پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۱۹۰۷
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳
مدیر کل امور موزه‌های کشور با اشاره به کاهش ۹۰ درصدی درآمد موزه‌ها به دلیل تعطیلی‌های پیاپی که شیوع ویروس کرونا مسبب آن است، گفت: ایجاد امکان بازدید آنلاین از موزه‌های مهم کشور می‌تواند بخشی از این خسارت‌ها را جبران کند.
  شعار سال:این روز‌ها شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌ها و تعطیلی‌های اجباری که با خود برای بخش‌های مختلف به همراه دارد، خسارت‌های هنگفتی را متوجه مشاغل مختلف کرده است. در این میان موزه‌ها نیز از خسارت‌های ناشی از کرونا در امان نمانده‌اند و گفته می‌شود درآمدشان ۹۰ درصد کاهش یافته.
 
محمدرضا کارگر (مدیر کل امور موزه‌های کشور) با بیان این صحبت‌ها ادامه داد: حدود ۶ ماه است که به دلیل شیوع ویروس کرونا و قرمز شدن وضعیت شهر‌ها و استان‌های مختلف با تعطیلی موزه‌ها روبرو هستیم. عدم فعالیت موزه‌ها در روز‌هایی که به عنوان روز‌های پربازدید و پر مسافر محسوب می‌شوند، خسارت‌های هنگفتی را متوجه درآمد موزه‌ها کرده است چرا که هیچ بازدید کننده‌ای ندارند. در واقع می‌توان گفت ۹۰ درصد درآمد موزه‌ها کاهش یافته، چراکه عمده درآمد‌های موزه‌هایی که وابسته به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستند از گردشگران خارجی حاصل می‌شود. این در حالی است که ماه‌هاست مرز‌ها بسته شده‌اند و هیچ گردشگر خارجی نداریم.
 
او تصریح کرد: هر چند بخشی از این درآمد‌ها از بازدیدکنندگان داخلی حاصل می‌شد، اما نباید فراموش کرد که بخشی از موزه‌ها طی ماه‌های گذشته تعطیل بودند و تعدادی که باز بودند نیز با حداقل بازدیدکنندگان فعالیت داشتند. ضمن آنکه بهای بلیط بازدید از موزه‌ها برای بازی کنندگان داخلی بسیار کم و ناچیز است.
 
 کارگر با اشاره به سایر بخش‌هایی که موزه‌ها می‌توانند از آن کسب درآمد کنند گفت: فروشگاه‌ها، شربت خانه‌ها، رستوران‌ها و برگزاری نمایشگاه‌های خارجی و... از جمله بخش‌هایی هستند که موزه‌ها می‌توانستند از فعال کردن آن‌ها کسب درآمد کنند، اما طی ماه‌های گذشته تمام این بخش‌ها تعطیل بودند. البته این تعطیلی فقط مخصوص ایران نیست بلکه تمام کشور‌های دنیا با چنین چالش‌های دست و پنجه نرم می‌کنند؛ بنابراین به دلیل عدم حضور مردم این دست فعالیت‌ها که می‌تواند در راستای رونق اقتصادی موزه‌ها باشد نیز تعطیل شد. از این رو می‌توان گفت عملا درآمد موزه‌ها دراین بخش به صفر نزدیک شده است.
 
بازدید‌های آنلاین از موزه‌ها

مدیرکل امور موزه‌های کشور معتقد است: بازدید‌های آنلاین می‌تواند جایگزینی برای عدم امکان بازدید حضوری از موزه‌ها باشد. طی ماه‌های گذشته سعی کردیم این بخش را فعال و تجاربی را در این خصوص کسب کنیم. ضمن آنکه می‌توان این امکان را ایجاد کرد تا بازدید کنندگان برای بازدید آنلاین از موزه‌های مهم کشور هزینه پرداخت کنند. هرچند هنوز امکان تفکیک بازدیدکنندگان خارجی به صورت آنلاین را نداریم، اما بازدیدکنندگان داخلی استقبال خوبی داشتند.
 
حتا چندی پیش نیز علی‌اصغر مونسان (وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) با اشاره به شیوع ویروس کرونا، گفت: درآمد موزه‌ها و اماکن تاریخی بشدت کاهش پیدا کرد؛ به‌طوری که بر اساس گزارش‌ها، این عدد در سه ماه نخست سال جاری حدود ۸۰۰ میلیون تومان بود؛ در حالی که در مدت مشابه در سال گذشته حدود ۳۰میلیارد تومان درآمد داشتیم که بیشتر آن مربوط به بازدید‌هایی بود که مردم از موزه‌ها در ایام عید داشتند.
 
فعالیت موزه‌های خصوصی

مدیر کل امور موزه‌های کشور در پاسخ به این سوال که با توجه به آن که بسیاری از کشور‌های دنیا اعلام کرده‌اند در شرایط شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های پیاپی بسیاری از موزه‌هایشان رو به تعطیلی هستند از این رو وضعیت موزه‌های خصوصی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: هنوز به شکل رسمی شاهد تعطیلی هیچ‌یک از موزه‌های کشور نیستیم. شاید ساعات کاری و فعالیت خود را کاهش داشته باشند، اما روند ایجاد موزه‌های جدید خصوصی را شاهد هستیم و با همان روند گذشته جریان دارد. هرچند طی ماه‌های گذشته به دلیل تعطیلی‌ها آسیب‌هایی را دیدند، اما سعی کردیم با ارائه کمک‌های بلاعوض و وام‌های کم بهره تسهیلاتی را برای آن‌ها ایجاد کنیم. در مجموع معضلات بسیار زیاد است.
 
موزه‌های تهران تعطیل نیست

کارگر در خصوص تعطیلی احتمالی موزه‌های استان‌های مختلف گفت: با توجه به آن که محدودیت‌های فعالیت بخش‌های مختلف هر استان از جمله موزه‌ها با توجه به تصمیمات ستاد کرونا استان انجام می‌شود از این رو اطلاع دقیقی از تعطیلی یا عدم تعطیلی موزه‌ها در استان‌های مختلف در اختیار ندارم چرا که هر یک از استان‌ها و تصمیمات ستاد کرونا در این خصوص اقدام می‌کنند. اما در خصوص تعطیلی موزه‌های تهران تا کنون هیچ نامی رسمی دریافت نکرده‌ایم بنابراین موزه‌ها و کاخ موزه‌های تهران همچنان به کار خود ادامه خواهند داد و باز هستند.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از    سایت خبری  دیدار   ،تاریخ انتشار:  12 مرداد 1399،کدخبر:  67363،www.didarnews.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین