پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۶۲۵۷
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
هر روز حجم زیادی از داده‌ها در سازمان‌ها، شرکت‌ها، کسب‌و‌کارها و سایر مجموعه‌ها در حال تولید است. استخراج، تحلیل و مدیریت این داده‌ها می‌تواند به عنوان یک شتاب‌دهنده برای کسب‌و‌کارها عمل کند.
شعار سال : امروزه در مورد "سواد داده" مطالب زیادی می‌شنویم، اما بسیاری از آن‌ها دقیقاً این اصطلاح و اهمیت آن را توضیح نمی‌دهند. وقتی داده‌ها نقش ستون فقرات شرکت‌ها را دارند، این نکته مهم است که سازمان‌ها باید به کارکنان خود کمک کنند تا از داده‌ها به‌طور مقتضی و مناسب استفاده کنند.
طبق گفته مؤسسه تحقیقاتی IDC، هزینه روی کلان‌داده و تحلیل توسعه محصولات، در سال ۲۰۲۰ به ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است، که این رقم در مقایسه با سال گذشته، ۵۰ میلیارد دلار افزایش یافته است. برای استفاده کامل از این سرمایه‌گذاری‌ها، سازمان‌ها باید به کارکنان خود آموزش دهند که از داده‌ها به‌طور مناسب استفاده کنند.
 
درصد به‌کارگیری افرادی که صرفاٌ تحصیلات عالی دارند، کاهش یافته است!

بر اساس این مطالعه امروزه اکثر سازمان‌ها برای استخدام نیرو، از کسانی که روی داده‌ها مهارت دارند استقبال می‌کنند و درصد به‌کارگیری افرادی که صرفاٌ تحصیلات عالی دارند، کاهش یافته است.
این مطالعه همچنین نشان داد که تنها ۲۱درصد از کارفرمایان ایالات‌متحده در حین استخدام افراد برای هر پستی از آن‌ها مدرک معتبر درخواست کرده‌اند و در مقابل، ۶۴درصد از کارفرمایان درجستجوی نیرو‌هایی هستند که مهارت‌های خود روی داده را نشان دهند.

سواد داده چیست؟

سواد داده توانایی خواندن، کار کردن، تجزیه‌و‌تحلیل و برقراری ارتباط با داده‌ها است. این موضوع مهارتی است که همه کارگران در رده‌های مختلف را در برمی‌گیرد تا بتوانند درک صحیحی از داده‌ها، ماشین‌ها، ایجاد دانش، تصمیم‌گیری و انتقال مفهوم به دیگران داشته باشند؛ لذا این موضوع صرفاً شامل درک داده نمی‌شود، بلکه برای ماهرشدن در این حوزه، فرد باید اطمینان کافی داشته باشد تا بتواند داده‌هایی را که به‌درستی عمل نمی‌کنند، به‌طور دقیق بررسی کند. علاوه بر این، مطمئناً شناخت کامل این حوزه بسیار بعید است. همچنین، تشخیص ناهنجاری‌ها در مقادیر گسترده‌ای از داده‌ها، غیرممکن است، اگرچه دانش می‌تواند به فرایند تحلیل آن کمک کند.
 
درصد به‌کارگیری افرادی که صرفاٌ تحصیلات عالی دارند، کاهش یافته است!

این مطالعه همچنین نشان داد که سازمان‌ها نه‌تن‌ها برای موقعیت‌های شغلی مربوط به داده و تحلیل، بلکه در تمام مشاغل به دنبال سواد داده هستند. در بررسی اجمالی که توسط "پروژه سواد داده" مؤسسه Qlik انجام شده است، توصیه شده است تا شرکت‌هایی که در برنامه‌های سواد داده سرمایه‌گذاری می‌کنند، از دیگر شرکت‌ها پیشی می‌گیرند.
فهرستی که از این پروژه منتشر شده نشان می‌دهد، شرکت‌هایی که میزان سواد داده بالاتری دارند ۳ تا ۵ درصد ارزش بالاتری دارند. به‌طور دقیق‌تر، هرکدام ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار ارزش بیشتری نسبت به دیگر شرکت‌ها دارند.

اهمیت سواد داده

اکثر سازمان‌ها حداقل تعداد کمی "تحلیلگر داده" دارند که اطلاعات و دانش را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند، اما سواد داده وقتی اتفاق می‌افتد که اکثر کارمندان به اطلاعات و دانش به‌راحتی دسترسی داشته باشند.
دستیابی به سواد اطلاعات چندین مؤلفه دارد که ابزار‌ها و فناوری بخشی از آن هستند، بااین‌حال کارکنان باید همچنان روی درک داده‌ها تفکر کنند تا بتوانند تشخیص دهند داده‌ها چه‌زمانی باارزش و چه‌زمانی فاقد ارزش است. نکته مهم دیگر این است که سواد داده به فرهنگی نیاز دارد که در آن داده‌ها به‌عنوان وسیله‌ای اساسی برای تصمیم‌گیری، ارزشیابی شود.
 
درصد به‌کارگیری افرادی که صرفاٌ تحصیلات عالی دارند، کاهش یافته است!

شرکت Morrow هفت عنصر اصلی یک فرهنگ داده را مشخص کرده است. مهم‌ترین عامل این است که سواد داده باید گسترش یابد. اشخاصی که کوچک‌ترین ایده‌ای درباره چگونگی بحث در مورد داده‌ها و زبان آن را ندارند، نمی‌توانند کمکی به گسترش فرهنگ داده کنند. به گفته این شرکت، این امر مانند این است که شما به‌سمت یک سرزمین دور افتاده حرکت کنید و در آنجا با زبان شما ارتباط برقرار نکنند. این شرکت برقراری ارتباط با زبان داده یا تسلط بر داده‌ها را، چاشنی مخفی داده، استراتژی تجزیه‌و تحلیل و موفقیت سواد داده می‌نامد.
وقتی کارمندان به داده‌ها دسترسی پیدا می‌کنند، باید اختیار دیدن و کنترل آن‌ها را داشته باشند و همچنین بتوانند نتایج را به‌صورت گروهی ارائه دهند، اما در عمل بسیاری از شرکت‌ها این اتفاق نمی‌افتد. به‌عنوان‌مثال، بسیاری از افراد به این دلیل که Excel یک ابزار معروف است، به‌صورت پیش‌فرض از آن استفاده می‌کنند، درصورتی‌که ذخیره داده‌ها در یک برنامه دسک‌تاپ محدود‌کننده بوده و باعث بی‌نظمی می‌شود. همچنین اطلاعات به‌روزرسانی نشده و کارمندان نتایج مغایری به دست می‌آورند؛ بنابراین داشتن یک بستر مشترک برای مشاهده، تجزیه‌و تحلیل و به اشتراک‌گذاری داده‌ها مفید است. این موضوع باعث ارائه یک منبع واحد شده و تضمین می‌کند که همه به جدیدترین داده‌ها دسترسی داشته باشند. علاوه بر این هنگامی‌که داده‌ها در یک مرکز ذخیره و مدیریت شود، اجرای سیاست‌های مربوط به امنیت و نظارت بسیار ساده‌تر انجام می‌شود.
 
درصد به‌کارگیری افرادی که صرفاٌ تحصیلات عالی دارند، کاهش یافته است!

داشتن مهارت‌های قوی تحلیلی، آماری و مصورسازی داده‌ها از دیگر عناصر اصلی فرهنگ داده است. با مصورسازی داده‌ها، می‌توان داده‌های پیچیده را بسیار ساده و قابل‌فهم کرد تا افراد بتوانند با بررسی آن‌ها راه‌حل‌هایی برای سؤالات خود پیدا کنند. این موضوع در حوزه آمارگیری کاربرد‌های بسیاری دارد.
به گفته شرکت Morrow، تمایل به یادگیری یکی دیگر از عناصر اصلی فرهنگ داده است. باید مشتاق باشیم که مرتکب خطا شده و از آن‌ها عبور کنیم. عامل دیگر رهبری دیگران برای گسترش دانش و بینش است.
صنعت هوش تجاری (مجموعه‌ای از نظریات، روش‌ها، فرایند‌ها و فناوری‌هایی که برای تبدیل داده خام به اطلاعات مفید و معنادار استفاده می‌شود) مدتی است که رونق گرفته است. بااین‌حال، پیشرفت بعدی که اتفاق می‌افتد "اتوماسیون" است. علیرغم اینکه روش‌های مرتبط با هوش تجاری و تجزیه‌و تحلیل داده‌ها به‌طور مداوم رایانه‌محور بوده‌اند، اما اتوماسیون روز‌به‌روز گسترش یافته و در حال افزایش است. با این کار، سؤال دیگری که مطرح می‌شود این است که تحلیلگران داده در آینده چه نقشی خواهند داشت؟
این جایی است که سواد داده به میدان می‌آید. بسیاری از کارشناسان کاری به سطح اتوماسیون فعلی نداشته و معتقدند که مؤلفه انسانی نقش اساسی در فرآیند تجزیه‌و‌تحلیل دارد؛ بنابراین شاید به همین دلیل باشد که افراد همچنان تلاش خود را برای کسب مهارت و دانش بیشتر می‌کنند. همچنین با نگاهی به آینده هوش تجاری می‌توان فهمید که همه شرکت‌ها و کسب‌و‌کار‌ها باید سواد داده داشته باشند.
 
درصد به‌کارگیری افرادی که صرفاٌ تحصیلات عالی دارند، کاهش یافته است!

امروزه داده‌ها اهمیت بالایی در تصمیم‌گیری‌ها دارند. هرروزه حجم زیادی از داده‌ها در سازمان‌ها، شرکت‌ها و کسب‌و‌کار‌های تجاری و غیر‌تجاری، دانشگاه‌ها و سایر مجموعه‌ها در حال تولید است. استخراج، تحلیل و مدیریت این داده‌ها می‌تواند به‌عنوان یک شتاب‌دهنده برای کسب‌و‌کار‌ها عمل کند.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار:17تیر 1399، کدخبر: ana.press /10/499910

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین