 
طبق اعلام یعقوبی، طی یک ماه (از ۱۷ خرداد تا ۱۷ تیرماه) ۳۲ هزار و ۲۸۴ خانواده در ۲۵ ولایت این کشور به علت جنگ آواره شده‌اند. بر بنیاد آمارهای کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، رقم بی‌جاشده‌گان در سال جاری در مقایسه با سال ۱۳۹۴ خورشیدی ۷۴.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
 
بنفشه یعقوبی گفت که در یک ماه گذشته، بیش‌ترین بی‌جا شده را با تعداد دو هزار و ۲۹۰ خانواده، ننگرهار و کم‌ترین رقم بی‌جاشده را با تعداد ۱۰۰ خانواده ولایت ارزگان دارد.
 
عوامل آوارگی

از میان دوهزار و ۹۰۳ پرسش‌نامه توزیع شده میان بی‌جاشد‌گان، ۶۸.۱ درصد از کسانی که پاسخ داده‌اند به سبب جنگ و خشونت‌های مسلحانه طالبان و ۵.۲ درصد شان به دلیل فقر و گرسنه‌گی در ساحات جنگی بی‌جا شده‌اند.
 
طبق معلومات کمیسیون حقوق بشر، در میان بی‌جاشده‌گان تنها دو درصد به دلیل حوادث طبیعی آواره شده‌اند.
 
یعقوبی تصریح کرده است که ۹.۵ درصد از کسانی که به پرسش‌نامه‌ها پاسخ داده‌اند، بیش از پنج سال است که در آواره‌گی به سر می‌برند و ۳۴.۳ درصد این آواره‌گان خانه‌های‌شان را به گونه کامل از دست داده‌اند.
 
از سویی هم، طبق آمار بخش نظارت کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، ۱۳.۹ درصد از محصولات کشاورزی در این کشور به دلیل جنگ‌ها ضایع شده است، به باور این کمیسیون چالش بزرگ برای همه مردم است.
 
کمیسیون مستقل حقوق بشر این کشور عمده‌ترین دلیل این آوار‌گی را افزایش جنگ و ناامنی از سوی گروه‌های مخالف دولت به ویژه طالبان دانسته است. دو هزار و ۴۷۵ تن از میان نزدیک به سه هزار نفری که پرسش‌نامه دریافت کرده‌اند از سوی طالبان آسیب دیده‌اند که این رقم به ۸۳.۳ درصد می‌رسد.
 
یعقوبی گفته است که ۹.۴ درصد از آسیب‌هایی که بی‌جاشده‌گان متحمل شده‌اند از طرف نیروهای امنیتی انجام شده است.
 
بررسی‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر نشان می‌دهد که ۸۹.۹ درصد از این بی‌جاشده‌ها دارای سرپناه هستند که هزینه بودوباش آن‌ها توسط خودشان پرداخت می‌شود. تنها ۴.۷ درصد از این بی‌جاشده‌گان در کمپ‌های مربوط به دولت به سر می‌برند.
 
با این حال، یعقوبی گفته است که ۷۷.۶ درصد از این بی‌جاشده‌گان از امنیت و آزادی خود در محلی که اسکان داده شده‌، ناراض‌اند.
 
از سویی دیگر، ۵۲.۲ درصد از کودکان و جوانان بی‌جا شده به دلیل جنگ و فقر از آموزش و تحصیل محروم شده‌اند.
 
با این وجود، کمیسیون مستقل حقوق بشر از طرف‌های درگیر جنگ در کشور خواست که با تن دادن به آتش‌بس، دامنه یکی از عوامل عمده آواره‌گی را برچینند.
 
کمیسیون مستقل حقوق بشر از وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان و وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان این کشور نیز خواسته است که برای کمک رسانی و اسکان موقت بی‌جاشده‌گان داخلی تلاش بیش‌تر، مفیدتر و مستند انجام دهند.
 
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان هم‌چنان از نهادهای بین‌‌المللی کمک‌رسان به ویژه نهاد سره میاشت خواسته است تا کمک‌های‌شان را منسجم کنند و در مناطقی که دولت توانایی کمک رسانی را ندارد، دست به کار شود.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری  شفقنا ، تاریخ انتشار: 13 مرداد1400، کدخبر: ، www.fa.shafaqna.com،1197510

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین