پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۰۴۲۲
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۴
ارتش آمریکا با تعرض به هواپیمای مسافربری کشورمان بر آن شدند تحریکات امنیتی منطقه ای را به نفع خود مصادره کنند. با این حال سوال این جاست، دست برتر ایران در واکنش به تخاصم احتمالی آمریکا چیست و چه ابزاری دارد؟
شعار سال: 31تیر بود که رهبرانقلاب در دیدار با نخست وزیر جدید عراق از کلید واژه  «ضربه متقابل» یاد کردند. واژه ای که معادل آن را پیشتر با عنوان «انتقام سخت» مطالبه کرده و از مقامات ارشد کشور خواسته بودند برای انتقام سخت از آمریکایی ها در قبال شهادت سردار سلیمانی خود را آماده کنند. ایشان انتقام سخت را معادل اخراج آمریکایی ها از منطقه برشمردند. با این حال پس از بیانات ایشان،ارتش آمریکا با تعرض به هواپیمای مسافربری کشورمان بر آن شدند تحریکات امنیتی منطقه ای را به نفع خود مصادره کنند. با این حال سوال این جاست، دست برتر ایران در واکنش به تخاصم احتمالی آمریکا چیست و چه ابزاری دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید به دو نکته اشاره کرد:

یک: توان رزمی داخلی

ایران  توان رزمی بالایی در منطقه دارد. فارغ از نظام امنیتی برخاسته از ژئوپلیتیک منطقه ای، در حوزه دفاع موشکی، سامانه های پدافندی و حتی رزم نیروی انسانی و توان جنگ نامتقارن سال هاست خود را برای یک نبرد با آمریکایی ها به روز نگه داشته و عملیات موشکی علیه پایگاه عین الاسد یکی از این نمونه هاست. ایران برای دفاع از تمامیت ارضی و امنیت منطقه ای خود با کسی شوخی ندارد. با این حال استراتژی دفاعی ایران در چند سال گذشته تغییرات بسیاری داشته و به مرحله جدیدی یعنی «دفاع پیش دستانه» یا « دفاع قبل از تهاجم» دست یافته است. این سیاست در حوزه  مبارزه با تروریسم موجب شد ایران در سوریه و عراق و قبل از رسیدن داعش به مرزهای خود به سراغ حذف و مقابله با تروریسم برود و دستاوردهای بزرگی نیز به دنبال داشته است. اخراج آمریکایی ها از منطقه در همین راستا طراحی شده است. فراموش نشود که آمریکایی ها نیز تمایل چندانی به بقا در منطقه ندارند. فارغ از سیاست های دفاعی ارتش آمریکا نسبت به چرخش از غرب آسیا به شرق و جنوب شرق و افزایش تنش از سوی چین برای امنیت ایالات متحده آمریکا، ماندن در غرب آسیا چیزی جز افزایش هزینه های 7 تریلیارد دلاری سابق ندارد و دولت ترامپ نیز در شرایطی که دموکرات ها او را به بی نظمی اقتصادی و رها سازی اشتغال در آمریکا و افزایش آمار بیکاری متهم می سازند، فاقد قدرت اجماع سازی برای یک تهاجم نظامی است. کاخ سفید و تمام کارشناسان آمریکایی خوب می دانند جنگ علیه ایران چه ابعاد گسترده ای دارد و اکنون ترامپ توان نبردی به این گستردگی  را ندارد. همان طور که گزارش ها و اخبار حاکی است پس از اجرای عملیات موشکی علیه پایگاه عین الاسد مقامات ارتش آمریکا با واسطه خواهان توقف درگیری بودند و از واکنش متقابل پرهیز کردند. به عبارت دیگر ضعف درونی و نیز تمایل آمریکا برای خروج از منطقه فرصت مناسبی است تا حتی در حوزه  سخت، ضربه  متقابل پیاده و اجرا شود.

دو: توان درگیر سازی منافع اقتصادی آمریکا در منطقه

آمریکایی ها با حمایت از داعش و عدم پشتیبانی ارتش عراق در سال 2014 خطای محاسباتی بزرگی کردند. آن ها به تهران این اجازه را دادند تا با ورود به عراق و کمک به بغداد در حقیقت پیوند دو ملت را قوی تر از گذشته کند و حوزه  همکاری را به حوزه  سیاسی و امنیتی گسترش دهد. در حقیقت تمام سناریوهای آمریکایی ها در عراق ناکام ماند و زمین بازیگری و همکاری تهران – بغداد گسترش یافت. در سوریه نیز همکاری امنیتی تهران – دمشق به حدی بالاست که آمریکایی ها خوب می دانند جنگ علیه سوریه به معنای جنگ علیه ایران است و چه ابعادی به دنبال خواهد داشت. در لبنان نیز حزب ا... بارها اعلام کرد از توان همکاری رزمی ایران برای مبارزه با رژیم صهیونیستی استفاده و ایران نیز متقابل از همکاری با هر گروهی که هدفش مبارزه با رژیم صهیونیستی است استقبال کرده است .  کافی است تهران تصمیم بگیرد تنوع سلاح ها، همکاری امنیتی و اطلاعاتی و همچنین سامانه های بومی و اختصاصی خود را در اختیار گروه ها و دولت هایی قرار دهد که به مقابله با آمریکا و منافع آن در منطقه از جمله رژیم صهیونیستی اهتمام داشته باشند. در چنین شرایطی سیلی  که کاخ سفید و پنتاگون از غرب آسیا خواهند خورد به مراتب سنگین تر از تمام خسارت های جنگ ویتنام و حتی دو جنگ جهانی است که در اروپا و شرق آسیا مشارکت داشت. آمریکایی ها خوب می دانند جمعیت دو میلیونی انصار ا...، چند ده هزار نفره حشدالشعبی، چند هزار نفره گروه های مقاومتی در سوریه، ظرفیت حزب ا... لبنان و مقاومت در فلسطین چه ابعادی دارد و چه اوضاعی در صورت جنگ علیه ایران شکل می گیرد. به نظر می رسد ایران چه در حوزه داخلی و چه در حوزه خارجی توان پاسخ دهی به آمریکایی ها را دارد و ترامپ هم خوب می داند در صورتی که ایران پاسخ دهد، پنتاگون سناریوهای محدودی در پیش رو دارد که انتخاب هر یک می تواند خسارتی به مراتب ده ها برابری بر دوش شهروندان آمریکایی بگذارد.
 
*نویسنده : امیرمسروری

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  روزنامه خراسان  ،تاریخ انتشار:  5   مرداد 1399،کدخبر:  20434،www.khorasannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین