پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۵۲۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
محمدرضا کارگر به تشریح وضعیت خانه موزه‌ها پرداخت.
شعار سال:  خانه موزه‌ها همواره یکی از بحث برانگیزترین بناهای عرصه میراث فرهنگی بوده‌اند که عدم استقبال مردم از آن‌ها سبب شده برخی از این مکان‌ها تا آستانه تعطیل شدن نیز پیش روند. مقوله‌ای که به نظر می‌رسد رونق آن‌ها تحت عناوین و برنامه های نه چندان بلندمدت قابل ترمیم است. از سوی دیگر نیز شاهد هستیم برخی نهادهای غیرمرتبط نیز مالک چنین فضاهایی هستند و این امر سبب شده است تا نگرانی ها در این حوزه افزایش یابد.

محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌های کشور، در این رابطه گفت: این مقوله صحت ندارد که استقبال از خانه موزه‌ها کم است. در برخی موارد خانه موزه‌ها جزو پرطرفدارترین محل‌های تاریخی تهران هستند. در چند ماه اخیر بواسطه شیوع کرونا بازدید از خانه موزه‌ها کم شده که امری فراگیر بوده و گریبان سایر مکان های تاریخی را نیز گرفته است.

او افزود: خانه موزه‌ها دقیقا همانند موزه‌ها هستند و هر اقدامی که برای جذب مخاطب برای موزه صورت گرفته باید در همان راستا برای خانه موزه‌ها نیز صورت گیرد. آنچه که در این عرصه ضرورت دارد اطلاع‌رسانی و معرفی این ظرفیت‌ها به مردم است. اگر در جایی استقبال به اندازه کافی صورت نمی‌گیرد ریشه در همین عدم شناخت مردم دارد.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی ادامه داد: ساده‌ترین امر این است که خانه موزه‌ای که در کوچه قرار دارد از اصلی‌ترین خیابان شهر مسیر دسترسی به آن به شهروندان نشان داده شود و این امر باید با همکاری شهرداری صورت گیرد. اطلاع‌رسانی از طریق سایت‌ها و نقشه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.


کارگر با تشریح راهکارهای جذب مخاطب برای خانه موزه‌های که کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرند، اذعان کرد: باید در وهله اول موزه‌ها به مردم شناسانده شوند. برنامه این است که این خانه موزه‌ها در مناسبت‌های مختلف برنامه‌های متنوع برای جذب مخاطب داشته باشد. برگزاری تجمع، شب‌نشینی و دورهمی‌ها می‌تواند باعث رونق این قبیل خانه‌ها شود.

او افزود: باید این خانه موزه‌ها ارتباط خود را با آموزش و پرورش و مدارس تقویت و در جذب این مخاطبین مشتاق تلاش کنند. این روزها شاهد هستیم تورهای شهری زیادی بوجود آمده که آن‌ها نیز می‌توانند در رونق این مجموعه‌ها تلاش کنند.

مدیرکل امور موزه‌ها با اشاره به پرمخاطب‌ترین خانه موزه‌های سطح شهر تهران گفت: خانه موزه شریعتی، خانه موزه استاد انتظامی و خانه موزه آیت‌الله هاشمی جزو پرطرفدارترین خانه موزه‌های تهران در سال گذشته بودند.

کارگر در پایان با اشاره به خانه موزه شهید تندگویان و سایر خانه موزه‌هایی که مالکیت آن‌ها در اختیار سایر نهادهاست، اظهار کرد: ما بر این مجموعه‌ها نظارت داریم و بر سلامت آن‌ها تمرکز کرده‌ایم اما مقوله بلیت فروشی و اداره آن به عهده همان نهادهاست. در مورد اختلاف شهرداری و وزارت نفت بر سر خانه موزه شهید تندگویان، میراث فرهنگی در جریان قرار نگرفته و این یک اختلاف داخلی بین آن دو نهاد است.
 
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۹، کد خبر: 1022645،https://www.borna.news


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Poland
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
0
0
با شیوع کرونا موزه ها هم تعطیل شدند. اما برخی ابتکار عمل رو به دست گرفتند و امکان بازدید مجازی رو فراهم آوردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین