پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۰۵۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
فاضلاب خوزستان تبدیل به سریالی شده که هر از چند گاهی فصل جدیدی از آن رونمایی می‌شود، جدیدترین آن نیز تلاقی فاضلاب و آب شرب است.
شعار سال: مسئله فاضلاب خوزستان تبدیل به سریالی شده که هر روز ابعاد تازه‌ای از آن رو می‌شود و در شبکه‌های خبری و تلویزیون به نمایش در می‌آید.

به تازگی نیز فصل جدیدی از فاضلاب خوزستان رونمایی شد و آن هم آغشته بودن آب شرب شهروندان به فاضلاب انسانی است.

سید محمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه در مناطق حاشیه‌ای شهر‌های استان آب نوشیدنی با فاضلاب تلاقی پیدا می‌کند، این نکته را ذکر کرد که آب شرب به مدفوع انسانی آغشته است.

ادعایی که بلافاصله از سوی مدیریت آب و فاضلاب خوزستان و همچنین استانداری تکذیب شد. غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در واکنش به گفته‌های رئیس مرکز بهداشت استان گفت: آب آشامیدنی شهروندان تحت مراقبت‌های بهداشتی است و تلاقی آب و فاضلاب در خوزستان کذب است. همچنین به مردم اطمینان می‌دهیم که آب نوشیدنی مشکلی ندارد و به لحاظ کیفی و کمی طی چند سال اخیر بهبود یافته است.

همزمان با گسترده شدن چتر کرونا بر سر مردم که خود فشار روانی زیادی را به شهروندان متحمل کرده بود، حالا به نظر می‌آید ایحاد نگرانی از آب آشامیدنی خوزستانی‌ها به مثابه «قوز بالا قوز» باشد. هر چند طی چند روز اخیر علوم پزشکی اهواز گزارش داده است که خوزستان موج نخست شیوع ویروس کرونا را رد کرد، اما گویا قرار نیست این مردم اندکی هم که شده آرامش روانی را احساس کنند.

مشکلات تمام نشدنی فاضلاب مردم خوزستان

ماجرای فاضلاب خوزستان مسئله امروز و دیروز نیست و سال‌های سال است که شهروندان با آن دست به گریبان هستند. مدتی پیش بود که استاندار خوزستان از موافقت رهبری برای اختصاص ۴ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به منظور رفع مشکلات آب و فاضلاب استان خبر داد، اما اینکه آیا این اعتبارات نیز به سرنوشت ۱۴۹ میلیون دلاری که در سال ۱۳۸۳ از سوی بانک جهانی به دولت نهم و دهم برای اصلاح شبکه آب و فاضلاب خوزستان و چند شهر دیگر داده شد، اما عملا اتفاقی رخ نداد، دچار خواهد شد یا خیر، پرسشی که باید مسئولان پاسخگو باشند.

تنها پاسخ دریافتی از استانداری خوزستان؛ بوق پشت بوق

پیام‌های متعددی به منظور ایجاد گفتگو با استانداری خوزستان با هدف تشریح اقدامات این نهاد دولتی در جهت رفع مشکلات فاضلاب خوزستان برای فاضل عبیات معاون عمرانی استانداری فرستاده شد، همچنین تماس‌های مکرر نیز حاصل گشت که هیچ کدام به سرانجام نرسید و تنها پاسخ دریافتی بوق پشت بوق بود.

فاضلاب گرفتگی خانه‌ها جدیدترین بلایی است که خانه‌های خوزستان به آن گرفتار شدند. اواخر آذرماه پارسال بارش پی در پی باران به مدت ۳ روز منجر به بالازدگی فاضلاب و ورود آن به منازل مردم در برخی نقاط اهواز و شهرستان کارون شد. خانه‌های بسیاری از شهروندان برای چندین روز در میان آب و فاضلاب و بوی تعفن ماند.

مشکلات تمام نشدنی فاضلاب مردم خوزستان

از فاضلاب گرفتگی خانه‌ها جدیدتر، تلاقی مدفوع انسانی و آب نوشیدنی مردم است. رئیس مرکز بهداشت خوزستان که این مسئله را مطرح کرده بود پس از تماس‌ها و پیام‌های مکرر، حاضر به پاسخگویی نشد. این در حالی است که دانشگاه علوم پزشکی خوزستان باید دقیقا عنوان نماید که کدام نقاط در استان دچار چنین معضلی هستند تا پیگیری مسئولان به صورت هدفمند دنبال شوند.

اقدامات شرکت آب و فاضلاب اهواز برای تامین آب شرب مردم 

احمد باقری قائم مقام ستاد بحران شرکت آب و فاضلاب اهواز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه آب آغشته به فاضلاب را به مردم نمی‌دهیم، گفت: آب شرب خوزستان از طریق بهداشت نمونه برادری شده و آزمایشگاه‌های ما نیز مرتبا آن را پایش می‌کنند که روزانه به ۶۰ نقطه می‌رسد. هر چند ما ادعا نداریم که هیچ جا تلاقی فاضلاب و آب نوشیدنی وجود ندارد، اما به گونه‌ای هم نیست که پایدار باشد و شهروندان را بیمار کند.

مشکلات تمام نشدنی فاضلاب مردم خوزستان

او افزود: ما منکر فرسودگی سیستم آب و فاضلاب نمی‌شویم و ممکن است در برخی نقاط تلاقی آب و فاضلاب رخ دهد، اما پس از گزارش، به سرعت مرتفع می‌شود و به شکلی نیست که افرادی را راهی بیمارستان نماید. آب شرب در تصفیه خانه نمونه برادری می‌شود و هرگز آلوده در لوله‌های مردم جاری نمی‌شود، زیرا ما نمی‌توانیم آب غیر بهداشتی را به دست مردم برسانیم و مدعیان این مسئله باید مستندات خود را ارائه دهند، زیرا مطرح کردن چنین مسائلی بار حقوقی دارد، هر چند شکایت از رئیس مرکز بهداشت بر عهده ریاست سازمان آبفا است.

باقری با ذکر این نکته که ممکن است آلودگی برای یک مشترک به وجود آید، بیان داشت: این اتفاق معمولا به دلیل از بین رفتن انشعاب رخ می‌دهد و فاضلاب به سیستم خانگی راه می‌یابد، اما در صورت وقوع چنین معضلاتی نیز با استفاده از آزمایشگاه‌های سیار، آب مورد آزمایش قرار می‌گیرد و در صورت تایید تلاقی آب و فاضلاب، بلافاصله گروه شبکه به محل اعزام شده و انشعاب‌ها را تغییر می‌دهند.

مشکلات تمام نشدنی فاضلاب مردم خوزستان

رها سازی محل حفر شده، بدون اصلاح آسفالت از سوی آبفا

مسئله تغییر انشعابات در اهواز حالا صدای شهرداری را هم در آورده است. حاتمی شهردار منطقه ۷ کلانشهر اهواز، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: شرکت آبفا برخی از نقاط زمین را به منظور تعویض و یا تعمیر انشعاب و لوله‌های فاضلاب حفر می‌کند، سپس بدون اصلاح آسفالت آن را رها می‌کند. در حالی که اعتبار زیادی برای بازسازی جاده‌ها و رفع فرو رفتگی زمین نیاز است.
 
مشکل تلاقی آب و فاضلاب خوزستان و سکوت برخی مسئولان 

علارغم پیام‌های پی در پی و زنگ به منظور پاسخگویی صادق حقیقی پور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در خصوص تلاقی آب و فاضلاب در برخی نقاط استان، اما او پاسخی به تماس‌های ما نداد. در صورتی که شرکت آبفا خوزستان ادعای‌های علوم پزشکی را تکذیب می‌کند، باید پیرو آن از رئیس مرکز بهداشت خوزستان شکایت کند، زیرا بر هم زدن آرامش روانی جامعه در موقعیت کنونی مسئله‌ای قابل چشم پوشی نیست.

لازم است دادگستری به میدان آید؟

عیسی پورسلیمی، معاون دادستانی اهواز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه از مسئله تلاقی آب شرب مردم و فاضلاب بی اطلاع بوده و در مرخصی به سر می‌برد، گفت: ۶ نفر در معاونت دادستانی اهواز مشغول به فعالیت هستند و ممکن است دیگر معاونین ورود کرده باشند، اما در حال حاضر از کل قضایا بی خبر هستم و به زودی مسئله را پیگیر خواهم شد.

لازم است تا به منظور شفاف سازی در خصوص آب نوشیدنی شهروندان اهوازی دادگستری خوزستان وارد ماجرا شود. یک سو ادعا دارد و طرف دیگر تکذیب می‌کند. در این موارد نیاز است تا قوه قضاییه موافق قوانین ادعا‌های علوم پزشکی را بسنجد و در صورت صحیح بودن آن با شرکت آبفا و خارج از این حالت با مرکز بهداشت خوزستان برخورد نماید تا این چنین در آشفته بازار کرونا با روان مردم بازی نشود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران، به تاریخ: ۶ مرداد ۱۳۹۹، کدخبر: ۷۴۳۴۴۹۱، www.yjc.ir





اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Austria
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
0
0
استاندار خوزستان کجایی ؟ دقیقا کجایی؟چه کار می کنی؟
مردم دارن توی فاضلاب خفه میشن. چرا رسیدگی نمی کنید؟ مشکلات خوزستان تمومی نداره . فاضلاب ،سیل، ریزگرد ،محرومیت ،هفت تپه ،غیزانیه و ....
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین