پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۹۱۵۹۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
اقتصاددانان، تورم را نوعی مالیات یا دزدی از جیب طبقات پایین میدانند. از عوارض اقتصادی تورم که بگذریم؛ تورم عامل اصلی آسیب‌های اجتماعی؛ انحطاط اخلاقی و بیماری‌های روانی مانند افسردگی است. مردم ایران با دیدن تورم و رشد شدید قیمت‌ها در یک آه و حسرت دایمی سی ساله قرار دارند. تقریباً اکثر ایرانیان دچار حرص و حسرت و افسردگی مزمن شده اند. تورم سه دهه گذشته ایران باعث شده که تمام ایرانیان حتی میلیارد‌های ایرانی هم احساس امنیت و آرامش نداشته باشند و همیشه نگران فردا باشند.
  شعار سال:در سال ۱۳۹۲ بانک‌جهانی در گزارش خود با بررسی متوسط نرخ تورم در ۱۳۳ کشور طی سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ اعلام کرده بود؛ ایران با تورم ۲۳ درصدی پس از بلاروس، سودان جنوبی و اتیوپی در رتبه چهارم جهان قرار گرفته است.

امروز و در سال ۱۳۹۹ مرکز آمار اعلام کرد؛ ایران همچنان رتبه چهارمین میزان تورم در جهان را به خود اختصاص داده است. البته در این سال ها کشورهای مختلفی در جایگاه هشت کشور نخست تورم زده جهان قرار داشته اند. از ونزوئلا و آنگولا گرفته تا آرژانتین و نیکاراگوا آمدند و رفتند؛ اما متاسفانه تقریباً در سی سال گذشته ایران همیشه در این لیست سیاه قرار داشته است. از شعارها که بگذریم؛ تورم بهترین شاخص عملکرد دولت ها و حکومت هاست.

اقتصاددانان، تورم را نوعی مالیات یا دزدی از جیب طبقات پایین میدانند. از عوارض اقتصادی تورم که بگذریم؛ تورم عامل اصلی آسیبهای اجتماعی؛ انحطاط اخلاقی و بیماریهای روانی مانند افسردگی است. مردم ایران با دیدن تورم و رشد شدید قیمت ها در یک آه و حسرت دایمی سی ساله قرار دارند. تقریباً اکثر ایرانیان دچار حرص و حسرت و افسردگی مزمن شده اند. آنها هر سال قیمتها را با سال قبل مقایسه میکنند و اگر از اعضای طبقه متوسط به بالا باشند میگویند: "اگر فلان چیز را خریده بودیم الان چقدر سود کرده بودیم!! حیف شد." اگر هم از افراد طبقات پایین باشند با دیدن رشد افسار گسیخته قیمت ها خواهند گفت؛ "دیگه عمراً بتونیم تا آخر عمر صاحب فلان چیز شویم و فلان کار را انجام دهیم!! بر پدرشون لعنت."

 تورم سه دهه گذشته ایران باعث شده که تمام ایرانیان حتی میلیاردهای ایرانی هم احساس امنیت و آرامش نداشته باشند و همیشه نگران فردا باشند. سی سال است که همه ما به جای زندگی در امروز، نگران وضعیت قیمت ها در فردا بوده ایم. به جای گپ زدن با هم و سخن گفتن از حالِ دلمان؛ از قیمت موبایل و سکه و دلار و خودرو و زمین و...حرف زده ایم. در نکبتی گرفتار شده ایم که خداوند تا کنون دچار کمتر قومی کرده است. فرقی نمیکند که صورتِ افراد داخل اتوبوس و مترو را نگاه میکنید یا تماشاگر قیافه صاحبان ویلاهای لواسان و رانندگان اتومبیل های میلیاردی هستید؛ در چشمان هیچکدام آرامش و بر لبهای هیچکدام لبخند شادی نمیبینید. تورم جیب فقرا و فکر و ذهن اغنیاء را همزمان خالی میکند. در روزگار تورمی؛ بزرگترین دلخوشی اکثر ما این است که؛
"از ما بدبخت تر هم خیلی هست."

پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال ،برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین