پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۳۶۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در توضیحاتی وضعیت باغ وحش شیراز را تشریح کرد.

شعار سال: حال و روز ناخوش باغ وحش شیراز و دل نگرانی های برخی از شهروندان موجب شد موضوع را از اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس پیگیری کنیم.

«حمید ظهرابی» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس درباره وضعیت باغ وحش شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه باغ وحش شیراز از قدیمی‌ترین باغ وحش‌های کشور است که بیش از نیم قرن قدمت دارد، اظهار کرد: این مجموعه قبلا در باغ ملی شیراز استقرار داشت و بعد‌ها به خارج از شهر انتقال پیدا کرد.

او ادامه داد: این باغ وحش در ابتدا وضعیت مطلوبی نداشت، قفس‌ها غیر استاندارد و تغذیه حیوانات نامطلوب بود، اما با پیگیری‌های به عمل آمده در سال‌های اخیر، مدیریت باغ وحش اقدام به بهسازی و بهبود فضای نگهداری حیوانات کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس تصریح کرد: با توجه به اینکه مبنای نظارت بر باغ‌های وحش دستورالعمل ابلاغی از سازمان حفاظت محیط زیست است تلاش شده فضا‌های نگهداری حیوانات بر اساس دستور العمل مذکور طراحی و ساخته شود.

 

قفس گوشتخواران باغ وحش شیراز نیاز به اصلاحاتی دارد

حمید ظهرابی اضافه کرد: از مهم‌ترین اقداماتی که در سال‌های اخیر در باغ وحش شیراز انجام شده است، استانداردسازی قفس‌های گونه‌های علفخوار باغ وحش، نصب تابلو‌های معرفی حیوانات و زیباسازی محوطه باغ وحش و آماده سازی قفس پرندگان شکاری است، و قفس گوشتخواران نیاز به اصلاحاتی دارد که در دست اقدام است.

او افزود: البته اخیراً ضوابط از سوی سازمان حفاظت محیط زیست بازنگری شده که کارشناسان در حال بررسی و مطابقت وضعیت موجود با استاندارد‌های ابلاغی هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس درباره وضعیت حیوانات باغ وحش شیراز بیان کرد: از آنجا که حیوانات در اسارت هستند؛ تغذیه و بهداشت آنها بسیار حائز اهمیت است، در این خصوص با سرکشی‌های مستمر و اخطار‌هایی که از سوی کارشناسان محیط زیست به مدیریت باغ وحش داده شده سعی در بهبود تغذیه و بهداشت آنها شده است.

 

حمید ظهرابی درخصوص رعایت زیرساخت‌های نگهداری و فضای مناسب برای حیوانات در این مجموعه با بیان اینکه فعالیت باغ وحش‌ها بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی از سازمان حفاظت محیط زیست است، ادامه داد: در نظارت بر عملکرد باغ وحش استاندارد‌های این دستورالعمل از جمله نوع رژیم غذایی و فضای زیستی لحاظ می‌شود که تا حد زیادی نیز رعایت شده است.

او گفت: فضای کل باغ وحش در حدود ۲۰ هکتار است و فضای نگهداری برای هر حیوان متفاوت است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس درخصوص مناسب بودن فضای باغ وحش نسبت به تعداد حیوانات، اظهار کرد: نسبتا مناسب است، البته این نکته فراموش نشود که باغ وحش با پارک وحش تفاوت دارد و در باغ‌های وحش همه جای دنیا حیوانات در قفس نگهداری می‌شوند و فضای نگهداری هر حیوان با توجه به نوع گونه و نیاز‌های زیستی آن متفاوت است.

آیا محیط زیست از سرمایه گذاران باغ وحش شیراز حمایت می کند؟

حمید ظهرابی در رابطه با حمایت اداره حفاظت محیط زیست فارس از سرمایه گذاران باغ وحش شیراز، تصریح کرد: با توجه به اینکه محیط زیست یک ارگان نظارتی است و باغ وحش مدیریت خصوصی دارد، جذب سرمایه گذار در اختیار مدیریت باغ وحش است، اما اداره کل حفاظت محیط زیست نیز خود را موظف می‌داند با هدف ارتقای شرایط نگهداری، تغذیه و بهداشت حیوانات همکاری و حمایت‌های لازم را داشته باشد.

او ادامه داد: باغ وحش‌ها از مراکز آموزشی هستند که بوسیله آنها می‌توان عامه مردم را با تنوع زیستی آشنا کرد و هدف محیط زیست ساماندهی و نزدیک کردن آنها به استاندارد‌های زیستی حیات وحش است تا بتوانند کارکرد خود را بهتر داشته باشند.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس بیان کرد: همچنین باغ وحش‌ها از مراکز مهم تحقیق و مطالعه درباره حیات وحش و تکثیر گونه‌های در معرض تهدید هستند و در کشور ما از این کارکرد کمتر بهره برداری می‌شود.

حمید ظهرابی اظهار کرد: اصولاً نگهداری از حیوانات در باغ وحش و خارج از محیط طبیعی امری مورد تایید نیست، اما خواسته یا ناخواسته حیواناتی هستند که به علت صدمه دیدن و یا پرورش در محیط‌های نامناسب و تغییر رفتار طبیعی قادر به زندگی در محیط‌های طبیعی نیستند که برای این گونه حیوانات مراکز نگهداری و باغ وحش‌ها گزینه خوبی به شمار می‌روند.

او افزود: در شرایط کنونی حذف ۱۰۰ درصدی درآمد باغ وحش‌ها به واسطه شیوع بیماری کووید ۱۹ و نگرانی دوستداران و کارشناسان محیط زیست و حیات وحش در خصوص تقلیل استاندارد‌های نگهداری حیوانات در باغ وحش‌ها را افزایش داده است و انتظار می‌رود متولیان این مراکز گردشگری نظیر باغ وحش‌ها و باغ پرندگان حمایت‌های لازم را برای عبور از این بحران داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس ادامه داد: در این خصوص کارشناسان محیط زیست با افزایش تعداد بازدید‌های نظارتی تلاش می‌کنند که حساسیت رسیدگی به حیوانات را ارتقا دهند، اما آنچه واضح است لزوم حمایت از سرمایه گذاران در این برهه از زمان است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر ، تاریخ انتشار: 23 مرداد 1399، کد خبر:۵۹۰۸۷،www.hakimemehr.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
0
0
واقعا بايد يه فكر اساسي براي باغ وحش هاي ايران كرد كه گونه هاي مهم جانوري درونشون در حال زجر كشيدن و انقراض هستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
0
حال هیچ کدوم از باغ حش های ایران خوب نیست و همه حیوون هارو داریم زجر کش میکنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین