پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۲۹۳۳۵۵
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵
سیستم پترودلاری خرید و فروش نفت خام جهانی بوسیله دلار است که به طور معمول به اجازه خزانه داری آمریکا جهت تبادل دلار در معاملات نفتی نیاز دارد.

شعار سال : سیستم پترودلاری خرید و فروش نفت خام جهانی بوسیله دلار است که به طور معمول به اجازه خزانه داری آمریکا جهت تبادل دلار در معاملات نفتی نیاز دارد.

این شیوه از فروش نفت در سال ۱۹۷۳ توسط هاینز کسینجر عامل راکفلر بنا نهاده شد. در واقع این نوع از فروش نفت را آمریکا در راستای منافع خود پیشنهاد داده بود.

مورد دیگری که به استاندارد پترو دلار دامن زد این بود که سعودی‌ها و همسایگان عرب خود به طور انحصاری اقدام به خرید دلاری تجهیزات نظامی از آمریکا کردند.

از طرفی اعراب در طول چهار دهه اقدام به خرید چندین تریلیون از اوراق قرضه خزانه داری آمریکا کرده اند که سلطه دلار را در جهان بالا نگه داشته است؛ بنابراین از آنجایی که اعضای اوپک معمولا دلار‌های حاصل از فروش نفت خود را در اوراق قرضه خزانه داری آمریکا سرمایه گذاری می‌کنند، درآمد حاصل از فروش نیز هرگز از فرم دلار خارج نشده است.

اما باید گفت که ذخایر سعودی‌ها در اوراق قرضه آمریکا به سرقت رفته است و آن‌ها هرگز دلار‌های سرمایه گذاری شده خود در اوراق قرضه خزانه داری آمریکا را بدست نخواهند آورد و تنها فایده‌ای که دلار‌های سعودی داشته این است که ایجاد ثبات در صندوق ارزی خزانه داری آمریکا را بدنبال داشته است.

آمریکا دلار‌های بدون پشتوانه چاپ شده و دلار‌های بدست آمده از درآمد‌های نفتی کشور‌های عربی را بدون زحمت مورد استفاده قرار داده و از این طریق به شدت به کالا‌های وارداتی تولید شده توسط سایر کشور‌های جهان وابسته می‌باشد.

دولت چین به شدت از استفاده دلار آمریکا برای پرداخت در معاملات جهانی نفت ناراضی بوده و مقامات این کشور بدنبال استفاده از یوآن جهت به کارگیری در معاملات و قرارداد‌های نفتی می‌باشند.

این کشور در حال مذاکره با کشور‌های تولیدکننده نفت جهت عملی سازی این اهداف است. در صورتی که این اهداف عملی شوند، اثرات گسترده و مهمی را بر سیستم معاملات نفتی مبتنی بر دلار خواهد گذاشت و وضعیت ذخایر جهانی مبتنی بر دلار را در معرض ریسک‌های شدیدی قرار خواهد داد.

هنگامی که کشور چین اقدام به انجام معاملات نفتی خود با عربستان بوسیله یوآن کند، دیگر سایر تولیدکنندگان نفت در حاشیه خلیج فارس نیز معاملات و قیمت گذاری نفت خود را به جای دلار با یوآن انجام خواهند داد و این یعنی دلار به شدت تضعیف خواهد شد.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال ، برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین