پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۸۶۳۸
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹
کارگران کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز حدود ۲ ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و اخیرا در تجمعی، خواستار تامین امنیت شغلی و پرداخت دستمزد خود شدند.
شعار سال: کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز در سال ۱۳۳۳ با عنوان کارخانه «پنبه پاک کنی» در حومه شهر شیراز احداث شد. این کارخانه که یکی از قدیمی‌ترین واحد‌های تولیدی کشور در تولید روغن است، امروز با مشکلاتی در تولید مواجه شده است.

مسئولان کارخانه‌ای که سالانه حدود ۱۲۰۰۰۰ تن انواع روغن را تولید می‌کرد، در سال گذشته با توجه به مشکلاتی که برایشان بوجود آمد، تعداد زیادی از کارگران را اخراج کردند. مشکلات به وجود آمده در این کارخانه و اعتراض کارگران باعث شد تا دادستان عمومی و انقلاب استان فارس به موضوع ورود کند و جلسات مختلفی برای حل مشکلات با حضور مدیرعامل کارخانه و مالک آن و دیگر دستگاه‌های ذی ربط در دفتر دادستانی برگزار شد. در پایان قرار بر این شد که تا پایان سال ۹۸ همه بدهی‌های کارخانه پرداخت شود.

پیگیری‌های دادستان استان فارس موجب حل یک سری از مشکلات کارگران شد، اما نه به صورت کامل. اخیرا کارگران کارخانه در اعتراض به عدم دریافت ۲ ماه حقوق معوقه خود مقابل کارخانه تجمع کردند، آن‌ها در زمان برگزاری این تجمع مطالبات خود را روی بنر‌هایی نوشته و بر دیوار‌های کارخانه نصب کردند و خواستار تامین امنیت شغلی و پرداخت دستمزد‌ها و سایر مطالبات خود شدند.

یکی از این کارگران در این رابطه به ما می‌گوید: بیش از ۲ ماه حقوق عقب افتاده داریم و حق بیمه‌ها نیز پرداخت نشده است، این هم در حالی است که در حال حاضر کارخانه فعال است. کارخانه به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است و به همین دلیل بیمه کارگران قطع شده و این موضوع موجب نگرانی کارگران شده است.

البته علیرضا بیک‌محمدی، مدیر داخلی کارخانه در این خصوص می‌گوید: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده با هیئت مدیره کارخانه، حقوق فروردین کارکنان این کارخانه در هفته آتی و حقوق اردیبهشت‌ماه نیز اندکی پس از آن پرداخت خواهد شد.

به گفته بیک‌محمدی، بخش عمده مشکلات پیش آمده در پرداخت حقوق فروردین کارکنان این مجموعه به شیوع ویروس کرونا باز می‌گردد که با تدابیر اندیشیده شده در هفته آتی، حقوق فروردین‌ماه ۹۹ و به دنبال آن حقوق اردیبهشت‌ماه کارگران و مدیران مجموعه پرداخت خواهد شد.

وی معتقد است که شیوع ویروس کرونا در روند فعالیت کارخانه، خلل ایجاد کرد که بدون تردید با عادی شدن وضعیت جامعه، روند فعالیت این کارخانه نیز کاملا عادی خواهد شد.

به گفته مدیر داخلی کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز، در ماه‌های اخیر، شرایط اقتصادی موجب شده که بسیاری از واحد‌ها دست به تعدیل نیرو بزنند، اما در این کارخانه نه تنها هیچ تعدیل نیرویی انجام نشده بلکه در آینده نزدیک کارخانه اقدام به جذب نیروی جدید نیز خواهد کرد.

بیک‌محمدی می‌گوید که تا قبل از شیوع ویروس کرونا پرداخت حقوق‌ها به موقع انجام می‌شد و حتی در شب عید کارکنان این کارخانه علاوه بر حقوق و عیدی، پاداش پایان سال مدیریت را که خارج از تعهد کارفرما بود، دریافت کردند.

کارگران نگران امنیت شغلی خود هستند
محمد هادی زارع، رئیس شورای اسلامی کار شرکت روغن نباتی نرگس شیراز در این رابطه می‌گوید: شرایط پیش آمده در این کارخانه و تاخیر در پرداخت حقوق و واریز حق بیمه کارگران سبب شده که کارگران این کارخانه نگران امنیت شغلی خود باشند. مدیران کارخانه مشکلات ایجاد شده را ناشی از شیوع ویروس کرونا می‌دانند، در حالی که در همین شرایط بسیاری از کارخانه‌ها مشغول فعالیت و تولید هستند.

شنیده‌های حاکی از این است که در حال حاضر حدود ۱۷۰ نفر کارگر در کارخانه روغن نباتی شیراز فعالیت می‌کنند. به گفته کارگران مشکل بیمه و عدم پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی به سال گذشته باز می‌گردد، به طوری که متاسفانه مسئولان کارخانه، بیمه کارگران را یک ماه در میان پرداخت کرده‌اند.

رئیس شورای اسلامی کار شرکت روغن نباتی نرگس شیراز ادامه می‌دهد: متاسفانه حق بیمه کارگران کارخانه روغن نباتی شیراز در ماه‌های مهر، بهمن و اسفند سال گذشته و فروردین و اردیبهشت سال جاری به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

گفتنی است که مشکلات کارخانه از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و این موضوع سبب شد تناژ تولید محصولات بسیار کاهش یابد. به گفته زارع، کارخانه روغن نباتی توانایی و ظرفیت تولید ماهیانه ۴۵۰۰ تن محصول را دارد، اما در حال حاضر میزان تولید ماهیانه کارخانه به اندازه تولید یک روز کاری بازگشته است.

به گفته یکی از کارگران کارخانه، موضوع دیگری که نگرانی را برای کارگران به وجود آورده، جابه جایی کارخانه به خارج از شهر است که البته این امر منوط به اعطای تسهیلات حمایتی است. با توجه به اینکه تجهیزات و ماشین آلات این کارخانه کهنه، فرسوده و پراستهلاک است، همین مساله سبب بالا رفتن هزینه تمام شده جابجایی کارخانه شده و به گفته مدیر داخلی کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز از آنجا که قصد مدیران کارخانه از گذشته تاکنون جابه جایی کارخانه و انتقال آن به خارج از شهر بوده، در سال ۹۲ با پرداخت رقمی افزون بر هشت میلیارد تومان اقدام به خرید زمین در منطقه ویژه اقتصادی شیراز کرده‌اند، اما از آن سال تاکنون، چون حمایت جدی از این مجموعه نشد، بحث جابه‌جایی نیز در عمل محقق نشده است.

شنیده‌های حاکی از آن است که حدود ۲۰ سال است تذکراتی از سوی کارشناسان محیط زیست و برخی مسئولان شهر شیراز درباره آلودگی‌های محیط زیستی این کارخانه داده می‌شود و در این مدت مدیران کارخانه نیز تلاش‌هایی برای کاهش آلاینده‌ها و کم کردن بوی نامطبوع نظیر نصب فیلتر و استفاده از تجهیزات خاص را در دستور کار قرار دادند، اما به گفته کارشناسان این اقدامات مقطعی شاید جوابگوی برخی مشکلات باشد، اما راه حل نهایی نیست و باید این کارخانه از دل کلانشهر شیراز به مکان دیگری خارج از منطقه مسکونی انتقال داده شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 10 خرداد 1399، کد خبر: 851051، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین