پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۰۵۳۰
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
هرچند متن حاضر همگرایی کامل با فرهنگ ما را نداشته، اما به واقعیت هایی چند در خصوص تجاوز جنسی، علل و انگیزه‌ها، انواع و از همه مهمتر به بحث تصورات ما در خصوص تجاوز جنسی، اشاره می‌کند. برای کنترل این آسیب باید بشکلی همه جانبه توجه داشت که خاص بر آمادگی حوزه‌هایی همانند حقوقی- قضائی، شهروندی و حساس سازی اجتماعی، روان شناسی و مددکاری و. وارد عمل شد.
شعار سال: تجاوز چیست؟ بسیار فکر می کنند این که یه مردِ غریبه تو کوچه‌ی تاریک یا سرِ کار، یک زن را گیر بیندازد و با او رابطه جنسی داشته باشد همان تجاور جنسی ایت ولی این کل مزلب را نمی رساند. طبق آمار بدست اومده فقط تو ۲۶ درصدِ مواقع متجاوز یه مردِ غریبه ست، ۷ درصد متجاوز یکی از اعضای خانوادس و ۶۷ درصد مواقع هم یه آشناس، که میتواند همسر، دوست یا همکار و یا کارفرما و ... باشه.

بر خلاف باور بیشتر مردم که فکر میکنن دلیلِ تجاوز:

تحریک شدنِ مردها، کنترل نداشتن رو میل جنسی شدیدشون و تحریک کننده بودن بدن زن هاست، تجاوز هیچ ارتباطی به نداشتن توانایی کنترل میل جنسی متجاوز نداره بلکه به نبود توانایی کنترل خشونت و انگیزه‌های دیگه‌ای بر میگرده، در واقع تجاوز خشونتیِ که حس قدرت و برتری رو ارضا میکنه و ارضای جنسی هدف اصلیش نیست، بلکه سکس صرفا وسیله‌ای برای ارضای حسِ قدرته.

تو مطالعه‌ای درباره عملکرد جنسی متجاوز‌ها مشخص شده که ۲۰ درصدشون موقع حمله، اصلا نعوظ نداشتن و ۱۲ درصد هم یا انزال عقب افتاده داشتن یا اصلا انزال نداشتن.

شاید براتون سوال باشد که مگه رابطه جنسی میون زن و شوهر هم میتونه تجاوز باشه؟ خب اول باید ببینیم تعریف تجاوز چیه؟

به هر نوع اصرار و اعمال زور (چه فیزیکی، چه روانی) روی فردی ناراضی برای شرکت تو رابطه‌ی جنسی رو تجاوز میگن، که شامل سکس واژنی، مقعدی و دهانی جدا از نوع رابطه‌ی متجاوز با قربانیه که میتونه هر کدوم از موارد زیر باشه:

➖همسر قانونی (تجاوز زیر پوشش تمکین)

➖دوست (تجاوز در قرار عاشقانه)

➖همکار (تجاوز در محل کار)

➖بستگان نزدیک (پدر، برادر، دایی و عمو و...)

➖تجاوز در زندان‌ها و مکان‌های بسته و جنگ‌ها

➖تجاوز توسط افراد غریبه.

پس بله هر نوع رابطه جنسی میون زن و شوهری که یکی شون به هر دلیلی راضی به انجام دادنش نیست، تجاوز محسوب میشه.

متجاوز‌ها انواع مختلفی دارن:

۱ نوع اول اونایی هستن که آزار گر جنسی ان، یعنی از درد کشیدن قربانی لذت میبرن، نظریه‌ی روان کاوی در این باره میگه که آزارگرا یا سادیسمی‌ها با دیگران همون کاری را میکنن که میترسن سرِ خودشون بیاد و بعدش از خالی کردن خشم خودشون رو فرد ضعیف تر، لذت جنسی میبرن.

۲ نوع دوم شکارچی هستن، یعنی با فکر شکار کردن وسوسه میشن و با بهره کشی و تحقیر کردن و نشون دادن سلطه شون به قربانی ارضا میشن،

۳ نوع سوم مردایی هستن که فکر میکنن هیچ زنی حاضر نیست داوطلبانه باهاشون بخوابه، پس باید با زور اینکارو انجام بدن؛

۴ نوع آخر مردایی هستن که بخاطر جابه جایی خشم و عصبانیت، دست به تجاوز میزنن.

حالا جابه جایی یعنی چی؟

جا به جایی یعنی جایگزین کردن یه برطرف کننده‌ی نیاز با برطرف کننده‌ی دیگه‌ای که در دسترسه.

مثلا شما سرِ کار از برخورد بد مدیرتون عصبانی و ناراحت میشین، ولی چون نمیخواین کارتون رو از دست بدید خشمتون رو قورت میدین، تا زمانی که برمیگردید خونه و یه حرکت کوچیک از فرزندتون می‌بینید و حالا اون خشم قورت داده شده رو، روی فرزند به اصطلاح دلبندتون بالا میارید، این جا شما فرزندی که تو دسترس و ضعیف‌تر بود رو با مدیری که تو دسترس نبود و قدرت بیشتری داشت جا به جا کردید، برای متجاوزای نوع چهارم هم همین اتفاق میفته، خشمی که از افراد یا اتفاق‌های دیگه دارن رو با سکس زوری با افراد دیگه‌ای که ضعیف‌تر از خودشون هستن، تخلیه میکنن.

برخلاف چیزی که متجاوزا میگن، جنایت تجاوز یهویی اتفاق نمیفته، چه متجاوز غریبه باشه چه آشنا، همیشه با نقشه‌ی قبلی این کارو انجام میده، یعنی قربانی رو مدت‌ها زیر نظر میگیره و به صورت برنامه ریزی شده سراغِ اونایی میره که یا رفتار منفعلانه دارن یا از نظر بدنی ضعیف هستن تا بعد از اینکه خشمش رو خالی کرد احساس قدرت و برتری کنه.

آیا تجاوز فقط برای زن‌ها اتفاق می افتد؟

خیر آمار ایالات متحده نشون میده که ده درصد از مرد‌ها هم با هر سن، نژاد یا گرایش جنسی (هم جنس گرا، دگر جنس گرا، دوجنس گرا، هیچ جنس گرا) قربانی تجاوز میشن، هرچند آمار واقعی بیشتر از ده درصده، چون مردا کمتر از زن‌ها تجاوز رو گزارش میدن.

آیا الکل و مستی عامل تجاوزه؟

نقش الکل تو تجاوز جنسی مبحث پیچیده ایه، اما تنها تو ۳۴ درصد تجاوز ها، الکل نقش داشته، تو ۶۶ درصد دیگر متجاوز مست نبوده، پس الکل به خودی خودش عامل تجاوز نیست، اما میتوانه تاثیر گذار باشه.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین