پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۸۵۹۰
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: این که چرا اصولگرایان نه تنها از حیثِ تایید صلاحیتِ اکثر نامزد‌های خودشان نگران نیستند بلکه پیش دستانه و به نیابت از بخش نظارتی و شورای نگهبان در مواجهه با فعالیت‌های انتخاباتیِ اصلاح طلبان، مبادرت به پیش داوری و پیشگوییِ زودهنگام می‌کنند به نظر من علت این امر، نهفته در نتیجه سلسله مراتب نظارتیِ بخش انتخابات است.
شعار سال: «حسن رسولی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، در پاسخ به این سوال که اظهارنظرات زودهنگامِ برخی اصولگرایان مبنی بر رد صلاحیتِ کاندیدا‌های اصلاح‌طلب در انتخاباتِ ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از سوی شورای نگهبان از کجا نشأت می‌گیرد؟ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: انتخاب نامزد یا نامزد‌های انتخاباتی از سوی جریانات سیاسی و مشخصا اصلاح‌طلبان آخرین مرحله برنامه‌ریزی و سازماندهی هر پروژه انتخاباتی است. قبل از این مرحله باید قدم‌های اساسی برداشته شود و بر مبنای اهداف و راهبرد‌هایی که در برنامه‌های پیشینیِ منتهی به کاندیداگزینی روشن می‌شود، مسیر و جهت، شناسایی و معرفی نامزد‌های انتخاباتی نیز روشن می‌شود.

او افزود: براساس تجربه‌ای که دارم به نظر من چنانچه به این مراحلِ مقدماتی از منظرِ ارائه یک تحلیل گویا و معتبر توجه نکنیم این گونه اظهاراتِ زودهنگام از اعتبار و واقع بینی کافی برخوردار نیست. یکی از مهمترین مراحل قبل از انتخابِ نامزد‌های انتخاباتی، رسیدن به یک هدف مشخص، انتخاب راهبرد‌ها و شعار‌های معین برای تحقق آن هدف است؛ به گونه‌ای که بدنه رای اصلاح‌طلب‌ها با دریافت اهداف و راهبرد‌ها و سیاست‌های منتهیِ به تحقق آن اهداف از انگیزه و علاقه وافی و کافی برای حضور در عرصه سیاست ورزیِ انتخاباتی برخوردار باشد.

رسولی ادامه داد: اگر مجموعه برنامه‌هایی که برای مخاطبینِ اصلاح طلبان ارائه می‌شود از یک حد قابل قبول،  ظرفیت متقاعدکنندگی، برانگیزاننده و مُجاب کنندگی برخوردار نباشد، طبعا امکان و بستر جلب و جذب مشارکتِ صاحبان رای به نحو مطلوب فراهم نخواهد شد. مرحله دیگری که مد نظر است سازمانِ رایِ تشکیلات و نظاماتِ تمام شمولی است که بتواند در صحنه ملی، در همه استان ها، شهرستان‌ها و مناطق، به اقشار مختلف جامعه این پیام را به صورت نظام‌مند منتقل کند. بازخورد‌های ِمورد نظر را از بدنه جامعه بگیرد و با طی این دو مرحله، تئوری و نظریه انتخاباتی اصلاح طلبان تکمیل شود.  

این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: این که چرا اصولگرایان نه تنها از حیثِ تایید صلاحیتِ اکثر نامزد‌های خودشان نگران نیستند بلکه پیش دستانه و به نیابت از بخش نظارتی و شورای نگهبان در مواجهه با فعالیت‌های انتخاباتیِ اصلاح طلبان،  مبادرت به پیش داوری و پیشگوییِ زودهنگام می‌کنند به نظر من علت این امر، نهفته در نتیجه سلسله مراتب نظارتیِ بخش انتخابات است.

این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان عنوان کرد: نفسِ اینکه از دو جناحِ درونِ انقلاب که به طور طبیعی در فصل انتخابات باید واردِ یک مسابقه خدمتگزاری شوند، یک طرفِ مسابقه، پیشاپیش، پشت گرم به نحوه قضاوت داورِ مسابقه باشد، به نظر من ایرادی است که متوجه بخشِ نظارتی است. امیدوارم در حال حاضر که در دهه پنجم انقلاب قرار داریم و بناست در آینده‌ای نزدیک، انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داشته باشیم، شاهدِ اصلاحِ روش‌های نظارتی باشیم تا این شائبه‌ها رخت بربندد.

او تصریح کرد: این قضاوتِ افکار عمومی، برخاسته از رفتار اعضای شورای نگهبان است. به یاد دارید که در یکی از مراحل انتخاباتیِ سال‌های اخیر، کمی کمتر از ۵۰ درصدِ اعضای شورای نگهبان به صورت مستقیم و غیرمستقیم نسبت به یکی از کاندیدا‌های منتسب به یک جریان سیاسی موضع گیری کردند و حتی یکی از حقوقدانانِ وقت شورای نگهبان به نیابت از فردِ داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در یکی از گردهمایی‌ها و میتینگ‌های انتخاباتی شرکت کرده بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: به نظر من قضاوتی که وجدان عمومی جامعه می‌کند برخاسته از این تجارب مشاهده شده است. امیدوارم با اصلاح رویه‌ای که صورت می‌گیرد نهادِ نظارتی شورای نگهبان با در پیش گرفتن هر نوع احتیاط و دوراندیشی به گونه‌ای رفتار کند که اعتبار و جایگاهِ بخش نظارتی تقویت شود و هر میزانی که در این مسابقه فراروی، داور از مقبولیت و مورد اعتماد بودن بیشتری برخوردار باشد، به نظر من هم می‌توان به برگزاری انتخابات پرشورتر با مشارکت هرچه بیشتر مردم و در عین حال رقابتی‌تر شدن انتخابات، امیدوار بود.  امید است این آرزو برآورده شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۹، کدخبر: ۱۰۳۰۲۳۱، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین