پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۲۰۰۹
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
وزارت کشور عراق روز یکشنبه اعلام کرد که تحقیقات این وزارتخانه درباره حادثه مربوط به رفتار غیراخلاقی گروهی از نیرو‌های حفظ قانون با یک پسر نوجوان عراقی همچنان ادامه دارد.
شعار سال: وزارت کشور عراق روز یکشنبه در بیانیه ای با اشاره به اینکه تنها جناح مسئول تحقیق در این پرونده وزارت کشور است، اعلام کرد که با پیگیری های وزیر کشور، اداره مبارزه با جرایم بغداد وابسته به این وزارتخانه در امور پلیس، در حال ادامه تحقیق در حادثه مربوط به پسر نوجوانی است که براساس یک کلیپ ویدئویی از سوی عناصری مورد آزار و اذیت قرار می گیرد.

این وزارتخانه در بیانیه دیگری با اشاره به دستگیری عوامل شکنجه این شهروند عراقی، اعلام کرد که این عناصر براساس قوانین ساری و جاری مجازات خواهند شد.

به نقل از خبرگزاری رسمی عراق(واع)، «سعد معن» مدیر دایره روابط و رسانه در این وزارتخانه گفت: عاملان اصلی این اقدام که در ویدئو دیده می شوند، دستگیر شدند. تلاش ها برای دستگیری دیگر افرادی که در شکنجه یکی از شهروندان دست دارند، ادامه دارد.

او خاطرنشان کرد: عواملی که این اقدام جنایت کارانه را انجام دادند براساس قوانین ساری و جاری مجازات خواهند شد.

ماجرای کلیپ غیراخلاقی و تکان دهنده چه بود؟
ماجرای کلیپ غیراخلاقی در عراق به ویدئویی برمی گردد که روز گذشته در فضای مجازی به سرعت منتشر شد و در آن یک پسر جوان عراقی توسط افرادی با لباس نیروهای حفظ قانون این کشور به شیوه ای زننده مورد آزار و اذیت قرار می گیرد.

براساس این گزارش، در این ویدئو که رسانه های عراقی به دلیل صحنه های بسیار زننده، از انتشار آن صرف نظر کردند، عناصری با لباس نیروهای امنیتی عراق به رنگ زیتونی دیده می شوند که یک پسر جوان را به کارهای زننده و گفتن سخنان غیراخلاقی و فحاشی به والدینش وادار می کنند اما پسر نوجوان از پاسخ امتناع می کند و همین موضوع باعث می شود تا این عناصر به ضرب و شتم پسر نوجوان و آزار و اذیت او به شیوه ای زننده ادامه دهند.

در این ویدئو عناصر مذکور پسر بچه را به پرتاب بطری های آتشزا به سمت نیروهای امنیتی متهم و اقدام به تراشیدن موی او با چاقوی موکت بری می کنندو پسر جوان نیز چنین اتهامی را رد می کند اما عناصر مذکور به کارهای خود ادامه میدهند.

برکناری فرمانده نیروهای حفظ قانون پپس از انتشار کلیپ غیراخلاقی
در پی انتشار این کلیپ غیراخلاقی، منابع خبری از برکناری فرمانده نیروهای موسوم به نیروهای مسئول حفظ قانون خبر دادند.

خبرگزاری آناتولی به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که مصطفی الکاظمی «ژنرال سعد خلف بدر» فرمانده نیروهای حفظ قانون را از منصبش برکنار کرد و او را به دایره فرماندهی نیروهای مسلح ارجاع داده است.

از سوی دیگر شبکه خبری اسکای نیوز عربی گزارش داد: وزارت کشور عراق اعلام کرد که سرلشکر سعد خلف در پی تجاوز نیروهای انتظامی به یک شهروند عراقی، به دایره فرماندهی ارجاع شد که به معنای برکناری وی از سمت خود محسوب می شود.

واکنش نیروهای حفظ قانون
نیروهای حفظ قانون عراق نیز پس از انتشار این کلیپ ویدئویی، رفتار غیراخلاقی با یک جوان ۱۶ ساله عراقی را شرم آور خواندند.

«سرتیپ اثیر» از مرکز رسانه ای نیروهای حفظ قانون عراق در گفتگو با ناس نیوز گفت: ویدئویی در فضای محازی منتشر شده که در دست بررسی آن هستیم. ما به عنوان یک فرمانده، هر گونه رفتار زننده با هر شخصی را رد می کنیم. شورای تحقیقی در این خصوص تشکیل شده و متهمان این قضیه تحویل قانون داده خواهند شد.

واکنش کمیساریای حقوق بشر عراق
از سوی دیگر کمیساریای حقوق بشر عراق در واکنش به این ویدئو از وزارت کشور خواست درباره این ویدئو تحقیق کند.

«علی البیاتی» عضو این کمیساریا در بیانیه ای اعلام کرد: از وزرات کشور می خواهیم درباره این ویدئوی زننده که آزار و اذیت یک تظاهرات کننده با روش های غیر انسانی و غیراخلاقی را نشان می دهد، تحقیق کند.

وی افزود که به دلیل زننده بودن این ویدئو از انتشار آن معذور است.

دستور مصطفی الکاظمی برای تحقیق در حادثه
مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز در بیانیه ای تحقیق درباره این ویدئو را خواستار شد.

به نقل از ناس نیوز، «احمد ملا طلال» سخنگوی الکاظمی در بیانیه ای گفت: نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح دستور تحقیق فوری در حادثه رفتار غیراخلاقی و غیر حرفه ای با یکی از شهروندان را صادر کرده است.

دستور تشکیل شورای تحقیق در مورد عناصر حاضر در ویدئو
از طرف دیگر «عثثمان الغانمی» وزیر کشور عراق نیز در پی این ویدئو دستور تشکیل شورای تحقیق در مورد گروهی از افراد منسوب به نیروهای حفظ قانون که در این ویدئو دیده می شوند را صادر کرد.

در بیانیه وزارت کشور عراق آمده است: عثمان الغانمی وزیر کشور دستور تشکیل یک شورای تحقیقاتی در حق مجموعه ای از عوامل وابسته به فرماندهی نیروهای حفظ قانون را پس از انتشار کلیپی از آنها در فضای مجازی که در حال آزار و اذیت فردی به صورت غیر اخلاقی و غیر قانونی هستند را صادر کرده است.

در این بیانیه آمده است که رفتار غیراخلاقی و غیرقانونی موجود در این ویدئو با این نهاد امنیتی تناسبی ندارد و نتایج تحقیقات به زودی اعلام خواهد شد.

نیروهای حفظ قانون، نیروهایی هستند که در زمان عادل عبدالمهدی نخست وزیر سابق عراق تشکیل شدند و جهت حفظ نظم و قانون در اطراف میدان التحریر مستقر شدند. این نیروها از نیروهای مختلفی تشکیل شده که در راس آنها پلیس فدرال قرار دارد.
 
دستور مصطفی الکاظمی برای تحقیق در حادثه
 
دستور مصطفی الکاظمی برای تحقیق در حادثه
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: 983557، www. fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین