پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۹۲۵۸۰
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
نمایندگان مجلس، در جلسه دیروز، جزئیات طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم را که مربوط به مالیات خانه‌های خالی است تصویب کردند. خانه‌هایی که اکنون تخمین زده می‌شود تعداد آن‌ها در کشور به بیش از ۵/۲ میلیون واحد می‌رسد و عرضه آن‌ها حداقل به اندازه چهار سال، عقب ماندگی ساخت مسکن را جبران خواهد کرد.

شعار سال: در جزئیات این طرح در ادامه می‌آید، فرمول مالیات خانه‌های خالی: مالکان واحد‌های مسکونی در شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از چهار ماه به عنوان خانه خالی شناسایی شوند، به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، به صورت ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح زیر می‌شوند: سال اول - معادل ۶ برابر مالیات متعلقه، سال دوم- معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه، سال سوم به بعد- معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه.
پیش از این سخنگوی کمیسیون اقتصادی میانگین مالیات خانه‌های خالی در سال اول را حدود ۵۰ میلیون تومان در سال برآورد کرده بود. واحد‌های نوساز پس از ۱۲ ماه و در پروژه‌های انبوه سازی پس از ۱۸ ماه از پایان مهلت اتمام عملیات ساختمانی، مشمول مالیات می‌شوند. نرخ مالیات برای خانه‌های خالی متعلق به اشخاص حقوقی دو برابر است.


ثبت اطلاعات مالکیت
وزارت راه حداکثر یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این ماده، باید امکان اظهار رایگان اطلاعات مالکیت و اقامت در سامانه ملی املاک و اسکان کشور را فراهم کند. مالکان واحد‌های مسکونی در تمام مناطق کشور نیز موظف اند اطلاعات املاک مسکونی تحت تملک خود را در سامانه ثبت کنند و علاوه بر اقامتگاه اصلی، هر خانوار می‌تواند حداکثر یکی از واحد‌های تحت تملک خود در شهر غیر از محل اقامتگاه اصلی را به عنوان اقامتگاه فرعی ثبت کند تا این اقامتگاه نیز از مالیات خانه‌های خالی معاف شود. دانشجویان مشغول به تحصیل، شاغلان و سایر اشخاص که در آیین نامه تعیین می‌شوند، در صورت اقامت در شهری غیر از اقامتگاه اصلی و فرعی خانوار، تنها با ارائه اسناد مثبته، امکان ثبت یک واحد مسکونی دیگر، معاف از مالیات را دارند. مالکان واحد‌های مسکونی مکلف به تایید اقامت اعلام شده توسط خود یا بهره‌برداران واحد در سامانه مذکور هستند. درصورت احراز تخلف در ثبت اطلاعات، واحد مسکونی مشمول جریمه‌ای معادل مالیات سال اول صدر این ماده می‌شود. کلیه اشخاص مشمول موضوع این ماده مکلف اند حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از هرگونه تغییر در محل اقامت یا خرید و فروش واحد تحت تملک خود، اطلاعات جدید را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند. در غیراین‌صورت به ازای هرماه تاخیر، واحد مسکونی جدید، مشمول جریمه‌ای معادل مالیات سال اول می‌شود. دستگاه‌های اجرایی مکلف اند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاست‌های حمایتی، یارانه‌ای و کمک معیشتی و سایر خدمات دستگاه‌ها را صرفاً با اخذ کد ملی و بر اساس کدپستی درج شده در سامانه املاک و اسکان ارائه کنند. اگر صاحبان واحدها، کدپستی محلی را که در تملک آنان است در سامانه اسکان و املاک ثبت نکنند، تعرفه آب و برق آنان در بالاترین پلکان محاسبه خواهد شد.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان، به تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۷۰۳۱۱۱، http://khorasannews.com/

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین