پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۳۱۴
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳
ینس استولتنبرگ دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، پنجشنبه شب در آنکارا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار و گفت و گو کرد. این اولین دیدار مقام عالی ناتو از ترکیه به دنبال کودتای نافرجام 15 جولای است.

شعار سال: ینس استولتنبرگ در سفر دو روزه خود به ترکیه علاوه بر اردوغان با بینالی یلدریم نخست وزیر، فکری ایشیک وزیر دفاع و مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه، ارتشبد خلوصی آکار رئیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه دیدار و گفت وگو خواهد کرد. دبیر کل ناتو قرار است فردا (19 شهریور) در یک کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه ترکیه شرکت کند.
سفر دبیرکل ناتو به آنکارا که اولین سفر یک مقام بلند پایه ناتو در بعداز کودتای نافرجام 25 تیرماه گذشته است و همزمانی این سفر با عملیات برون مرزی ترکیه در شمال سوریه، مورد توجه محافل سیاسی و خبری ترکیه قرار گرفته است.
ترکیه به دنبال کودتای نافرجام از واکنش ضعیف و ناکارآمد و دیرهنگام کشورهای غربی و ناتو در قبال این رویداد انتقاد کرده و حتی برخی از مقامات بلندپایه گاه به طور صریح و گاه به طور تلویحی به نقش محافل قدرتی در غرب در این کودتا سو ظن خود را نشان داده اند.
ترکیه به عنوان کشور عضو ناتو، غرب را متهم می کند که برخورد دوگانه ای در قبال این کشور دارد و این در حالی است که می بایستی از دولت منتخب و دمکراسی در ترکیه به صراحت اعلام حمایت می کردند.
در محافل سیاسی ترکیه نیز این بحث بود که با توجه به اینکه ارتش این کشور در واقع ارتش ناتو نیز محسوب می شود، آگاه نبودن مقامات ناتو از آمادگی ژنرال های ارتش وابسته به گروه گولن برای کودتا را باور نکردنی نیست.
با تثبیت اوضاع و به دست گیری دوباره کنترل اوضاع در ترکیه توسط دولت، صدای حمایت از دمکراسی در ترکیه نیز کم و بیش در پایتخت های غربی بلند شد. اما به ویژه در دو هفته اخیر آنکارا شاهد تماس های فشرده مقامات بلندپایه اروپایی و غربی است. سفر دبیرکل ناتو به آنکارا را نیز باید در این قالب ارزیابی کرد.
وی از طریق گرجستان وارد آنکارا شده است. استولتنبرگ برای شرکت در چهارمین نشست کمیسیون ناتو-گرجستان به تفلیس رفته بود.
به گزارش آناتولی، وی در تفلیس در گفت و گو با دانشجویان گفت: از مبارزه ترکیه با گروه تروریستی داعش در مناطق مرزی این کشور حمایت می کنیم.
وی افزود: اقدام ترکیه به عنوان یکی از قوی ترین کشورهای عضو ناتو در مناطق مرزی اش در مبارزه با گروه تروریستی داعش نقش موثری دارد. از مبارزه ترکیه به منظور حفاظت از مرزهایش حمایت می کنیم.
استولتنبرگ٬ ترکیه و آمریکا را کشورهای موثر در این مبارزه دانسته و گفته است: همکاری این دو کشور برای مبارزه با داعش در سوریه اهمیت زیادی دارد.
به گزارش آناتولی، دبیر کل ناتو رفتار روسیه با کشورهای همجوار را «تهاجمی» خواند و تصریح کرد، تدابیر امنیتی لازم در اروپا اتخاذ شده است. وی همچنین حمایت خود از گرجستان، اوکراین و مولداوی اعلام کرد.
وی در همین حال به ادامه گفتگوی سیاسی با روسیه تاکید کرد و افزود: ما خواهان جنگ سرد با روسیه نبوده و بر باز بودن باب گفت و گو با روسیه اهمیت می دهیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار 19 شهریور 95 ، کد مطلب: 82223544: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین