پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۵۳۱۰
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
موزه یکی از جاذبه های گردشگری پرطرفدار در جهان است از این رو یکی از منحصر به فرد ترین موزه ها را در این گزارش به شما معرفی می کنیم.
شعار سال: تاریخ ایران و جهان روایتگر شکل گرفتن شغل‌های متعدد و از میان رفتن برخی از آن‌هاست. این شغل‌ها آنچنان با گذشته بشر گره خورده است که حتی اگر کارآیی آن‌ها کم‌رنگ شود، نام و یادشان هرگز از دفتر خاطرات ما پاک نخواهد شد.
عصارخانه‌ها (آسیاب مخصوص) و افراد فعال در این مکان‌ها امروز کارآیی چندانی ندارند، اما در گذشته در زمینه به دست آوردن عصاره دانه‌های گیاهان روغنی فعال بودند.
 
چند عصارخانه در سطح کشور باقی مانده‌ ؟
چند عصارخانه در سطح کشور باقی مانده‌ ؟
امروز فقط چند عصارخانه در سطح کشورمان باقی مانده‌اند. یکی از این عصارخانه‌ها که در شهر اصفهان واقع شده است با نام عصارخانه شاهی شناخته می‌شود. این عصارخانه که به دستورشاه عباس اول در سال ۱۰۲۱ هجری قمری و همزمان با احداث بازار بزرگ قیصریه و مدرسه ملا عبدالله (یکی از مدارس طلبه‌نشین) ساخته شد، هم‌اکنون با مساحتی بالغ بر ۳۸۰ متر مربع به عنوان کوچکترین موزه ایران شناخته می‌شود البته مساحت آن در گذشته بالغ بر ۱۸۰۰ متر مربع بوده است، اما در طول تاریخ بخش‌هایی از آن از بین رفته است.
 
چند عصارخانه در سطح کشور باقی مانده‌ ؟

کوچکترین موزه ایران

این عصارخانه در سال ۲۰۱۷، به عنوان برترین موزه کوچک کشور، نشان جهانی ایکوم (کمیته ملی موزه‌های ایران) را دریافت کرد.
عصارخانه شاهی از سال ۱۳۹۲، به عنوان اولین و تنها پایگاه تخصصی مطالعات فرهنگ عامه در کشور فعال است. این عصارخانه در تاریخ ۲۵ تیر ۱۳۵۴ ثبت ملی شد.
 
چند عصارخانه در سطح کشور باقی مانده‌ ؟

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار:12تیر 1399، کد خبر: 7408334 yjc.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین