پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۲۸۲۶
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اصلاح ضوابط سن ازدواج بسیار حائز اهمیت است، در مورد دستور رئیس جمهور در این مورد توضیحاتی را ارائه کرد.
شعار سال: «اشرف بروجردی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص دستور رئیس‌جمهور برای اصلاح ضوابط سنی وام ازدواج گفت: دستور رئیس‌جمهور در جهت تکمیل قانون کودک همسری است، نمی‌شود یک بام و دو هوا حرکت کرد. این مصوبه دولت بسیار خوب و به موقع بود و تکمیل کننده قانون کودک همسری است. قوانین باید همدیگر را بپوشانند و همدیگر را تکمیل کنند. این اقدام رئیس‌جمهور در امر ازدواج بسیار حائز اهمیت است و نیاز به هم فکری دارد.
او با اشاره به قتل‌های ناموسی که اخیرا شاهد آن هستیم، گفت: قتل‌های ناموسی پدیده جدیدی نیست و در گذشته خیلی بروز پیدا نمی‌کرد. برای تقابل با چنین روش‌هایی باید در عرصه فرهنگی خیلی تلاش کرد تا جامعه هوشیار باشد. اگر پدر رومینا یا افراد دیگر اعدام و قصاص میشدند شاهد چنین فجایعی نبودیم. وقتی پدری با داس سر دختر خود را از تن جدا می‌کند لحظه‌ای نباید درنگ کرد، تا دیگر کسی به خودش اجازه چنین کاری را ندهد. اگر یک الی دو نفر درجا اعدام می‌شدند، سومین و چهارمین مورد پیش نمی‌آمد.
بروجردی با اشاره به اهمیت کودک همسری تاکید کرد: مشکل جدی در جمهوری اسلامی ایران این است که رویکرد واحد نسبت به جایگاه زنان در مجموعه حضور در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی وجود ندارد، یعنی زن براساس دیدگاه خود، از یک جایگاه تعریفی دارد و آن دیدگاه بستگی به این دارد که خود فرد در کجا تربیت شده، کجا رشد کرده و با چه باوری پیش رفته باشد. همین مسأله منجر شده قوانین و مقرراتی که در حوزه زنان وضع می‌شود با همان نگاه یک سو گرایانه پیش برود، و زن‌ها نتوانند خودشان هم به این باور برسند که در چه جایگاهی قرار دارند. این مسأله موجب شده که در وضع قوانین و مقررات به این سمت برویم که افراد برحسب سلیقه خود تصویر خاصی از قوانین داشته باشند. مثلا قانون کودک همسری، این قانون در جهت بهبود شرایط دختران جامعه است، ولی متأسفانه ما می‌بینیم که بلافاصله در مجلس توجیح می‌کنند، دخترانی که اجازه نداشته باشند زیر ۱۸ سال ازدواج کنند امثال وقایع قتل‌های ناموسی اتفاق می‌افتد که این نگاه غلطی است. عده‌ای معتقدند زن‌ها نمی‌توانند منافعی را دریافت و به آن دست پیدا کنند و از این منظر فکر می‌کنند که باید زنان درون خانواده بیشتر ایفای نقش کنند و در مقابل کسانی هستند که حضور زنان را در عرصه‌های مختلف ضروری می‌بینند. نفی هر یک از این دو دیدگاه به نحوی باعث تعارض بین رویکرد نسبت به زن می‌شود و باعث شده که در جامعه اختلاف نظر در بکارگیری زنان، بوجود آید.
او در ادامه داد: اگر بخواهیم برای جایگاه زنان توصیفی داشته باشیم فارغ از رویکرد‌های سیاسی، فارغ از نگاه‌های تنگ نظرانه یا نگاه‌های خارج از چارچوب و قاعده جامعه، باید فکر کنیم که چه چیزی می‌تواند برای زنان مفید باشد و چه چیزی می‌تواند، زنان ما را به بالندگی و رشد و توسعه فکری برساند، این‌ها نکاتی است که اگر ما بتوانیم به آن دست پیدا کنیم لازمه آن این است که یک جانبه گری را کنار بگذاریم و همه جوانب را برای حقوق اجتماعی زنان در نظر بگیریم و آن را در کارتکسی تعریف کنیم که در برگیرنده همه شرایط اجتماعی و فرهنگی و سیاسی، زنان است. باید برای زنان شخصیتی قائل باشیم که می‌تواند رشد و تعالی را در جامعه داشته باشد و به باور زن‌ها کمک کند و دختران ما در جامعه باور داشته باشند که می‌توانند، از فکر و اندیشه شان بهره لازم را ببرند.
این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که چرا باید هر نهاد تعریف جداگانه‌ای داشته باشد، بیان کرد: یکی از علل این مسأله این است که یک منشور واحد برای حضور اجتماعی زنان و یا جایگاه زنان در عرصه‌های مختلف جامعه نداریم، یعنی از ابتدای انقلاب تاکنون در سیاست‌ها و مقررات و درک کلی جامعه نسبت به ضرورت حضور زنان همیشه این بحث مطرح بوده که آیا حضور زنان در جامعه یک اصل و ضرورت است یا اقتضای شرایط؟ اگر باور کنیم که حضور اجتماعی زنان یک اصل برای توسعه جامعه است و بپذیریم که زنان باید تعالی پیدا کنند، دیگر نیاز نیست که هر روز یک قانون وضع و هر روز یک معضلی را برای جامعه مرتفع کنیم. باید سیاستگذاری در عرصه زنان را تابع قوانین و مقررات الهی و تابع باور‌ها و اندیشه‌های حاصل در جامعه با این رویکرد پیش ببریم که زنان باور کنند که باید حضور پررنگ و جدی در جامعه، داشته باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۱۷۰۶۲، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین