پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۲۹۰۹
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۳
شاید اگر در چند دهه پیش میخواستید در دل کویر درخت بکارید و کویر را به دشت تبدیل کنید شما رو مسخره میکردند. اما کویرنشینان کوبوچی در چین با همکاری دولت و شرکت هایی که در زمینه محیط زیست فعالیت دارند توانسته اند رویا را زندگی کنند. ایران با وسعت حدود ۱۶۵ میلیون هکتار در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است و در حال حاضر وسعت بیابانهای ایران ور به رقمی بالغ بر ۸۰ میلیون هکتار میرسد.

شعار سال : شاید اگر در چند دهه پیش میخواستید در دل کویر درخت بکارید و کویر را به دشت  تبدیل کنید شما رو مسخره میکردند. اما کویرنشینان کوبوچی در چین با همکاری دولت و شرکت هایی که در زمینه محیط زیست فعالیت دارند توانسته اند رویا را زندگی کنند. ایران با وسعت حدود ۱۶۵ میلیون هکتار در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است و در حال حاضر وسعت بیابانهای ایران ور به رقمی بالغ بر ۸۰ میلیون هکتار میرسد.

رابطه نزدیکی بین بیابان‎زدایی و کاهش #خشکسالی وجود دارد و مدل کوبوچی یک الگویی موفق در بیابان زدایی است. طبق گزارشی از اداره محیط زیست سازمان ملل ، در مجموع ۶۴۶ هزار هکتار از اراضی بیابان کوبوچی به سازی و سرسبز شده است ، در حال حاضر ارزش گونه های زیستی تحت حفاظت این بیابان به ۳۴۹ میلیون یوان (حدود ۵۰ میلیون دلار) می‎رسد و با ایجاد بیش از یک میلیون شغل، بیش از صد هزار نفر از ساکنان این بیابان از فقر رهایی یافته‎اند.

فناوری های نوآورانه در درختکاری

در گذشته در این کویر کاشتن حتی یک درخت هم بسیار دشوار بود و از هر ۱۰ نهال یکی زنده میماند و رشد میکرد. اما در درختکاری به روش تهاجم حداقلی از یک مته بسیار باریک و بلند استفاده میکنند و یا خاک را با استفاده از فشار آب سوراخ میکنند و قلمه های گیاه را درون آن میکارند.که در این روش در هر ۱۰ ثانیه یک نهال کاشته میشود و میزان زنده ماندن نهال هم به ۸۰ درصد رسیده است.

استفاده از خاک کویر برای تولید شیرین بیان

یکی از بزرگترین مشکلات نواحی بیابانی، نامرغوب بودن جنس خاک است. برای حل این مشکل پژوهش گران چینی  از  یک رقم ویژه از گیاه شیرین بیان استفاده کردند که نه تنها نواحی بیابانی را مهار بلکه زمین‌های شنی کویر را سرسبز کنند.

در این روش ابتدا با کاشت افقی شیرین بیان در یک دوره ۳ ساله خاک بایر نواحی بیابانی را تقویت و سپس با احداث گلخانه در همان زمین‌ها اقدام به کشت محصولاتی مانند گوجه فرنگی، خیار،هندوانه و سایر انواع سبزی‌ها و میوه‌ها می‌کنند. در روش سنتی شیرین بیان به صورت عمودی کاشته میشود اما در روش جدید آنرا به صورت افقی میکارند زیرا ریشه آن گاهی تا بیش از ۱۰ متر به صورت افقی رشد می‌کند که همین امر یکی از عوامل تثبیت و تقویت خاک‌ نرم و ماسه‌ای بیابان است. علاوه بر آن، شیرین بیان به خاطر استفاده گسترده در صنایع خوراکی، دارویی و آرایشی به کاهش فقر در کوبوچی نیز کمک می‌کند.

بیابان زدایی یک روند بلندمدت است که در ابتدا به سرمایه گذاری فراوان نیاز دارد اما بعد یک دوره چند ساله میتوان از سود آن بهره مند شد. الیون(Elion) ، یک شرکت بوم شناسی و سرمایه گذاری خصوصی ،حدود ۳۸ میلیارد یوان (بالغ بر ۵ میلیارد دلار) در پروژه سبز سازی بیابان کوبوچی سرمایه گذاری کرده است. با وجود تفاوت هایی که بین بیابان های ایران و کویر کوبوچی وجود دارد، میتوان با در نظر گرفتن شرایط محیطی و ایجاد تغییرات مناسب از تجربه کوبوچی برای بیابان زدایی در ایران نیز استفاده کرد. با بهره‎گیری از الگوی کوبوچی، بیابان‎ها از مشکل به فرصت تبدیل شده‎اند.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال ، برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین