پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۷۶۵۴
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۲
فیشمان تحلیلگر مسائل نظامی اسرائیل خاطر نشان کرد که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا بر این عقیده اند که ایران تنها سه ماه دیگر با رسیدن به هدف غنی سازی ۲۵ کیلوگرم اورانیوم تا ۹۰ درصد، فاصله دارد. وی افزود: باید در نظر داشت که دستاورد ایران در پرتاب ماهواره به فضا طی سال جاری، می‌تواند دلیلی باشد برای اثبات اینکه تهران می‌تواند موشک‌های بالستیکی داشته باشد که توان رسیدن به مسافتی حدود ۲۰۰۰ کیلومتر را نیز دارد.
شعار سال: یحیى عیاش در عربی ۲۱ نوشت: طی دو هفته گذشته، انفجار‌های پیچیده‌ای در نقاط مختلف ایران اتفاق افتاد که چه بسا مهمترین آن، حادثه‌ای بود که متوجه تاسیسات هسته‌ای نطنز شد و علت آن، حالت تنش روز افزون بین اسرائیل و تهران، به دنبال برنامه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور است.
 
در ادامه این مطلب آمده است: نشانه‌ها و دلایل متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم اشغالگر قدس پشت تعدادی از این انفجار‌ها ایستاده است که هدف از آن، کارشکنی در تلاش‌های سریع ایران در زمینه برنامه‌های هسته‌ای است، آنچه که سوالات مهمی را در خصوص حجم تاثیر پذیری و طبیعت واکنش ایران در صورت اثبات اسرائیلی بودن این حملات، برانگیخته است.

در همین رابطه، طلال عتریسی، کارشناس مسائل ایران می‌گوید: «این اولین بار نیست که برنامه‌های هسته‌ای ایران در معرض عملیات خرابکارانه قرار می‌گیرد، همانطور که پیش از این شاهد حملات سایبری و ترور دانشمندان ایرانی از سوی اسرائیل بودیم. عتریسی در گفتگو با عربی ۲۱ گفت: «این امر تنها موجب تاخیر موقتی در اجرای برنامه‌های هسته‌ای ایران می‌شود و این برنامه ها، یک گزینه ثابت و استراتژیک برای تهران است.»

وی تصریح کرد که اینگونه ضربات شاید برنامه‌های هسته‌ای ایران را به تاخیر اندازد، اما این مساله به حجم و ابعاد تخریب حاصل از انفجار‌ها و توانایی کارشناسان ایرانی برای ترمیم دوباره آن، مربوط می‌شود.

عتریسی در خصوص گزینه‌های ایران برای نشان دادن واکنش به این انفجارها، پیش بینی می‌کند که این کشور مقابله به مثل کرده و برنامه‌های هسته‌ای اسرائیل و یا برنامه‌های مختلف سیاسی و امنیتی آن را هدف بگیرد. همانطور که چند روز پیش، خبر‌هایی شنیده شد مبنی بر اینکه ایران تلفن همراه یکی از رهبران امنیتی اسرائیل را هک کرده است.

واکنش طبیعی
این تحلیلگر مسائل ایران تاکید می‌کند که جنگ بین دو طرف، در چارچوب حملات سایبری ادامه خواهد داشت و بعید است که به واکنش نظامی از سوی ایران منتهی شود، ضمن آنکه ایران امکانات لازم برای وارد اوردن ضربات مشابهی به اسرائیل را دارد، اما زمان انجام آن، بستگی به شرایط دارد.

عتریسی احتمال داد که واکنش ایران، به همان شیوه‌ای خواهد بود که انفجار‌های مذکور صورت گرفت، تا به این شکل، قدرت تهران برای انجام اینگونه اقدامات ثابت شود.

در همین رابطه، الکس فیشمان، تحلیلگر مسائل نظامی اسرائیل، انفجار‌های اخیر در ایران را به زیرساخت‌های داخلی و ملی ارتباط داده و به این نکته اشاره کرد که حداقل دو جایگاه، در ضمن طرح هسته‌ای ایران هستند، که یکی از آنها، نطنز است، که غنی سازی سانتریفیوژ‌ها در آن انجام می‌شود و دیگری «پارچین»، مخصوص پژوهش‌های مربوط به موشک‌های بالستیک است.

فیشمان در تحلیلی که یدیعوت احرونوت آن را منتشر کرد، تاکید نمود که حتی اگر هر دو جایگاه در معرض حمله سایبری قرار بگیرند، مشخص است ضرر حاصل از این حمله، هرگز باعث توقف خواسته‌های هسته‌ای ایران نمی‌شود.

فیشمان خاطر نشان کرد که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا بر این عقیده اند که ایران تنها سه ماه دیگر با رسیدن به هدف غنی سازی ۲۵ کیلوگرم اورانیوم تا ۹۰ درصد، فاصله دارد و این نسبت لازم برای ساخت یک بمب اتمی است. وی افزود: خسارت‌هایی که متوجه تاسیسات هسته‌ای نطنز شد، می‌تواند تحقق هدف ایران در این باره را به تاخیر اندازد، چرا که هزاران سانتریفیوژ در این تاسیسات قرار داشت. با این حال، محاسبه ضرر‌هایی که متوجه پارچین شد، همچنان دشوار است، اما باید در نظر داشت که دستاورد ایران در پرتاب ماهواره به فضا طی سال جاری، می‌تواند دلیلی باشد برای اثبات اینکه تهران می‌تواند موشک‌های بالستیکی داشته باشد که توان رسیدن به مسافتی حدود ۲۰۰۰ کیلومتر را نیز دارد.

این تحلیلگر اسرائیلی بر اهمیت جدی گرفتن اتهامات ایران از سوی تل آویو تاکید کرده و تصریح نمود از زمان حمله سایبری به تاسیسات آب‌های اسرائیل، سامانه‌های دفاعی این رژیم در حالت آماده باش کامل قرار گرفته اند تا مانع از تلاش جدید ایران در این زمینه شوند.

فیشمان بعید دانست که ایران به حملات اسرائیلی در قالب یک مقابله سرگشاده پاسخ دهد، حداقل تا پیش از انتخابات آمریکا که نظام ایران امیدوار است نتیجه انتخابات، کنار رفتن ترامپ از منصبش باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، تاریخ انتشار: 23 تیر 1399، کد خبر: 561323،  www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین