پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۳۲۷۰
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
قطعنامه کنونی آژانس تا حدودی توصیه‌ای بوده و خواهان همکاری ایران با این نهاد در زمینه‌های مورد درخواست است.
شعارسال:قطعنامه کنونی آژانس تا حدودی توصیه‌ای بوده و خواهان همکاری ایران با این نهاد در زمینه‌های مورد درخواست است.در این قطعنامه اقدامات اجرایی مبنی بر ارجاع موضوع به شورای امنیت یا اعمال تحریم بر ایران مود لحاظ قرار نگرفته است اما قدر مسلم این است که در صورت تداوم وضعیت کنونی و عدم تامین خواسته‌های آژانس و تاکید بر عدم همکاری تهران در گزارش جدید، می‌تواند مقدمه‌ای بر ارجاع مساله به شورای امنیت باشد.
 
به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی گستره فشار بر ایران را به سطح کنونی محدود کرده تا این فرصت را به تهران بدهند که با آژانس همکاری کند و خواست کشورهایی همانند آمریکا، اسرائیل و عربستان برای ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت محقق نشود.
 
در سال ۱۹۹۳ میلادی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تقویت و گسترش نظام پادمان‌های آژانس، پروتکل الحاقی را تدوین کرد و در سال ۱۹۹۷ میلادی به تصویب شورای حکام رساند.
 
نظارت آژانس تا پیش از پروتکل الحاقی براساس پادمان‌ها و نظارت‌های کلاسیک آن انجام می‌گرفت، اما تصویب پروتکل الحاقی، اجازه قانونی را برای بازرسی‌های گسترده‌تر و سرزده از کشور‌های عضو پیمان عدم اشاعه (NPT) فراهم می‌کند. کشور‌های عضو آژانس باید این پروتکل را به عنوان «ضمیمه توافق جامع پادمان» بپذیرند.
 
در مهرماه ۱۳۸۲ و در جریان حضور همزمان وزاری امور خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان در تهران، تیم مذاکره‌کننده ایران به سرپرستی دکتر روحانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، در اقدامی که هدف آن "اعتمادسازی" با کشور‌های اروپایی بود، تصمیم گرفت "به طور داوطلبانه" پروتکل الحاقی را امضا و اجرا کند.
 
تعداد بازدید : 2
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از   پایگاه خبری تحلیلی  انتخاب  ،تاریخ انتشار:   31 خرداد  1399،کدخبر: 556749،www.entekhab.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین