پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 07
کد خبر: ۲۸۸۷۶۴
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۹
در بحران کرونا هم اقتصادمان آسیب بسیاری دید و هم کادر بهداشت و درمان.
شعار سال: سعید نمکی وزیر بهداشت مدعی است دستاورد‌های وزارت بهداشت در مهار ویروس کرونا به دو دلیل از دست رفته است: نخست به دلیل اقتصاد ضعیف و معیشت مردم و دوم به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا.
وزیر بهداشت در تبیین دلیل اقتصادی از دست رفتن دستاورد‌های مهار ویروس کرونا با طعنه گفته: «باید می‌گفتند تو نگران اقتصاد نباش تو به فکر بیماری باش، اقتصاد را ما ساپورت می‌کنیم. در دوگانه معیشت و سلامت، وزیر بهداشت که باید به سلامت می‌پرداخت، باید به معیشت بیش از سلامت می‌پرداخت و باید به همکارانش می‌گفت پروتکل بنویسید تا چگونه مشاغل را بازگشایی کنیم به جای آنکه بایستیم تا آن‌ها را ببندیم.»
البته این اظهارات کاملا با دیدگاه‌های یک ماه پیش وزیر بهداشت در تضاد است. آن‌جا که مدعی شده بود؛ «اروپا از ما می‌پرسد چطور توانستیم کرونا را اینطور جمع و جور کنیم».
اقتصاددانان از ابتدای درگیری کشور با شیوع ویروس کرونا نگران ساز و کار تصمیم‌گیری و سیاستگذاری درباره آن بودند و در آن مقطع هشدار دادند که مدل تصمیم‌گیری درباره ویروس کرونا نباید شبیه به بقیه تصمیم‌گیری‌های کشور باشد.
سعید نمکی در پاسخ گفته بود: «ادامۀ اعمال محدودیت‌های سخت، بار مالی زیادی را متوجه دولت می‌کرد که امکان تأمین آن به‌وسیلۀ خزانه فراهم نبود» و بعد از آن پیش بینی کرد؛ «با رفع محدودیت‌ها استان‌های قرمز در معرض گسترش خطرناک‌تر بیماری قرار می‌گیرند و با اعمال محدودیت‌ها، همین حوزه‌های جغرافیایی که متکفل بخش اصلی تولید ناخالص داخلی هستند در لایه‌های عمیق‌تر فقر قرار خواهند گرفت.»
از آن پیش بینی هشدارآمیز دو ماه می‌گذرد و اخیرا وزیر بهداشت گفته: «گزارش‌های امنیتی برای ما می‌آید. این‌که دوستان از فقر و تهیدستی به سمت طغیان می‌روند جدی است. ما می‌دانستیم بازگشایی‌ها آمار‌ها را بالا می‌برد این جهل ما نبود، این ضعف اقتصاد ما بود. اگر بیشتر از این به ما فشار بیاورید من هم مجبورم حرف‌هایی بزنم که خارج از اندیشه بعضی‌ها است.»
اظهارات اخیر سعید نمکی نشان می‌دهد سیاستگذار قافیه را باخته و شواهد نشان می‌دهد تصمیم‌گیری برای کنترل اپیدمی کووید ۱۹ با توفیق همراه نبوده است. از قرار معلوم هم به کرونا باختیم هم به اقتصاد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تبریزبیدار، تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۸۰۱۹۲، tabrizebidar.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین