پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۳۵۱۸
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷
دیپلمات پیشین کشورمان گفت: نگرانی این است که پذیرش درخواست آژانس در واقع، حکم اعتبار دادن به جاسوسی است لذا طبیعی است که ایران در این مورد تردید داشته باشد.
شعارسال:«کورش احمدی»، کارشناس مسائل آمریکا، در پاسخ به این سوال که آیا قطعنامه صادره از سوی شورای حکام علیه ایران بار حقوقی دارد یا خیر؟ گفت: یقینا این قطعنامه، بار حقوقی دارد چراکه قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یعنی یک نهاد بین الدولی است که ما هم عضو آن هستیم. البته مانند همه قطعنامه های سازمان‌های بین‌المللی، به استثنای معدودی از قطعنامه‌های شورای امنیت، جنبه توصیه ای دارد، یعنی الزام‌آور نیست. زبان این قطعنامه هم ملایم است و از ایران دعوت می‌کند با آژانس همکاری کند و بدون تأخیر اجازه بازدید و دسترسی به دو سایت مورد نظر آژانس را بدهد. اما قطعنامه‌ های توصیه ای نیز یک زمینه حقوقی و سیاسی جدیدی را شکل می‌دهند و بار حقوقی و سیاسی خاصی دارند که کشورها نمی‌توانند آنها را نادیده بگیرند. خاصه آنکه اگر کشوری در شرایط خاصی قرار داشته باشد، این قبیل قطعنامه‌ها بیشتر و راحت‌تر می توانند مورد استفاده رقبا و دشمنانش قرار گیرند.
 
این تحلیلگر مسائل بین‌المللی ادامه داد: مسئله دیگر اینکه با صدور این قطعنامه، مبنایی ایجاد شده که می‌تواند بعدها پیامدهایی داشته باشد یعنی بر این مبنا ممکن است برخی کشورها دست به اقدامات بیشتری بزنند. لحن قطعنامه قطعا لحن ملایمی است. محکومیت، تعیین ضرب‌العجل، اعلام عدم پایبندی و ارجاع به شورای امنیت و غیره در این قطعنامه نیست بلکه دعوت از ایران مطرح شده که با آژانس همکاری کند. همین لحن ملایم زمینه ای ایجاد کرده که بتوان روی آن کار کرد و از طرف دیگر نادیده گرفتن کامل آن ممکن است موجب گام‌ها بعدی شود؛ یعنی شورای حکام ممکن است در مرحله بعدی لحن تندتری را در قطعنامه‌اش به کار ببرد.
 
دیپلمات پیشین کشورمان درباره دلایل ایران برای عدم دسترسی و اجازه ندادن به آژانس برای بازدید از سایت‌های مورد نظر براساس ادعاهای بی اساس اسرائیل تاکید کرد: آژانس وقتی درخواست بازدید از محلی را که قبلا توسط کشور ذی‌ربط به عنوان سایت هسته‌ای اعلام نشده، دارد باید دلایل متقن و باورپذیری ارائه و روشن کند که شکش در مورد مکانی که خواستار بازدید از آن است، شکی بی‌پایه نیست. طبیعی است که یک کشور مستقل و دارای حاکمیت ملی، نمی‌تواند بطور نامحدود و بدون دلیل اجازه بازدید از مکان‌ها و تاسیساتش را به بازرسان یک نهاد بین المللی بدهد. در این مورد خاص مشکل بزرگتر این است که شک آژآنس بر مبنای داده‌هایی است که از طرف اسرائیل به آژانس داده شده و همانطور که خود آنها گفته‌اند، این داده‌ها از طریق جاسوسی به دست آمده است. نگرانی این است که پذیرش این درخواست آژانس در واقع در حکم اعتبار دادن به جاسوسی است. لذا طبیعی است که ایران در این مورد تردید داشته باشد و این توضیحات آژانس مبنی بر اینکه این شک پایه و اساس دارد را نپذیرفته باشد.
 
کورش احمدی در پایان اظهار کرد: با این حال، ممکن است طرفین یعنی ایران و آژانس بتوانند از طریق گفتگو به یک نتیجه‌ای برسند و راه خروجی از بن بست موجود بیابند. این چیزی است که روسیه و چین هم در سخنرانی‌شان بر آن تأکید داشتند و ظاهرا کشورهای اروپایی نیز دنبال این هستند که ایران و آژانس با هم توافق کنند. با توجه به وضعیت حساس برجام، این کشورها احتمالا مایل نیستند که آمریکا حربه جدیدی برای حرکت در جهت نابودی برجام به دست آورد. طبیعتا آمریکایی‌ها و جریان‌های تندرو در آمریکا چه در دولت و چه در کنگره مایل نیستند که این مسئله حل شود بلکه تمایل دارند که این مسئله، حادتر و پیچیده‌تر شود و از آن اهرم فشار جدیدی برای تحت فشار قرار گرفتن ایران بسازند.

 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از   خبرگزاری  برنا  ،تاریخ انتشار:   3 تیر 1399،کدخبر:  1018342، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین